پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹
ﻣﻨﻄﻖ  ﻣﺘـﻮن ادبیات حماسی در  ازدواج ﺑـﺮ ﭘﺎﻳـه ﺗﻘﺎﺑﻞﻫﺎی دوﮔﺎﻧﻪ است

بر اساس اطلاعات کتاب «آیین همسرگزینی در متون حماسی» نوشته مهرناز فیروزمند ﻣﻨﻄﻖ دروﻧﻲ ﻣﺘـﻮن ادبیات حماسی در باب ازدواج ﺑـﺮ ﭘﺎﻳـه ﺗﻘﺎﺑﻞﻫﺎی دوﮔﺎﻧﻪ دو ﺑﻦﻣﺎﻳه اﻫﻮراﻳﻲ و اﻫﺮﻳﻤﻨﻲ در اﺳﻄﻮره شکل گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا شناخت و دستیابی به قراردادها و ضوابط و آداب فرهنگی و اجتماعی برای پژوهش‌های مردم‏شناسی و جامعه‏شناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از مهم‌ترین آداب فرهنگی و اجتماعی در بین ملت‌ها که از اصلی‌ترین جلوه‌های ادب غنایی نیز محسوب می‌شود، همسرگزینی است.

مهرناز فیروزمند در کتاب «آیین همسرگزینی در متون حماسی» تلاش کرده پاسخ سوالاتی از جمله چه تفاوت و یا تشابهی میان آیین‏های همسرگزینی در منظومه‌ها با آیین همسرگزینی امروز وجود دارد؟ مهم‌ترین مسائلی که در منظومه‌های پهلوانی پس از شاهنامه فردوسی در مورد نحوهانتخاب همسر آمده است، کدام‏اند؟ مهم‌ترین مسائلی که در منظومه‌های پهلوانی پس از شاهنامه فردوسی در مورد ازدواج آمده، کدام‏اند؟ پاسخ دهد. همچنین احیای فرهنگ غنی و پر نغز ایرانیان در تقابل با ادبیات دیگر ملت‌ها که از ادبیات خود ایرانیان نشئت گرفته دیگر هدف نویسنده بوده است.

نویسنده با جست وجو در لابه‌لای متون مورد مطالعه به این موضوع برمی‌خورد که ایرانیان از دیرباز، تشکیل خانواده و ازدواج را از مهم‌ترین وظایف خود به شمار می‌آورده‌اند.

به روایت شاهنامه فردوسی که یکی از متون معتبر فارسی و از منابع ارزشمند ایران‏شناسی است، ایرانیان برای نهاد خانواده، آداب و آیینی خاص داشته‌اند. در ازدواج‌هایی که در ایران باستان انجام شده، انواع تقابل و اعتقاد به دوگانگیها وجود داشته که تأثیرات ژرفی بر ذهنیت، تفکر و سوگیری فرهنگ مردم ایران به جای گذاشته و منطق درونی داستانهای شاهنامه فردوسی و متون حماسی، بر پایههمین تقابلهای دوگانه شکل گرفته است. تقابل و ستیز دو بنمایه اهورایی و اهریمنی در اسطوره، در روایتهای حماسی اوستا با نام‌های ایرانی و انیرانی و در شاهنامه با عناوین ایرانی و تورانی یاد شده است.

انتشارات استاد شهریار اخیراً این کتاب را در ۱۸۰ صفحه و با قیمت ۲۲۰ هزار تومان عرضه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها