یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴
خلق داستان حماسی راحت نیست/ زمینه‌سازی جایزه ملی داستان حماسی برای تولید اثر

خراسان‌رضوی- داور ادوار جایزه ملی داستان حماسی گفت: خلق داستان حماسی کار راحتی نیست اما جایزه ملی داستان حماسی طی چهار دوره برگزاری، زمینه مناسب تولید اثر در این موضوع را تا حدودی فراهم کرده است.

محمدکاظم مزینانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد افزود: آفرینش و بازآفرینی داستان حماسی از مهم‌ترین و دشوارترین کارهای یک نویسنده است.

این شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: اینکه نویسنده داستانی بیافریند که در آن یک سوژه حماسی قدیمی وجود داشته باشد و آن سوژه را بازآفرینی کند از سخت‌ترین کارهاست.

وی با بیان اینکه گونه ادبی حماسی، نوعی ادبیات خاص است که گستردگی بسیار زیادی دارد، عنوان کرد: علیرغم گستردگی این مضمون، خلق داستان در این حوزه کار چندان راحتی نیست.

مزینانی گفت: معمولاً وقتی ما اسم داستان حماسی را می‌آوریم، مفاهیمی چون جنگ، پیکار و نبرد به ذهن مخاطب می‌آید؛ البته باید توجه کرد که پیکار نه فقط به منظور جنگ و پیکار یک جنگجو در میدان نبرد.

این نویسنده و پژوهشگر همچنین در خصوص کیفیت آثار رسیده به دبیرخانه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی گفت: اتفاقاً در فرایند جشنواره ملی داستان حماسی، نکته قابل توجه این بود که در آثار برجسته‌تر، به وضوح احساس می‌شد که نویسنده علاوه بر خلق یک داستان حماسی، تلاش کرده است فضا و شخصیت‌های داستانش هم امروزی باشند.

وی ادامه داد: با چنین شخصیت‌پردازی ها و فضاسازی‌ها، اگرچه انتقال مفهوم حماسه به مخاطب امروزی راحت‌تر است اما در عوض کار نویسنده دشوارتر است که این اتفاق نشان‌دهنده مهارت و توانایی بالای یک نویسنده است.

مزینانی افزود: خوشبختانه ما در این دوره جشنواره شاهد آثاری بودیم که قابلیت چاپ و انتشار دارند و هم کمیت آثار و هم کیفیت آنها قابل قبول بود.

وی یادآور شد: جایزه ملی داستان حماسی، مجالی است برای بیشتر توجه و تمرکز کردن روی مضمون حماسی در داستان‌ها؛ اگرچه این مضمون بسیار مهم و پر کاربرد در زندگی است اما آن گونه که باید، به آن توجه نشده است.

مزینانی افزود: جایزه ملی داستان حماسی زمینه‌ای برای خلق آثار بیشتری در موضوع حماسی است و امیدواریم در آینده شاهد آفرینش داستان‌های حماسی بیشتری چه در قالب رمان و چه در قالب داستان کوتاه باشیم.

به گزارش ایبنا؛ مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی نیمه مهر ماه در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی شهر طوس برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها