دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
تنها کتابخانه‌ اصفهان که شنوای حرف‌های ناشنوایان است!

اصفهان - کتابخانه توحید اصفهان تنها کتابخانه شهر بوده که بخشی ویژه ناشنوایان را به خود اختصاص داده و با داشتن صد عضو ناشنوا، به این قشر ارائه خدمت می‌کند.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) – سیده نرگس نظام‌الدین: ساختمان کتابخانه توحید که از کوچه پیداست، نمایی زیبا و دلنواز دارد و بعید می‌دانم کتابخانه‌ای در شهر اصفهان چنین نمای دل‌انگیزی داشته باشد. وارد حیاط کتابخانه که می‌شوم، حیاط کوچک ولی قشنگ کتابخانه نیز چشمم را می‌نوازد و به اعضای این کتابخانه که روزها در آن رفت و آمد می‌کنند، غبطه می‌خورم. به مناسبت ۳۰ سپتامبر مصادف با ۹ مهر، روز جهانی ناشنوایان، راهی این کتابخانه شده‌ام.

هنگام ورود به سالن اصلی، پوران دادگر، مسئول کتابخانه توحید و عاطفه لاری، مسئول بخش ناشنوایان و کم‌شنوایان، از من استقبال می‌کنند و به همراهشان راهی آن بخش می‌شویم. بخش ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان اتاق کوچکی است با چند صندلی، یک تلویزیون و چهار قفسه کتابخانه که داخلش کتاب و اسباب‌بازی چیده شده.

کتابدار و مسئول بخش ناشنوایان کتابخانه عمومی توحید در خصوص سابقه این کتابخانه بیان می‌کند: کتابخانه عمومی توحید در سال ۱۳۶۰ تأسیس شد و حدود ۴۰ هزار عنوان کتاب همچون کتب عمومی شامل روانشناسی و ادیان و ادبیات و تاریخ و جغرافیا را به مخاطبان عرضه می‌کند. در این کتابخانه همچنین بخش ویژه اصفهان‌شناسی و استان‌شناسی و نیز بخش کتب کمک‌درسی و کودکان و نوجوانان را داریم. در قفسه‌ای نیز تازه‌های کتاب هر ماه را در معرض دید مخاطب قرار می‌دهیم.

تنها کتابخانه‌ای که شنوای حرف‌های ناشنوایان است!

در استان، تنها سه کتابخانه بخش ویژه ناشنوایان دارند

او زمان راه‌اندازی بخش ویژه ناشنوایان را سال ۱۴۰۱ عنوان و اضافه کرد: در شهر اصفهان کتابخانه دیگری که به ناشنوایان ارائه خدمت کند، نداریم. در استان اصفهان نیز در شهرهای فلاورجان و نجف‌آباد فقط یک کتابخانه برای این خدمت‌رسانی در نظر گرفته شده است. این نیاز در شهر اصفهان همچنان وجود دارد و کتابخانه توحید با توجه به بعد مسافتی که به بسیاری از مناطق شهر دارد، پاسخگوی نیاز ناشنوایان شهر نیست. حتی مدارس برای انتقال دانش‌آموزانشان به این کتابخانه با مشکل سرویس مواجهند.

لاری با بیان اینکه در این مدت ۱۰۰ نفر به عضویت این بخش درآمده‌اند، خاطرنشان کرد: نهاد در هر استان بخش ویژه ناشنوایان را تدارک دیده است؛ اما در کل تعداد این مراکز به نسبت تعداد ناشنوایان کشور بسیار کم است و نیاز به افزایش مراکز و امکانات داریم. این در حالی است که راه‌اندازی این بخش‌ها نیاز به تجهیزات خاصی هم ندارد و صرفاً اختصاص فضا و کتاب بخش اصلی کار را جلو می‌برد. ما نیز در این بخش دویست کتاب و چند اسباب‌بازی داریم.

تنها کتابخانه‌ای که شنوای حرف‌های ناشنوایان است!

نیاز به همکاری آموزش و پرورش داریم

مسئول بخش ناشنوایان کتابخانه توحید تأکید کرد: ما نیاز به همکاری پررنگ آموزش و پرورش داریم تا حتی ماهی یک بار، دانش‌آموزان ناشنوا را در این محل و در نشست‌های جمع‌خوانی حاضر کنند تا با یکدیگر داستان‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم و در این دورهمی از نظرات هم آگاه و با کلمات جدید آشنا شویم. همچنین اینجا می‌توانیم با هم بازی کنیم. این بهترین راه برای تشویق افراد به مطالعه بوده و بهانه‌ای برای حضور در کتابخانه است.

لاری افزود: خواندن کتاب بهترین راه و روش برای افزایش دایره واژگانی این افراد است که نمی‌توانند با وسایل ارتباط جمعی همچون رادیو و تلویزیون ارتباط برقرار کنند. اینجا همچنین فیلم‌هایی با زیرنویس برای افراد پخش می‌کنیم. مسئولان این اداره می‌توانند برای هرکس که کارت عضویت کتابخانه دارد، امتیاز ویژه‌ای در نظر بگیرند تا برای عضویت و حضور در این فضا ترغیب شوند.

لاری خود را فهرست‌نویس ارشد استان اصفهان معرفی کرد و افزود: فهرست‌نویسی یعنی وارد کردن اطلاعات کتاب‌ها در سایت کتابخانه‌های عمومی کشور تا از یک کتاب فقط یک عنوان به مخاطب نمایش داده شود و کتابداران و مخاطبان را از سردرگمی نجات دهد. این کار نیاز به دانستن علمی جداگانه دارد که در رشته کتابداری آموزش داده می‌شود.

کلاس آشنایی با افعال، ابداع کتابدار کتابخانه توحید

لاری درباره کارویژه این بخش که آن را روش ابداعی خود معرفی کرد و افزود: از آنجا که ناشنوایان از طریق رادیو و تلویزیون نمی‌توانند به اطلاعات و آگاهی دست پیدا کنند، برایشان کلاس آشنایی با افعال را برگزار می‌کنیم. در این کلاس به آنها کمک می‌کنیم تا با کلمات و اصطلاحات عامیانه و روزمره و کاربردشان در جمله آشنا شوند و دایره لغاتشان گسترده‌تر شود. این کلاس برای این قشر بسیار مفید است و از آن استقبال چشمگیری کرده‌اند و چهارشنبه هر هفته برگزار می‌شود.

عاطفه لاری با اشاره به حضور مترجمان زبان اشاره در این مرکز گفت: منتظر دوره آموزشی نهاد در تهران هستیم تا ما هم بتوانیم این زبان را بیاموزیم و با مراجعان به این زبان صحبت کنیم. با این حال، ناشنوایان در لب‌خوانی بسیار قوی هستند و آموزش‌های ما از همین طریق صورت می‌گیرد.

تنها کتابخانه‌ اصفهان که شنوای حرف‌های ناشنوایان است!

او دیگر فعالیت‌های این بخش را کلاس‌های نقاشی و کاردستی، قصه‌خوانی و داستان‌گویی بیان کرد و در خصوص رده سنی اعضا گفت: اعضای ما را افرادی از مقطع ابتدایی تا افراد سی‌ساله شامل می‌شوند. این افراد به کتاب‌های داستانی و کتاب‌های آموزش آشپزی و شیرینی‌پزی علاقه بیشتری نشان می‌دهند. همچنین کتاب‌های انتشارات پرتقال و هوپا طرفداران زیادی دارد. ثبت‌نام در این کتابخانه و شرکت در دوره‌ها رایگان بوده و صرفاً نیاز به یک قطعه عکس دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها