چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۵
ایرانیان از عصر رودکی تا شهریار، مردانه پای سخن ایستاده‌اند

علی بخشی‌زاده در این مراسم گفت: آداب و عادات مردم ایران، همواره با سخن و سخنوری همراه بوده است و یادآور بزرگ مردانی است که از رودکی تا شهریار، مردانه پای سخن ایستاده‌اند.

سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) -سمیه خاتونی: آیین اختتامیه سومین جشنواره ملی «صدای سخن» با حضور معاون صدا علی بخشی زاده، حسن عابدینی معاونت سیاسی صدا و سیما، سید مرتضی کاظمی دینان؛ مدیر رادیو فرهنگ و دکتر سعدخان رئیس موسسه فرهنگی اکو و جمعی از مسئولان و فرهیختگان ادبی کشور، همزمان با روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار در روز سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ ساعت ۱۴ در استودیو شماره هشت ساختمان شهدای رادیو، برگزار شد.


مطالبه جدی از مسئولان و متولیان در حوزه زبان فارسی


سید محمد کاظمی دینان؛ مدیر رادیو فرهنگ در ابتدای این نشست عنوان کرد: هر کسی که به معارف بشری علاقه‌مند است باید زبان فارسی و ادبیات را ارج نهد چرا که فارسی زبان تمدن است.
مدیر رادیو فرهنگ در ادامه با اشاره به اینکه نگاهبانی از زبان فارسی برای ما مسئولیت سنگینی دارد گفت: به همین دلیل تلاش و هدف‌گذاری این جشنواره این است که جریانی جدی را در زبان فارسی ایجاد و دنبال کند و همچنین از برنامه‌های مهم ما در سال آینده مطالبه جدی از مسئولان و متولیان در حوزه زبان فارسی، برنامه‌سازی رادیو و نویسندگی زبان فارسی است. وی در ادامه با تشکر از زحمات مسئولیان نهاد صدا و سیما و دبیران جشنواره و هیئت داوران و رادیو فرهنگ و گروه ادبیات و هنر به اظهارات خود پایان داد.

ایران پایتخت شعر در جهان است

وحید مبشری دبیر جشنواره صدای سخن در آیین اختتامیه، اظهار کرد: امروز مزین است به نام روز ادب و شهریار و به منظور پاسداشت از زبان فارسی، ماموریت برگزاری این جشنواره مهم به شبکه رادیویی فرهنگ انتقال یافت.

وی درباره روند سومین دوره از جشنواره صدای سخن گفت: این رویداد در ۲۵ اردیبهشت فراخوان داد، اما اتفاقات ناگوار سال پیش رو سبب شد زمان بندی‌های جشنواره به تعویق افتد.
دبیر جشنواره صدای سخن، با ابراز خرسندی از استقبال شرکت‌کنندگان افزود: خوشبختانه برنامه‌سازان در معاونت استانی و شهرستان‌ها استقبال زیادی از این جشنواره داشتند و نشان دادند که امسال حتی در دورترین مناطق کشور ظرفیت خلاقیت بالایی در برنامه‌سازی وجود دارد.


مبشری در پایان از معاونت برون مرزی به جهت تلاش و اهتمامی که در پاسداشت زبان پارسی داشته‌اند تشکر کرد و اضافه کرد: ایران پایتخت شعر در جهان است طوری که مزار شاعران در کشور ما به مکان‌های زیارتی بدل شده است و این مبین این نکته است که هنر شعر در ایران اسوه و پایدار است.


در ادامه این مراسم بخش نماهنگی یاد و خاطره استاد محمد علی بهمنی را زنده کرد.


سخن آئینه و جلوه گر روح است


سپس بخشی‌زاده سخنران بعدی این رویداد، گفت: در آستانه میلاد سراسر نور پیامبر اسلام هستیم و با استعانت توفیق از ایشان، این مسیر را ادامه خواهیم داد. وی در ادامه، درباره ویژگی سخن و سخنوری و تاثیر آن در انعکاس روح و جمال انسان در ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی، گفت: سخن آئینه روح است و جلوه‌گر روح است، انسان باید خردمند باشد تا خردمندان را باز شناسد. شهود و شعور سرزمین ایران در پهنه مشرق زمین همواره استواره بوده به شناسنامه‌های ما هویت داده است.


وی در ادامه تصریح کرد: آداب و عادات مردم ایران، همواره با سخن و سخنوری همراه بوده است و یادآور بزرگ مردانی است که از رودکی تا شهریار مردانه پای سخن ایستاده‌اند.

وی در ادامه درباره اهمیت این جشنواره اظهار کرد: جشنواره ملی صدای سخن پاسدار و نگهدار زبان و ادبیات فارسی است و افتخار ما این است که در این جشنواره مرزبان زبان پارسی هستیم. او در پایان با تاکید بر اینکه جشنواره در حال برگزاری دوره سوم خود است، همراهان این دوره را پاس داشت.

در ادامه این رویداد با پخش ویژه برنامه‌ای با موضوع معرفی مهدی فرج الهی، از او دعوت شد تا با اجرای قطعه‌ای با نوازندگی خود، از میهمانان این جشنواره پذیرایی کند.

زبان فارسی بزرگ‌ترین عاملیت هویت ایرانی است


حس انوری پژوهشگر و استاد حوزه زبان و ادب فارسی، دیگر سخنران این آئین، اظهار کرد: ۷۰ سال از عمر خود را برای زبان فارسی و درست‌نویسی صرف کرده‌ام و معتقدم که زبان فارسی در کشور ما که دارای قومیت‌های مختلف است، نقش یک رابط فرهنگی بین اقوام را دارد و عاملی مشترک و پیونددهنده بین قومیت‌های مختلف است.


وی در ادامه با تاکید بر اهمیت زبان فارسی در تاریخ جهان افزود: زبان ما، زبان فرهیختگان جهان است و کتاب‌های زیادی با محوریت فرهنگی، به زبان پارسی موجود است. همان‌طور که شاعران ایرانی در جهان شناخته شده‌اند و در ادواری از تاریخ جهان، زبان فارسی زبان بین‌المللی و زبان فرهیختگان جهان بوده است. مهم‌ترین سند در اهمیت زبان فارسی، وجود شاهکارهای ادبی است که از آثار ادبی سایر جهان برتر است. آثاری چون شاهنامه که ادب‌شناسان جهان آن را برتر از ایلیادو ادیسه هومر یافته اند. حسن انوری در ادامه با معرفی چهار اثر ادبی که از نظر کارشناسان ادبی در تارک ادبی تاریخی جهان می‌درخشند گفت: این چهار اثر شامل «شاهنامه» فردوسی از ایران، «ایلیاد و ادیسه» هومر از یونان، مجموعه آثار شکسپیر و «کمدی الهی» از دانته و کشور ایتالیا هستند. وی در پایان ویژگی منحصربه‌فرد زبان فارسی را در این مزیت دانست که قابلیت ترکیبی دارد و به راحتی می‌شود در آن لغت ساخت‌.

در این مراسم، پروفسور منوچهر صهبایی رهبر ارکستر سمفونیک حضور داشت و در ادامه نماهنگی از او پخش و به مجموعه فعالیت‌های او طی سال‌های متمادی اشاره شد.


در فرازی دیگر، این جشنواره با پخش نماهنگی به معرفی رضا مهدوی، پژوهشگر موسیقی و نوازنده سنتور پرداخت و از خدمات و سابقه او در حوزه موسیقی سخن راند و رضا مهدوی با اجرای گوش‌نواز سنتور، از میهمانان این آیین پذیرایی کرد.


همچنین نماهنگ معرفی استاد گرمارودی نیز پخش شد و به سوابق درخشان وی در شعر و حافظ پژوهی اشاره شد و از ایشان به پاس یک عمر تلاش هنری در حوزه شعر و ادب ایران تجلیل به عمل آمد.

استاد شهریار سر آمد ادب ایران است

در ادامه، سعدخان مدیر اکو در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: خوشحالم همزمان با روز شعر و ادب فارسی در جمع شما عزیزان حاضر هستم. زبان فارسی یکی از پیشینه‌دارترین زبان‌های دنیاست و به واسطه زبان فارسی می‌توان ارزش و میراث نیاکان خود را درک کنیم. استاد شهریار سر آمد ادب ایران است که شعر ایرانی را با نماد صلح به گوش جهان رسانده است. سعدخان ادامه داد: در موسسه بین المللی اکو تلاش خود را در توسعه اشتراکات فرهنگی در پیش گرفته ایم. وی در پایان با تشکر از تلاش‌های مسئولان رادیو و برگزارکنندگان جشنواره به سخنان خود خاتمه داد.

در ادامه بهروز رضوی با اجرای موسیقی این مراسم را به آوایی دلنشین و اصیل مزین کرد.

واژه، دستور و آوا سه ضلع شناختی زبان فارسی


در این نشست داریوش مودبیان به ایراد سخنرانی پرداخت و عنوان کرد: از ۱۴ سالگی کار در رسانه را با رادیو آغاز کردم و سپس در تئاتر و سینما به نگارش و ترجمه روی آوردم. این نویسنده و مترجم، شناخت زبان فارسی را سه راس یک مثلث بازشناسی کرد و گفت: در یک راس مثلث واژه‌ها قرار دارند، راس دیگر مثلث دستور زبان است و راس سوم آواشناسی است که به‌ویژه در رسانه رادیو اهمیت راس آوایی زبان نقش بسیار مهمی دارد.

او در ادامه با مقایسه زبان فارسی و عربی افزود: زبان فارسی زبان تخفیف و روان است، در حالی که زبان عربی، زبان تشدید و مشتت است. به همین جهت نباید تلاش کرد که در آوا مانند زبان عربی، سختی آوایی و مشتت بودن را به زبان فارسی تحمیل کنیم. مودبیان با مهم دانستن پژوهش در زمینه زبان فارسی و گفتار اضافه کرد: چاپ کتاب درباره زبان معیار و آواشناسی کمبودی است که مدت‌هاست آن را حس می‌کنیم. وی در پایان با خواندن چند قطعه شعر از شاعران پیشکسوت فارسی به سخنان خود پایان داد.

در پایان این مراسم، محسن شریف‌زاده از اعضای هیئت داوران، عنوان کرد: این جشنواره در صدد حفظ میراث ملی زبان فارسی به عنوان چهارمین زبان ملی دنیاست که بزرگانی چون فردوسی، سعدی و … را پرورانده است.

وی افزود: خوشبختانه فراخوان سومین جشنواره صدای سخن با استقبال پرشور تهران و استان‌های دیگر مواجه شد و چیزی بالغ بر بالای ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. شریف‌زاده با قدر دانی از همه کسانی که آثار خود را ارسال کردند موضوعات کلی بیانیه هیئت داوران را تشریح کرد و گفت: با توجه به آثار ارسالی، آموزش صحیح نویسندگی در رسانه امری ضروری است و جلوگیری از هجوم کلمات نامأنوس فرنگی در اولویت است.

وی در پایان اظهار کرد: نهاد آموزش پرورش مشارکت خوبی با جشنواره سوم صدای سخن داشت و امید است که در سال‌های آینده از آنها حمایت بیشتری شود.

همچنین بخش پایانی نماهنگ، با پخش نماهنگی از تورج زاهدی خواننده و آهنگساز (قطعه میرزا کوچک خان جنگلی) همراه شد.

در این مراسم برگزیدگان دوره سوم جشنواره صدای سخن توسط فرهیختگان و مسئولان، با اعطای جوایز و لوح سپاس تقدیر به عمل آمد.

اسامی برگزیدگان سومین دوره جشنواره ملی صدای سخن عبارتند از:

بخش اصلی

راضیه جوینده با اثر با گزارشگران از مرکز فارس

حمیرا فراتی با اثر زبان فارسی در فرامرز از رادیو فرهنگ

متین السادات فیروزی با اثر پرومو پارسی گویان از رادیو ایران

هانیه پیرامی با اثر نمایش تلخک از خراسان جنوبی

مریم تقی زاده با اثر قند و عسل از مرکز یزد

ناصر حامدی با اثر طاووس سخن از رادیو سمنان

سیدحامد موسوی با اثر فارسی نما از رادیو فرهنگ

الهام نیک بین با اثر نوای دل از خراسان جنوبی

هنگامه داودی با اثر قرار دانایی از مازندران

شهلا جمشیدیان با اثر گنجینه فرهنگ از چهار محال و بختیاری

محسن رسولی با اثر زبان زنده از رادیو گفت و گو

زهرا فدایی با اثر نمایش مرگ از مرکز اصفهان

ساجد قدوسیان با اثر یک دو صدا از رادیو ایران

الهه سلحشور با اثر صباگرد از رادیو صبا

معصومه همتی و صدف پیش احسان با اثر پاسدار ادب از مرکز گیلان

روح الله اسماعیلی با اثر نام من عشق است از رادیو معارف


بخش گوینده برتر

مریم واعظ پور با اثر شهد و شرنگ از رادیو فرهنگ

بخش ویژه

غزاله یراقی با اثراز عشق غزلی ساختم از رادیو فرهنگ

مریم قلی زاده با اثر شهریارایران از آذربایجان شرقی


بخش آموزش زبان فارسی در مدارس

الهه مقصودی با اثر ارایه های ادبی حس آمیزی از خراسان شمالی

فاطمه مرادی با اثر تثبیت مبحث فعل ربطی اسنادی از تهران

بخش مردمی

سمانه رجبی با اثر غلط ننویسیم از مازندران

مهشاد طاهرشمس با اثر روایت آنها از تهران


بخش رادیونگار

علی شریفی با اثر گنج با ارزش از رادیو سلامت

سمیه کشوری با اثر ضرورت بازنویسی متون ترجمه از ایران صدا


بخش رادیونما

بانو داوری با اثر درست بنویسیم از رادیو گفت و گو

زهرا کولیوند با اثر درست بنویسیم درست بخوانیم از رادیو صبا


بخش فضای مجازی

سعیده عسگری با اثر غلط ننوسیم از رادیو فرهنگ

الهام گیوه چی با اثر واژه ها و ریشه ها از رادیو ایران


آئین اختتامیه سومین دوره از جشنواره صدای سخن با گرفتن یک عکس دسته‌جمعی با حاضران در این مراسم به کار خود در ۲۷ شهریور و در ساختمان شهدای رادیو به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها