چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
تلاش خَیر کرمانی برای ترویج کتابخوانی در مدارس/ پزشک بی‌هوشی قلب کتاب ۱۰۰ جلدی تالیف کرد

کرمان- بتول غفاری، نویسنده و ناشر مجموعه داستان‌های صد جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» است، کتابی که تاکنون ۲۸ جلد از آن چاپ و توزیع شده است.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): بتول غفاری، پزشک بیهوشی قلب است که پس از ۲۰ سال کار در حوزه درمان به علاقه همیشگی‌اش یعنی نویسندگی می‌پردازد. او همیشه نویسندگی را دوست داشته اما برای نوشتن و چاپ آنها نیاز به سرمایه داشته و همیشه دوست داشته که خودش انتشاراتی داشته باشد.

غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در کرمان اظهار کرد: پس از ۲۰ سال کار پرشکی و مطالعه در زمینه‌های مختلف ادبیات، روانشناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، سیاسی و … تصمیم به نوشتن برای کودکان گرفتم. عشق به بچه‌ها من را به این سمت کشانده و حالا دارم هزینه عشق و علاقه‌ام را می‌دهم. کودکان را سرمایه‌های جامعه و آینده‌ساز می‌دانم و معتقدم دولت‌ها و خانواده‌ها باید برای بچه‌ها وقت و سرمایه زیادی بگذارند و من نیز بضاعت خود را در این مسیر هزینه می‌کنم.

وی ادامه داد: اکنون سه روز در هفته به عنوان متخصص بیهوشی در اتاق عمل کار می‌کنم و بقیه روزهای هفته در دامن طبیعت کرمان و ایران و یا فضاهای سنتی به مطالعه، نوشتن و جستجو می‌پردازم.

این نویسنده کودک عنوان کرد: این داستان‌ها مفهومی هستند یعنی راه‌حل محور و فراگیر هستند و نیازهای روز را بیان می‌کنند، داستان‌ها به پیچیدگی‌های روانشناسی، فلسفی، جامعه‌شناسی و … می‌پردازد. داستان‌ها ویژگی‌های اخلاقی و مهارت‌های زندگی را مطابق با فرهنگ ایرانی، اسلامی، همسو با فرهنگ جهان‌شمول، در قالب داستانی کودکانه بیان می‌کند که ویژه همه سنین، بزرگ و کوچک است.

غفاری یادآور شد: ۱۰۰ داستان با ایده‌های مستقل که هر کدام موضوع واحدی را بیان می‌کند که تاکنون ۲۸ جلد آن به چاپ رسیده است و بقیه آنها در دست چاپ هستند. ۱۰ جلد یعنی از جلد ۲۸ تا ۳۸ تا آخر سال ۱۴۰۳ به چاپ می‌رسد.

وی تصریح کرد: داستان سه شخصیت اصلی مهتاب، کرم شب‌تاب و لاک‌پشت پیر را دارد. ماجراهای متنوعی در جنگل اتفاق و به نوعی تفکر انتقادی، پرسشگری و جستجوگری را به بچه‌ها آموزش می‌دهد.

تلاش خَیر برای ترویج کتابخوانی در مدارس/ پزشک بی‌هوشی قلب کتاب ۱۰۰ جلدی تالیف کرد

وی ادامه داد: داستان این مجموعه برای صلح و مقاومت و بحث دشمن‌شناسی نوشته شده از جمله «جوجه‌تیغی‌ها»، «بره‌ها», «راه راه‌راه» که چاپ و توزیع و پخش شده است. داستان «جوجه‌تیغی‌ها» و «بره‌ها» تقدیم به مردم فلسطین شده و اتفاقاً چهار جایزه بین‌المللی از امارات و کاو اوکراین و … دریافت کرده است.

وی معتقد است: بسیاری از داستان‌ها علاوه بر ایده‌های مفهومی مثل غرور، حسد، کار، تحصیل و… در مکانی گردشگری اتفاق می‌افتد، مثلاً داستان «یوزپلنگ»، «باران‌کوه» و «راز دریاچه رامیان» برای گردشگری استان گلستان نوشته و در آنجا اجرا و تقدیم به گلستانی‌های عزیز شد و یا برای یزد عزیز، داستان «بابا سمندر» یا ایده امید نوشته شد.

غفاری عنوان کرد: برای موضوعات پیچیده و چالشی خانواده‌ها، فرد و دولت‌ها مثلاً در ترک عادات منفی «فیل‌کوچولو» و حتی در موضوع اعتیاد، داستان «بچه‌زرنگ» نوشته شده که این هفته ضبط آن در رادیو کرمان انجام می‌گیرد و نهایتاً بعد از پخش رادیویی در کاست‌باکس با نشانی «انتشارات غفاری موفق» به دست عموم خواهد رسید.

او آرزو دارد، داستان «بچه‌زرنگ» را برای نمایندگان مجلس بخواند.

تلاش خَیر برای ترویج کتابخوانی در مدارس/ پزشک بی‌هوشی قلب کتاب ۱۰۰ جلدی تالیف کرد

وی اظهار کرد: برای نوشتن این داستان‌ها زیاد می‌خواند، سفر می‌رود و تحقیق می‌کند، ایده‌های داستان بر مبنای آخرین دستاوردهای علمی نوشته و با اساتید مطرح آن زمینه گفت‌وگو و بحث و مشورت می‌شود.

این نویسنده گفت: داستان «باغ اناری» درباره پرورش و شکوفایی استعداد و داستان «صد دانه یاقوت» درباره صداقت و امانتداری است و فضای این داستان‌ها در یک باغ انار در کوهدشت اتفاق می‌افتد.

غفاری افزود: این داستان‌ها به سفارش وزارت کار، تعاون، رفاه اجتماعی نوشته شده و تقدیم به مردم خوب لرستان می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در پاییز قرار است به لرستان برود و این داستان‌ها را برای مردم لرستان در یک باغ انار اجرا کند.

این نویسنده به برخی دیگر از داستان‌هایش اشاره کرد و گفت: مثلاً «کبوترخان»، نام شهر بستنی، نزدیک رفسنجان است. داستان «کبوترخان» به دست نامرئی در اقتصاد یا همان رقابت و خواست مشتری به زبانی ساده پرداخته است. این داستان را در کبوترخانه میبد یزد اجرا کرده است.

غفاری بیان کرد: همانگونه که فکر می‌کردم این کار فرصت و سرمایه زیادی می‌خواست که من به عنوان خیر فرهنگی از سال ۹۵ تا امروز حدود ۱.۵ میلیارد هزینه کردم و کتاب‌هایم رایگان در مدارس و مراکز آموزشی توزیع شده است.

وی اظهار کرد: این مجموعه داستان تاکنون موفق به دریافت ۲۱ جایزه بین المللی و چهار نامه از دفتر مقام معظم رهبری شده است؛ همچنین تحلیل ۸۰ داستان از برنامه کریمان و ادیبان رادیو کرمان پخش شده است. مستند زندگی فرهنگی این نویسنده و ۱۴ فتوانیمیشن داستان‌ها از تلویزیون پخش شده است.

غفاری به عنوان قصه‌گوی این داستان‌ها به مدارس و مراکز فرهنگی می‌رود و داستان را اجرا و کتاب‌ها را هدیه می‌دهد. این کتاب‌ها جزو منتخبین مسابقه طراحی شخصیت کودک کشوری «پارس آرا» شده است.

تلاش خَیر برای ترویج کتابخوانی در مدارس/ پزشک بی‌هوشی قلب کتاب ۱۰۰ جلدی تالیف کرد

به گفته غفاری، کتاب‌های الکترونیک «مهتاب و کرم شب‌تاب» را مردم افغانستان، تاجیکستان و فارس‌زبانان جهان رایگان استفاده می‌کنند، قرار است تحلیل داستان‌ها از ۳۱ استان کشور نیز پخش رادیویی شود.

وی با بیان اینکه کتاب‌های الکترونیک، صوتی، ورق‌خور و رایگان در دسترس عموم هستند، اظهار کرد: مخاطبان می‌توانند کتاب‌های الکترونیک صد جلدی «مهتاب و کرم شب‌تاب» را رایگان تماشا کنند، ورق بزنند و با صدای نویسنده، داستان و تحلیل داستان را در نشانی www.mahtab-shabtab.com گوش کنند.

غفاری بیان کرد: پیشنهادات زیادی در زمینه تولید انیمیشن «مهتاب و کرم شب‌تاب» از سوی شرکت‌های دولتی و خصوصی داخلی و خارجی داشته و همواره دوست دارد اگر می‌شود، کاری در کشور ایران انجام شود.

وی با بیان اینکه تمامی کار و سرمایه این مسیر را خود انجام می‌دهد، گفت: انتشارات خودم را به نام «غفاری موفق» از سال ۹۵ راه‌اندازی کردم.

او نیازمند کمک و سرمایه‌گذاری دولتی و یا بخش خصوصی است و تاکنون استقلال خود را حفظ کرده، گرچه دیگران برای تولید انیمیشن و یا گسترش محصولات دیگر، حاضر به مشارکت هستند ولی به نوعی مالکیت را از آن خود می‌خواهند که این برای نویسنده قابل انجام نیست.

تلاش خَیر برای ترویج کتابخوانی در مدارس/ پزشک بی‌هوشی قلب کتاب ۱۰۰ جلدی تالیف کرد

به گزارش ایبنا، بتول غفاری نویسنده مجموعه ۱۸ جلدی سینما و جنگ سرد و کتاب‌های روانکاوی و درمان یک بیمار و کتاب‌های دیگری برای بزرگسال است.

او مشتاق است تا کتاب‌ها را به زبان‌های زنده دنیا در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی به دست بچه‌ها برساند. غفاری کمک برای پخش کتاب‌ها در سراسر ایران و کتابفروشی‌ها و خواهان درآمدزایی از این طریق است تا بتواند به نحوی لایق‌تر پذیرای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها