یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۶
توجه تاریخی ایرانیان به مضمون حماسه / جایزه‎ای که نویسندگان را با حماسه آشنا می‌کند

خراسان رضوی – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه فردوسی مفهوم حماسه را میان ایرانیان به یادگار گذاشت، گفت: ایرانیان از دیرباز به مضمون حماسه توجه داشته‌اند.

محمد حسین‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایران کتاب (ایبنا) در مشهد افزود: قصه‌ها، افسانه‌ها و داستان‌های حماسی که بار حماسه را به دوش می‌کشند و نسل به نسل، مفهوم عزتمندی را به یک جامعه انتقال می‌دهند مهم‌ترین وظیفه‌شان این است که حلقه نسلی دفاع از ایمان، وطن و خانواده را در یک جامعه کامل کنند تا مفهوم عزت‌مندی و غیرت‌مندی از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.

فردوسی مفهوم حماسه را میان ایرانیان به یادگار گذاشت

وی اضافه کرد: ایرانیان از دیرباز به مضمون حماسه در ادبیات توجه داشته‌اند؛ یعنی از زمان فردوسی بزرگ که با سرودن شاهنامه، پاسداشت از زبان و فرهنگ ایرانی را به دوش کشید و همچنین حس غیرت به وطن و زیر بار ننگ نرفتن را به قلم آورد؛ در واقع فردوسی مفهوم حماسه را میان ایرانیان به یادگار گذاشت.

محمد حسین‌زاده خاطرنشان کرد: طی تمام این سال‌ها، خصوصاً با آمیخته شدن فرهنگ ایرانی با فرهنگ و معارف شیعی که در اوج آن حماسه عاشورا است، شاهد این هستیم که قبل از ورود و پس از ورود تشیع به ایران اسطوره‌ها و قهرمانان حماسه ساز بزرگ و کوچک ملی و محلی زیادی داشته‌ایم.

حماسه، مفهومی جهانی است

وی در خصوص اهمیت جایزه ملی داستان حماسی هم گفت: در این سال‌ها کار مهمی که جایزه داستان حماسی انجام می‌دهد این است که نویسندگان جوان و دغدغه‌مند را با مفهوم حماسه آشنا می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: مفهوم حماسه، مفهومی جهانی است و محدود به یک منطقه نمی‌شود؛ در واقع انسانی که در یک منطقه حماسه‌آفرینی کند در تمام جهان قابل احترام است؛ برای مثال امروزه جوانان فلسطین و لبنان در مقابل صهیونیسم ایستادگی می‌کنند و یک دنیا از آن‌ها تقدیر می‌کند که این ایستادگی‌ها و رشادت‌ها در ادبیات ما می‌تواند نمود پیدا کند.

جایزه ملی داستان حماسی به حوزه کودک هم بپردازد

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: جایزه ملی داستان حماسی هر ساله در حال ترقی و رشد است؛ اما اگر طی سال‌های آینده به حوزه کودک و نوجوان هم بپردازد بهتر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: ما در کشورمان نویسندگان جوان و مقتدری داریم که امیدواریم ورود آن‌ها به ادبیات حماسی تاثیرگذار باشد؛ نویسندگانی که می‌توانند داستان‌هایی حماسی خلق کنند که در قالب‌های نمایشنامه یا فیلمنامه هم مورد استفاده قرار بگیرند.

وی با تاکید بر این موضوع که مهم‌ترین حلقه سیر تولید اثر حماسی مخاطب است، خاطرنشان کرد: اگر یک هنر حماسی بتواند بر مخاطب تاثیر بگذارد یعنی هنرمند نتیجه هنرش را دریافت کرده است؛ طبیعتاً رمان‌ها بر مخاطب و همچنین زندگی‌اش می‌توانند تاثیر بسزایی بگذارند؛ اگر نویسنده حماسه را وارد داستانش کند پس مخاطب ما با حماسه بیشتر آشنا می‌شود و قطعاً بر رفتار و زندگی‌اش تاثیر می‌گذارد.

پیوند قلبی آزادگان جهان با هم از حماسه‌سازی‌های انقلاب اسلامی بود

محمد حسین‌زاده با بیان اینکه پیوند قلبی آزادگان جهان با یکدیگر از حماسه‌سازی‌های انقلاب اسلامی ایران بود، یادآور شد: گاهی یک اتفاق اجتماعی باعث حماسه‌سازی‌های گسترده‌ای می‌شود؛ مثلاً انقلاب‌اسلامی ایران باعث پیوند قلبی تمام رزمندگان و آزادگان جهان اسلام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امروزه آزادگان پاکستان، افغانستان، لبنان، فلسطین، یمن، عراق و سوریه با آزادگان ایرانی در صحنه نبرد قرار دارند که این نشان دهنده همین پیوند قلبی ملت‌هاست؛ این پیوند قلبی از جنگ با داعش گرفته تا مقابله با اسرائیل امروزه قابل مشاهده است.

وی همچنین افزود: حماسه باید در قالب ادبیات ظهور کند و ملت‌ها را به هم گره بزند؛ فراموش نکنیم که دشمنانی هستند که از همین ابزار، برای تفرقه میان ملت‌ها استفاده می‌کنند.

به گزارش ایبنا؛ مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی امروز ۱۵ مهر ماه با حضور برگزیدگان و جمعی از مسئولان در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی شهر طوس برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها