دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۰
انتشار یک کتاب چاپ اول در رشته گرافیک نشان می‌دهد ناشر تخصصی گرافیک نداریم

مدیر انتشارات آنان گفت: نشر ما متخصص چاپ کتاب در رشته گرافیک نیست. وقتی امسال فقط یک کتاب چاپ اول در رشته گرافیک چاپ شده، یعنی هیچ نشری به صورت تخصصی روی این موضوع کار نمی‌کند.

غلامرضا خدارحمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: بی‌توجهی به نشر کتاب‌های رده‌بندی گرافیک، دلایل متفاوتی دارد. یکی از دلایل استقابل نکردن مخاطبان از این‌گونه کتاب‌هاست. مثلاً، کتاب «تطبیق عناصر حیوانی بر روی ظروف فلزی ادوار هخامنشی و ساسانی» نوشته مرضیه سادات شایگان که امسال توسط نشر ما به چاپ رسید، فروش زیادی ندارد و به علت فروش و استقبال کم مخاطبان، سرمایه‌گذاری در این زمینه برای چاپ مجدد، انجام نمی‌شود. نکته دیگر، کاهش پژوهشگران در این حوزه است، وقتی پژوهشی تولید نمی‌شود، ما نمی‌توانیم سفارش تحقیق در این زمینه را به مولفان بدهیم. یعنی پژوهشی به ما نرسیده که چاپ نکنیم.

خدارحمی گفت: نشر ما متخصص چاپ کتاب در رشته گرافیک نیست. وقتی امسال فقط یک کتاب چاپ اول بوده است، یعنی هیچ نشری به صورت تخصصی روی این موضوع کار نکرده است. مگر امکانش هست که یک نشر تخصصی، در طول سال فقط یک کتاب چاپ کند؟ ما حدوداً ۳۵۰۰ نشر فعال داریم، وقتی این‌ها در طول سال دو کتاب در این رشته چاپ نکنند، این یعنی فعالیت در این حوزه جای کار دارد و البته شاید تبلیغات خوبی هم روی دسته‌بندی از کتاب‌ها صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: این نوع کتاب‌ها به علت نوع چاپ و کتاب‌سازی مخصوص، هزینه‌بر هستند و باید رنگی و باکیفیت باشند. گاهی از کاغذ گلاسه باید استفاده شود که این خود باعث بالارفتن قیمت کتاب می‌شود و این مسئله فروش و استقبال کم مخاطبان را نیز در پی دارد. ما تا امروز دو کتاب «تطبیق عناصر حیوانی بر روی ظروف فلزی ادوار هخامنشی و ساسانی» و «تئوری دراماتیک و نقش آن در هنرهای تجسمی» را با کد دیویی مرتبط با گرافیک و باسمه‌کاری چاپ کرده‌ایم.

مدیر انتشارات آنان تصریح کرد: موضوع کتاب «تطبیق عناصر حیوانی بر روی ظروف فلزی ادوار هخامنشی و ساسانی» حکاکی روی فلز است و پژوهشگر، نقش‌برجسته‌های به جا مانده از دوران هخامنشی و ساسانیان را بازآفرینی و دسته‌بندی کرده است. این کتاب از جمله کتاب‌های پژوهشی محسوب می‌شود. کتاب بعدی «تئوری دراماتیک و نقش آن در هنرهای تجسمی» نوشته مریم کاکایی است که در سال ۱۴۰۱ به چاپ رسید. این کتاب با محوریت پژوهشی به موضوع نقاشی پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها