سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۱
کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام رونمایی  و نقد شد

ایلام -همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، آئین نقد و رونمایی از کتاب «طلوع آزادی» در کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، آئین نقد و رونمایی از کتاب «طلوع آزادی» اثر سیدحسن رستم‌پور به مناسبت هفته دفاع مقدس, با همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان در سالن جلسات کتابخانه مرکزی ایلام برگزار شد.

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفت: امروز شاهد رونمایی اثری هستیم که با هدف ترویج و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و فرهنگ ارزشمند ایثار و شهادت در قالب خاطره و گزارش لحظاتی ناب از زبان رزمنده‌ای شجاع، به رشته تحریر درآمده است.

وی افزود: ثبت خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس در قالب کتاب، فیلم و سایر گونه‌های هنری و ادبی، نقش موثری در انتقال ارزش‌های آن دوران و اهداف متعالی رزمندگان دارد که رسالت تبیین و تشریح این آثار و کمک به ارتقای سطح آنها بر عهده اندیشمندان، اساتید و به‌ویژه رزمندگان است.

در ادامه محمدحسین فولادی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با ارائه گزارشی از وضعیت آثار ادبی و هنری تولید شده با موضوع دفاع مقدس دز استان گفت: دفاع مقدس متعلق به همه مردم ایران است و در دایره تنگ دسته بندی حزبی و جناحی قرار ندارد.

وی افزود: مردم ایلام در جهبه میانی جنگ، محور مقاومت و رشادت بودند و این مردمان فداکار و سختکوش با تحمل سختی‌ها اما با ایمان راسخ قله بزرگ ایثار را فتح کردند.

در ادامه عباس صیدی‌کلهر، شاعر، نویسنده و فعال فرهنگی در بررسی این اثر با تشریح جایگاه ادبیات مقاومت در سطح ایران و جهان گفت: این گونه ادبی در سطح ادبیات رسمی جهان در سه محور کلی دسته‌بندی شده است.

وی افزود: آثاری که به توصیف کلی جنگ می‌پردازند، نوشته های زمان پس از جنگ و عموماً با هدف گرامی‌داشت و تبیین ارزش‌های آن و همچنین دسته سوم با نگاه انتقادی و موسوم با آثار ضدجنگ، سه دسته هستند که محور ادبیات مقاومت در سطح جهان را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به بررسی کتاب «طلوع آزادی» گفت: این اثر زوایه دید درونی مناسبی دارد که در روایتگری آن اصل صداقت رعایت شده که احساس و تجربه راوی را به خوبی به مخاطب منتقل می کند.

علیرضا شوهانی، استاد ادبیات فارسی دانشگاه ایلام منتقد دیگر این برنامه گفت: ادبیات مقاومت باعث ارتباط غیرمستقیم نسل‌های بعدی با آن حادثه و حال و هوا و ارزش‌های حاکم بر آن خواهد شد و رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت آن تاکید کرده‌اند.

وی گفت: آنچه امروزه در کلام عده‌ای تحت عنوان ادبیات ضد جنگ مرسوم شده شاید در ادبیات مقاومت جهان جایگاهی داشته باشد اما در دفاع مقدس ما که پایه آن صلح و صلح‌طلبی بوده و دفاع سرزمینی هدف اصلی آن بود، جایگاهی ندارد و ادبیات مقاومت ما هیچگاه جنبه انتقادی نداشته است.

وی ادامه‌داد: این اثر با عنوانی رسا و طرح جلد مناسب و همچنین موضوع بندی درخور توجهی دارد و اصول کلی نگارشی و ویراستاری مورد توجه بوده و ارائه اطلاعات سودمند مکانی و زمانی در پاورقی آن آورده شده است.

در ادامه قاسم نظری، فعال فرهنگی استان گفت: این کتاب خاطرات اما تاریخ شفاهی جنگ و دفاع مقدس را روایت می‌کند و برخی ارجاع‌های این کتاب و ذکر بی رویه اسامی افراد و مکان‌های مختلف، برای خواننده کمی کسالت آور شده که به درستی از آنها جهت غنای بیشتر کتاب استفاد نشده است.

در ادامه سیدحسن رستم‌پور، مولف کتاب به با ذکر کلیاتی از موضوعات این کتاب، به سوالات افراد پاسخ داد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «طلوع آزادی» نوشته: سیدحسن رستم‌پور، از انتشارات گنج‌سرا و با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس استان ایلام در روزهای اخیر چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها