جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲
کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

کتابخانه‌های استرالیایی تنها به کتاب‌ها بها نمی‌دهند، بلکه در خدمت ظاهرساختمان کتابخانه نیز هستند.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): تا جایی که امکانات کتابخانه‌ها در استرالیا پیش می‌رود، تعداد علاقه‌مندان به کتاب در این کشور نیز بیشتر می‌شود. کتاب‌فروشی‌های زیبا، مجموعه‌ای از نویسندگان استرالیایی فوق‌العاده با استعداد و حتی یک مسیر که فقط به مطالعه اختصاص داده شده مواردی است که در این کشور وجود دارد. همچنین کتابخانه‌های خوبی در این کشور وجود دارند که کمتر به آن‌ها پرداخته شده و بدون جلب توجه فعالیت می‌کنند.

۱. کتابخانه کاتومبا، نیو ساوت ولز (سیدنی)

تنها یک رانندگی کوتاه از سیدنی و تماشای منطقه خیره‌کننده کوه‌های آبی از کارهایی است که باید انجام دهید. اما باید یک یا دو ساعت را برای بازدید از کتابخانه محلی کاتومبا وقت بگذارید. نشستن در مکانی زیبا واقع در قلب شهرمی‌تواند بهانه خوبی برای قطع ارتباط کوتاه با زندگی شهری باشد.

هنگام طراحی کتابخانه، شرکت طراح دکوراسیون آن اطمینان حاصل کرد که ساختمان با جرم حرارتی کافی مناسب است؛ بنابراین یکی از دنج‌ترین مکان‌ها در فصل زمستان است. هیچ چیز بهتر از مطالعه یک کتاب خوب و نشستن در نیم‌طبقه و استراحتگاه این کتابخانه نیست؛ محلی که از آنجا منظره باورنکردنی سراسر کوه را خواهید دید.

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

۲. پایینتی، کتابخانه عمومی پرسپکت، استرالیای جنوبی

سال ۲۰۱۹، ۱۸ میلیون دلار به توسعه Payinthi ، دفتر دولتی منطقه‌ای در شمال آدلاید تزریق شد و ارزشش را داشت؛ این مرکز تبدیل به یک چراغ مهم برای جامعه شد. Payinthi که بخشی از آن را کتابخانه، بخشی گالری هنری، بخشی خرده‌فروشی و بخشی کافه تشکیل می‌دهد، یک روز عالی را برای شما رقم می‌زند.

این اثر هنری زاییده فکر شرکت معماری محلی JPE Design Studio است. در داخل، کتاب‌ها در میان نقاشی‌های دیواری رنگارنگ، شکوفه‌های مدرن و نمای آجری، نمای زیبایی را رقم زده است. این مکان که در نزدیکی «تالار شهر» است در فهرست میراث فرهنگی است. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن معماری جالب به این مکان بیایید و برای خواندن کتاب‌های خوب بمانید.

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

۳. کتابخانه ملی استرالیا، ACT

فهرست کتابخانه‌های جالب و دیدنی در این کشور بدون ذکر کتابخانه ملی استرالیا در کانبرا کامل نخواهد بود. این ساختمان عظیم در مجاورت دریاچه برلی گریفین و خانه پارلمان قدیمی قرار دارد و برای کسانی که می‌خواهند مکان‌های پایتخت استرالیا را ببینند، مکان مناسبی است.

چیزی که در داخل کتابخانه است شما را برای بازدید از آن ترغیب می کند اما مهم‌تر از آن حفظ تاریخ و فرهنگ ملی این کشور است. کتابخانه ملی استرالیا، بزرگ‌ترین مجموعه مطالب مربوط به این کشور و مردم آن در جهان را در خود جای داده است. این کتابخانه سال ۱۹۶۸ توسط جان گورتون نخست‌وزیر وقت افتتاح شد و وجود چنین محلی برای دوستداران تاریخ ضروری است.

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

۴. کتابخانه روث فاکنر، استرالیای غربی

به پارک زیبای فاکنر در حومه پرث کلووردیل بروید تا با کتابخانه روث فاکنر روبرو شوید. به لطف نمای برجسته و پیچیده‌اش که گروه Bollig طراحی کرده است احتمالاً قبل از اینکه وارد پارک شوید، آن را خواهید دید.

خود ساختمان در مرکز شهر بلمونت پارک فاکنر واقع شده است و آن را در دسترس سایر فضاهای اجتماعی بزرگ قرار می دهد. کنار موزه فناوری‌های نوین بروید یا در پارک بنشینید و زیر نور آفتاب، غرق در کتاب‌هایی که اخیراً از کتابخانه به امانت گرفته‌اید، شوید.

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

۵. کتابخانه و مرکز میراث جیلونگ، ویکتوریا

کتابخانه جیلونگ و مرکز میراث که بیشتر شبیه یک موزه آینده‌نگر است تا یک کتابخانه شهری، یک شاهکار معماری است. ساختمان گنبدی‌شکل با پوشش شیشه‌ای جاذبه‌های عکاسی زیادی دارد، اما حتماً به داخل آن سر بزنید تا دوباره شگفت‌زده شوید.

از یک لابی شیک گرفته تا اتاقی که کاملاً قرمز پوش شده است (از فرش گرفته تا دیوارها، قفسه‌های کتاب و صندلی)، یکی از جالب‌ترین مکان‌ها برای نشستن با کتاب است. شرکت ARM Architecture مستقر در ملبورن این ساختمان را برای ادای احترام به کتابخانه‌های سنتی و در عین حال ایجاد فضایی آینده محور طراحی کرد.

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

۶. کتابخانه مونا، تاسمانی

ممکن است نتوانید کتابی از کتابخانه مونا قرض بگیرید، اما هنگام بازدید از هوبارت (مرکز تاسمانی) آن را ببینید. ممکن است بپرسید چرا؟ برای اینکه می‌توانید کل مجموعه کتاب‌های مالک کتابخانه را مرور کنید!

دیوید والش، مالک موزه هنرهای قدیم و جدید، کتاب‌های محبوب خود را در این کتابخانه در معرض دید عموم قرار داده است. کتابخانه مونا که Round House قرار دارد، دارای نسخه‌های کمیاب، نسخه‌های امضا شده، کتاب‌های میز قهوه‌خوری و آثار کلاسیک مشهور است که همه زیر یک سقف هستند. وقتی بازدید از شهر را تمام کردید به کتابخانه مونا بروید که حتماً توصیه می‌شود.

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

۷. کتابخانه وولاهارا، نیو ساوت ولز

هر روز پیش از باز شدن کتابخانه در دابل بی سیدنی، همانند یک کافه یا مغازه محبوب، یک صف روبروی درب خانه وجود دارد. اما دلیلش این نیست که اینجا چیزی برای خرید وجود دارد، مردم فقط می‌خواهند در فضای آرام این کتابخانه حضور داشته باشند.

این کتابخانه را شرکت BVN طراحی کرده که پُر از فضای سبز است. این طراحی استعاره‌ای از رشد است و اشاره‌ای به کاربری قبلی این مکان به‌عنوان یک باغ تاریخی دارد. این محل پُر از انگورهای آویزان و پیچک و سرخس‌هایی است که در کنار قفسه‌های کتاب قرار گرفته‌اند. دنبال بهترین قسمت می‌گردید؟ یک سُرسُره لغزنده پنهان در داخل کتابخانه وجود دارد، ببینید آیا می‌توانید آن را پیدا کنید!

کتابخانه‌های دیدنی سرزمین کانگوروها

مترجم: بهاره گل‌پرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها