یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۱
نگاهی به کتاب «زوج‌درمانی عقلانی-هیجانی»/ در آغوش خانواده

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شده است. در این مطلب ضمن اشاره به اهمیت تماشای این فیلم به‌ویژه توسط پدرها و مادرها، به معرفی کتاب «زوج‌درمانی عقلانی-هیجانی» نیز پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۵ معرفی شد. این فیلم از سوی هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، پس از ۱۰ روز بررسی و بازبینی فیلم‌های حائز شرایط و از بین سه نامزد نهایی با بیشتری رأی برای حضور در نودوهفتمین دوره آکادمی اسکار برگزیده شده است. اعضای این هیئت انتخاب را خانم‌ها نرگس آبیار، شبنم مقدمی و آقایان فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاق کریمی، مهدی سجاده‌چی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زین‌العابدین تشکیل داده‌اند.

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصراللهی محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان سینمایی سوره در سال ۱۴۰۱ است.

داستان فیلم

فرید و کیمیا، پدر و مادری هستند که در لحظه‌ای حساس از زندگی خود قرار گرفته‌اند؛ آن‌ها تصمیم دارند از هم جدا شوند. این زوج دو فرزند دارند که تصور دوری هم آن‌ها را آشفته می‌کند چه برسد به رخ‌دادنش. طاها و علیسان دو کودک این فیلم هستند که بازیگوشی‌ها و خنده‌ها و دنیای کودکانه‌شان لحظات شاعرانه، شاداب و لذت‌بخش فیلم را می‌سازد؛ اما این لحظه‌ها پایدار نیست چرا که پدر و مادرشان می‌خواهند طلاق بگیرند و باید این دو کودک قبلِ طلاق، دوری از هم را تمرین کنند؛ چون قرار است طاها با پدر باشد و علیسانِ کوچک‌تر با مادر.

طاها و علیسان کودکی زیبای خود را در خطر می‌بینند؛ کودکی‌ای که برادرانه و دوستانه، همراه و همگام باهم آن را ساخته‌اند؛ حالا وقتِ این است که آن‌ها از پیوند برادری و خانوادگی و همدلانه خود محافظت کنند.»

فیلم «در آغوش درخت» هم‌اکنون در سینماهای کشور در حال اکران است و علاقه‌مندان می‌توانند این فیلم خانوادگی را که پیامی مهم در خود گنجانده است، ببینند؛ به‌ویژه توصیه می‌کنیم پدرها و مادرها این فیلم را ببینند؛ زیرا وظیفه هر پدر و مادری است که هنگام تصمیم‌گیری برای زندگی مشترک‌شان، از نقش همسری فراتر بروند و زندگی فرزندان خود را نیز ببینند و بررسی کنند و عواقب تصمیم‌هایشان را پیش از وقوع، بسنجند. تماشای این فیلم به پدرها و مادرها و حتی زوج‌هایی که هنوز فرزندی ندارند کمک می‌کند دیدِ بهتری به زندگی مشترک داشته باشند و هنگام تصمیم‌گیری، دوردست‌ها را ببینند.

در آغوش خانواده/ نگاهی به کتاب «زوج‌درمانی عقلانی-هیجانی»

با توجه به این مسئله، علاوه‌بر تماشای فیلم و کمکی که سینما به خانواده‌ها می‌کند، کتاب‌ها نیز دانش و اطلاعات درخور توجهی به زن و مرد می‌دهد تا بنیان زندگی مشترک را بیش از پیش محکم کنند و در زمان مشکلات، عاقلانه‌تر عمل کنند. کتاب «زوج‌درمانی عقلانی-هیجانی» پیشنهاد امروز ما به مخاطبان این مطلب است.

در معرفی این اثر از سوی ناشر آمده است: «کتاب "زوج‌درمانی عقلانی-هیجانی" دو رویکرد رفتاردرمانی عقلانی-هیجانی و درمان شناختی رفتاری را به صورت نظام‌مند معرفی می‌کند. مؤلفان این کتاب، مفهوم‌بندی و سنجش و درمان زوج‌های دارای اختلاف را به صورت مشروح توضیح می‌دهند. آن‌ها در این کتاب کلاسیک، برای تکمیل توضیحات‌شان، به بیان موردپژوهی‌ها هم متوسل می‌شوند.

رفتاردرمانی عقلانی-هیجانی به عنوان یک رویکرد درمانی، گزینه بسیار مناسبی برای درمان مشکلات رابطه‌ای افراد و زوج‌هاست و به آن‌ها کمک می‌کند مسئولیت‌شان در قبال مشکلات رابطه‌ای خود را بپذیرند و با اصلاح باورهایشان، رابطه خود را اصلاح کنند. آلبرت الیس و همکاران در این کتاب به زوج‌ها یاد می‌دهند خودشان هستند که تا حد زیادی خود را ناراحت می‌کنند و علت ناراحتی‌های هیجانی و مشکلات رابطه‌ای آن‌ها، نگاه و فلسفه‌شان به زندگی و رابطه است. همچنین مؤلفان در این کتاب ارزشمند، راه و رسم استفاده از فنون شناختی، هیجانی و رفتاری از منظر رفتاردرمانی عقلانی-هیجانی در ارتباط با مشکلات رابطه‌ای خاص را تعلیم می‌دهند. کتاب "زوج‌درمانی عقلانی-هیجانی" یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در تاریخ زوج‌درمانی است و مؤلفان آن، به‌خصوص آلبرت الیس که از سرآمدان تاریخ روان‌درمانی است، تجربه و دانشِ گران‌بهای خود در این خصوص را با شما به اشتراک می‌گذارند.».

آلبرت الیس یک روان‌شناس و روان‌درمانگر آمریکایی بود که درمان رفتار عاطفی منطقی (REBT) را پایه‌گذاری کرد. او دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در روان‌شناسی بالینی از دانشگاه کلمبیا بود و از هیئت روان‌شناسی حرفه‌ای آمریکا (ABPP) گواهینامه دریافت کرد. او همچنین مؤسسه آلبرت الیس مستقر در نیویورک را تأسیس کرد. او را به طور کلی یکی از مبتکران تغییر پارادایم انقلابی شناختی در روان‌درمانی و یکی از طرفداران و توسعه‌دهندگان اولیه درمان‌های شناختی‌رفتاری می‌دانند. بر اساس یک نظرسنجی حرفه‌ای در سال ۱۹۸۲ از روان‌شناسان آمریکایی و کانادایی، او دومین روان‌درمانگر تأثیرگذار در تاریخ در نظر گرفته شد (کارل راجرز در این نظرسنجی رتبه اول را کسب کرد و زیگموند فروید در رتبه سوم قرار گرفت).

کتاب «زوج‌درمانی عقلانی-هیجانی» اثر آلبرت الیس و همکاران با ترجمه مهرداد فیروزبخت در ۲۰۸ صفحه و به بهای ۱۳۰ هزار تومان به کوشش انتشارات رشد منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها