دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل آماده چاپ نخستین اثر ادبی نویسندگان است

اردبیل- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل آماده حمایت و چاپ نخستین آثار ادبی نویسندگان در قالب داستان و رمان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، امیر رجبی یکشنبه در مراسم اعطای گواهی پایان دوره نویسندگان دوره «گارگاه رمان یادمان زنده یاد امیر حسین فردی» اظهار کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل این افتخار را دارد که چراغ دیگری را در حوزه ادبیات و نویسندگی را در این شهر روشن کرد و اولین دوره را با آموزش مبانی داستان نویسی و کارگاه اقلیم قلم و کارگاه رمان نویسی به پایان رساند.

وی با بیان اینکه هر چه قدر چنین دوره های ادبی در این استان برگزار شود مبارک و پر برکت است، بیان کرد: حوزه هنری اردبیل سال‌هاست در برگزاری کارگاه‌های داستان نویسی فعالیت می کند و از امسال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قصد دارد مکمل این دوره ها باشد و برای ارتقا سطح نویسندگان استان با استفاده از اساتید مجرب گام بردارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از موفقیت نویسندگان شرکت کننده از اردبیل در دوره اقلیم شمالغرب خبر داد و افزود: تمامی ۲۵ نفر شرکت کننده در این دوره اثر داستانی در قالب اقلیم نوشتند و حضور پر رنگی در دوره کشوری این کارگاه خواهند داشت.

رجبی با بیان اینکه هر چه قدر از اهمیت داستان نویسی صحبت شود، کم است، عنوان کرد: مواد اصلی دیگر آثار هنری چون فیلم و تئاتر و داستان و رمان است، چرا ایده اصلی در این ژانر ادبی شکل می گیرد و این ژانری است که در طول تاریخ با تمدن بشری عجین است.

وی دامه داد: به عقیده پژوهشگران شعر زبان بومی و متعلق به همان زبان بود و قابلیت ترجمه را ندارد ولی داستان و رمان قابل ترجمه است و در سطح دنیا فراگیر می شود.

رجبی خواستار توجه نویسندگان به فرهنگ زیست بوم و آداب و رسوم منطقه ای و تاریخ ملت خود شد و بیان کرد: هر چه قدر در نوشته و آثار داستانی رگه های فرهنگ بومی و ملی دیده شود می توان فرهنگ خودمان را حفظ و به دیگران انتقال داد.

به گفته این مسئول در بسیاری از آثار مهم دنیا اسطوره و افسانه و تاریخ یک ملت در قابل رمان بیان شده است و نوقلم ها نیز می توانند با این هدف بنویسند و آثارشان را برای نسل های بعدی ماندگارتر کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از ادامه کارگاه‌های رمان و داستان نویسی در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و بیان کرد: هدف این کارگاه تربیت داستان نویسان و رمان نویسان نوآموز و نو قلم است که به عنوان داستان اولی تجربه کسب کنند و صاحب اثر چاپ شده باشند و نیز کشف استعدادهای نویسندگی در افراد و پرورش آنان با روش علمی و اصولی و نقد آثار ادبی است.

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده است، نویسندگان خطه اردبیل قدرت نویسندگی بالایی دارند، اظهار کرد: امید می رود روزی برسد که استان ما پرچم دار هنر نویسندگی شود و آثار نویسندگانش به دیگر زبان ها ترجمه و چهانی شود.

رجبی در پایان توجه به ادبیات پایداری و مقاومت را نیز مهم ترین کار نویسنده دانست و بیان کرد: در قالب هنر نویسندگی می توان صدای رسای مستضعفان و جبهه مقاومت و پایداری شد و فرهنگ مکتب شهادت را ترویج کرد.

در ادامه این مراسم با اعطای لوح تقدیر از فعالیت های نماینده خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل به پاس در ترویج کتاب و کتابخوانی و بازتاب رویدادهای کارگاه رمان و داستان نویسی و معرفی نویسندگان از خبرنگار این خبرگزاری «خدیجه سلمانی» تجلیل شد و نیز از اساتید دوره وحید ضایی، پری آخته، الهام سید حسینی، کریم عظیمی ججین قدردانی به عمل آمد. در پایان از دو عنوان کتاب از نویسندگان نو قلم استان اردبیل رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها