سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کتاب «تحول مفهوم دولت در ایران معاصر» منتشر شد

کتاب «تحول مفهوم دولت در ایران معاصر» از دهه‌های نخستین تاسیس قاجار تا مشروطیت تالیف داود بیات از سوی نشر لوگوس به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «تحول مفهوم دولت در ایران معاصر» از دهه‌های نخستین تاسیس قاجار تا مشروطیت تالیف داوود بیات از سوی نشر لوگوس به بازار کتاب آمد.

با وقوع انقلاب مشروطه و تأسیس دولت جدید، تاریخ ایران وارد دوران آستانه‌ای خود و شاهد هم زمانی امور ناهم‌زمان شد. این پدیده از یک سو، مقدمات گسست و از دیگر سو، زمینه پیوست زبان و نظام مفاهیم دوره قدیم و جدید را در ساحت مفهوم دولت مهیا کرد. ضرباهنگ تند زمان مدرن، معانی نوین دولت را در قالب مفاهیم و واژگان زبانیِ زمان کُندِ سنت ریخت و لایه معنایی کاملاً متفاوتی با لایه‌های معنایی قدیم دولت به وجود آورد.

در چالش و تنازع میان دو مفهوم قدیم و جدید، لاجرم مفهوم دولت، دچار ابهام، بحران و ایهام شد؛ بحرانی که بنیاد دیگر بحران‌های تاریخ معاصر بود. بررسی این بحران و لایه‌لایه‌شدگی معنایی و سیر تحول معناشناختی و پارادیمیک مفهوم دولت در متن منابع زبانی و نیز در بستر تاریخ اجتماعی و سیاسی دوران آستانه‌ای ایران، محور اصلی پژوهش حاضر است. این پژوهش آشکار می‌سازد که مشروطه در فاهمه ایرانی مفهومی خلق‌الساعه نبوده و از چند دهه قبل‌تر، لایه‌های معنایی آن در ذهن و زبان ایرانی ظهور یافته است.

کتاب «تحول مفهوم دولت در ایران معاصر» از دهه‌های نخستین تاسیس قاجار تا مشروطیت تالیف داود بیات با ۴۳۰ صفحه و بهای ۴۳۰ هزار تومان از سوی نشر لوگوس به بازار کتاب آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها