پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۰
از بازگشایی کتابخانه تا روایت دلاوری‌های قهرمانانه در دوران دفاع مقدس

بوشهر – اجرای بیش از ۴۰ برنامه فرهنگی هنری، رونمایی از ۳۲ کتاب، بررسی کتاب «زمستان می‌گذرد»، بازگشایی ۳ کتابخانه عمومی در استان بوشهر و… مهم‌ترین عناوین خبری فرهنگی و هنری این استان را در هفته اخیر تشکیل می‌داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، استان بوشهر به‌مانند سایر نقاط دیگر همزمان با هفته «دفاع مقدس» ویژه‌برنامه‌های متعددی را به‌منظور پاسداشت این هفته و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و همچنین تبیین رشادت‌ها و ایثار و جانفشانی‌های آن‌ها در حفظ و دفاع از آب و خاک ایران در برابر رژیم بعثی عراق پیش‌بینی و اجرایی کرد.

این برنامه‌ها از سوی ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در استان با مشارکت دستگاه‎‌های اجرایی، فرهنگی و لشکری برنامه‌ریزی شده‌اند که در ادامه مختصرا به برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود.

اجرای بیش از ۴۰ ویژه‌برنامه فرهنگی هنری با موضوع «دفاع مقدس» در بوشهر

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر همزمان با نخستین روز هفته دفاع مقدس از اجرای بیش از ۴۰ ویژه‌برنامه فرهنگی هنری به‌مناسبت «دفاع مقدس» در استان خبر داد.

عبدالرحیم افروغ با اعلام این خبر گفت: برگزاری آیین شب شعر و خاطره، اکران فیلم سینمایی با محوریت دفاع مقدس، رونمایی از کتاب، اجرای نمایش خیابانی با موضوع دفاع مقدس، نمایشگاه عکس، اختتامیه جشنواره غیر رقابتی «بوشهر؛ سرزمین مقاومت»، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی و هنری استان بوشهر در هفته دفاع مقدس است که در طول این هفته برگزار شدند.

فضاسازی کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر متناسب با دفاع مقدس

همچنین در این هفته، کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با نصب پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران، برپایی نمایشگاه موضوعی کتاب، درج نمادهای ایثار و شهادت و تصاویر شهداء متناسب با موضوع «دفاع مقدس» فضاسازی شدند تا نسل امروز، با دیدن این فضا و برخی از تصویرسازی‌ها شناخت بهتری نسبت به سال‌های پرمشقفت جنگ تحمیلی پیدا کنند.

بازگشایی ۳ کتابخانه عمومی استان همزمان با موسم پیچش دلاوری‌ها

همزمان با هفته دفاع مقدس، سه کتابخانه عمومی دلیران تنگستان شهر آباد، شهید چمران روستای سمل و شهید حسینی صفت روستای فاریاب پس از بازطراحی، انجام اصلاحات ساختمانی، تعمیرات اساسی و تجهیز با امکانات جدید با حضور مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر، فرمانداران دشتستان و تنگستان، خانواده شهدا و جمعی از مسئولان و علاقه‌مندان بازگشایی شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در حاشیه آیین بازگشایی این کتابخانه‌ها گفت: دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی توجه ویژه به مقوله فرهنگ بوده است و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن اشاره کرده اند.

حیدر راهب با بیان اینکه هر چقدر در حوزه کتاب و کتابخوانی هزینه شود، سرمایه‌گذاری است، افزود: حوزه کتاب و کتابخوانی از مهم‎‏ترین مقوله‌های عرصه فرهنگ است که لازم است توجه ویژه‌ای به آن شود.

وی سپس با تشکر از مسئولان این سه کتابخانه و دست اندرکاران انجام این پروژه‌ها، تصریح کرد: این کتابخانه‌ها پیش از این فضای مناسب و جلوه بصری خوبی نداشت که با بازطراحی انجام شده، فضای آن‎ها به ویژه بخش کودک، به‌طور کلی تغییر کرده و متحول شده است. امید داریم با این بازطراحی‌ها و ایجاد جلوه‌های بصری که در این کتابخانه‌ها ایجاد شده، رونق بیشتر آنها را شاهد باشیم.

عصر شعر «دفاع مقدس» همراه با خاطره‌گویی رزمندگان جنگ

برگزاری عصر شعر «دفاع مقدس» با حضور شاعران و روایتگران «دفاع مقدس» یکی از برنامه‌های ادبی بود که روز سه‌شنبه، سوم مهرماه در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

در این ویژه‌برنامه، ضمن خوانش اشعاری با موضوع دفاع مقدس از سوی شاعران آیینی و حوزه دفاع مقدس استان، برخی از روایتگران جنوبی به بیان خاطراتی از دوران هشت ساله جنگ تحمیلی پرداختند.

رونمایی از کتاب «زمستان می‌گذرد» در کتابخانه عمومی خلیج فارس

رونمایی از کتاب «زمستان می‌گذرد» که دربردارنده خاطرات سید محمد علی بصری (سمعب) اسیر آزاد شده ایرانی به قلم خود وی است، یکی از دیگر برنامه‌های کتاب‌محور استان بوشهر در هفته دفاع مقدس بود که در این برنامه، عباس عاشوری‌نژادف نویسنده و پژوهشگر حوزه انسان‌شناسی به معرفی و بررسی این اثر دفاع مقدسی با حضور نویسنده اثر در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر پرداخت.

رونمایی از ۳۲ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در بوشهر

رونمایی از ۳۲ عنوان کتاب با موضوع «دغاع مقدس» یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های هفته دفاع مقدس در استان بوشهر است که این برنامه با حضور آیت‌الله صفایی‌بوشهریف نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر در فرهنگسرای آدینه بوشهر برگزار می‌شود.

در این برنامه که نویسندگان و مولفان حوزه دفاع مقدس استان بوشهر با نماینده ولی فقیه در استان نیز دیداری خواهند داشت، ۱۵ جلد از کتاب «ستاره‌های کاروان عشق» (جلد ۱ تا ۱۵) تألیف فرزانه دهقانی، جلد از مجموعه «از قافله حبیب» تألیف منیژه دهقانی، مجموعه ۱۰ جلدی «تو آنجا نبودی» تألیف فاطمه نویدی، کتاب «شاهد روزهای آب و آتش» تألیف فرزانه دهقانی، کتاب «بوشهر تا خرمشهر» تألیف علی احمدی‌پور و رمان «به جون اسماعیل» تألیف حمیده انصاری‌پور که درباره شهید اسماعیل شبل الحکما بوشهری نوشته شده، رونمایی خواهد شد.

همه این آثار به همت بخش ادبیات و تاریخ اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاعه مقدس استان بوشهر در سال ۱۴۰۳ با موضوع «دفاع مقدس» و «مقاومت» راهی بازار کتاب شده‌اند.

برگزاری چهارمین دوره «شب غیاب شاعر» در گناوه

یکی از برنامه‌های فرهنگی ادبی که همزمان با هفته اخیر اما خارج از موضوع «دفاع مقدس» در استان بوشهر برگزار می‌شود، چهارمین دوره «شب غیاب شاعر» است که به یاد زنده‌یاد مجید دشتی‌زاده در پنجمین سالکوچ این شاعر گناه‌ای به همت انجمن «هوای تازه» گناوه و دقتز معماری فرزاد در تالار بهزاد این بندر برگزار خواهد شد.

این برنامه عصر پنجشنبه، ۵ مهر با حضور منوچهر بایندری، عزت بهمنی، مهدی بیاتی‌نسب، سیده محبوبه بصری، حسین جعفری، کوروش خواجوی، عزت خلیفه‌زاده، غلامحسین دریانورد، آرزو رضایی، اصغر شمسی‌پور، محمد غلامی، نرجس فلاحی، صادق فولادچنگ، مسعود کبگانیان، علی گلزادپور، محبوبه ملک‌احمدی، مهتاب موسوی، بهنام مومنی، محمد مذکوری و محمدجعفر نجدی و شعرخوانی این شاعران جنوبی برگزار می‌شود.

در چهارمین دوره «شب غیاب شاعر» از «یادنامه مجید دشتی‌زاده» که به همت نشر «هلیله» به کوشش مهدی بیاتی‌نسب منتشر شده است، رونمایی خواهد شد. زنده‌یاد مجید دشتی‌زاده، شاعر همشهری زنده‌یاد حسین جلال‌پور، غزلسرای برجسته جنوبی بود که در دوران حیات خود با جلال‌پور دوستی نزدیکی داشت. او متولد فروردین ۱۳۶۰ و فرزند غلامعباس دشتی‌زاده -از شاعران شناخته‌شده این بندر- بود. دشتی‌زاده دفتر شعری‌اش را در سال ۱۳۸۸ با عنوان «گوش‌ماهی‌ها و کلمات مرده زیر آفتاب» به همت نشر «داستان‌سرا» راهی بازار کتاب کرده بود.

او از اعضای فعال انجمن هوای تازه گناوه بود و در برگزاری برنامه‌های ادبی که به همت این انجمن برگزار می‌شد، همواره حضور فعالی داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها