سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت کاغذ تحریر در بازار

نگاهی به بهای کاغذ طی هفته اخیر نشان‌دهنده کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت این کالا نسبت به هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا طی هفته گذشته بازار کاغذ با نوسان و افزایش قیمت روبه‌رو بود؛ درحالی که با شروع مهرماه، کسب و کار اهالی چاپ رونق دو چندان می‌گیرد اما به‌نظر می‌رسد با بالا رفتن تب قیمت کاغذ تحریر، بازار از سکه افتاده است.

رصد خبرنگار ایبنا از بازار خرده‌فروشان کاغذ تحریر، نشان‌دهنده کاهش ۱۰۰ هزار تومانی بهای این کالا است، برخی از فعالان حوزه اقتصادی، علت را کاهش قیمت جهانی کاغذ می‌دانند و برخی دیگر علت آن را فروخوابیدن تب قیمت کاغذ.

کارشناسان بازار بر این عقیده هستند که دلیل عمده این افزایش قیمت، جو روانی برخی بنکداران و تجّار برای ایجاد شوک و حباب در بازار بوده است، برخی افراد سودجو به دنبال حذف ارز نیمایی برای کاغذ گلاسه و برخی دیگر از اقلام تولید کتاب، به دنبال سودجویی از این وضعیت، بهای کاغذ خرید قبل خود را به قیمت آزاد محاسبه کرده و در بازار فروختند.

در این میان اما نگاهی به قیمت‌های امروز (سه‌شنبه دهم مهر ماه) بازار نشان می‌دهد که هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ حدود یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ درحالی که این کالا هفته گذشته به حدود یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسیده بود.

همچنین هر بند کاغذ چینی ۷۰ گرمی ۶۰ در ۹۰ نیز در هفته‌ای که گذشت به قیمت یک‌میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود، در هفته جاری حدود یک‌میلیون و ۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

کاغذ ۸۰ گرمی اما در هفته جاری تغییر قیمتی نداشت و سایز ۷۰ در ۱۰۰ آن حدود یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سایز ۶۰ در ۹۰ کاغذ ۸۰ گرمی نیز بندی یک‌میلیون و۲۴۰ هزار تومان در بازار موجود است.

کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت کاغذ تحریر در بازار

در حوزه مقوا نیز هر کیلو مقوای پشت طوسی شیت ۳۵۰ گرمی ۳۱۰ هزار تومان، ۱۸۰ گرمی کیلویی ۳۳۳ هزار تومان، ۲۳۰ گرمی کیلویی ۳۱۵ هزار تومان و ۲۵۰ گرمی کیلویی ۲۹۷ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

براساس این گزارش، همچنین کاغذ گلاسه سایز ۹۰ گرمی ۷۰ در ۱۰۰ نیز کیلویی ۶۵ هزار تومان، ۱۲۸ گرمی کیلویی ۶۵ هزار تومان، ۲۵۰ گرمی کیلویی ۷۲ هزار تومان و ۳۰۰ گرمی کیلویی ۸۳ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

به گزارش ایبنا؛ پیش‌بینی می‌شود بهای کاغذ طی هفته آینده سیر نزولی داشته باشد و شاهد کاهش قیمت‌ها به دلیل شکستن حباب باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها