یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
زبان لری نیازمند رسم الخط یکسان است

کهگیلویه و بویراحمد-شاعران و نویسندگان استان کهگیلویه و بویراحمد بر اهمیت و لزوم وجود رسم الخط یکسان برای زبان لری تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یاسوج، بیست و ششمین جلسه انجمن ادبی با موضوع بررسی رسم الخط زبان لری شنبه شب در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد.

در این نشست، الایار افروخته مدرس دانشگاه تاکید کرد: زبان لری باید خط یکسانی داشته باشد تا نویسندگان و شاعران بتوانند آثار خود را به چاپ برسانند و نسل‌های آینده نیز از آن بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به لزوم یافتن راهی برای ایجاد رسم الخط واحد گفت: ما بر این باوریم که بزرگ‌ترین مانع در راه رسیدن به هدف، ترس است؛ بنابراین باید امید را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

همچنین لیلا تابش، مدرس دوره، در ادامه به مشکلات موجود در رسم الخط زبان لری اشاره کرد و گفت: وجود یک و چند نویسه برای چندین واج، مهم‌ترین مشکل زبان است. برای مثال، کلماتی مانند (و) یا (ا) که ممکن است مصوت یا صامت خوانده شوند، باعث سردرگمی خواننده می‌شوند.

وی افزود: نبود یک شیوه واحد در رسم الخط، مخاطب را دچار سردرگمی می‌کند و وجود تک واژه‌های دستوری که با کسره یا فتحه تلفظ می‌شوند، نیز خوانش را با مشکل مواجه می‌کند. آوانگاربودن خط ذهنی نویسنده به دلیل فقدان زبان نوشتار و تاثیر آن از زبان گفتار، از دیگر چالش‌هاست.

تابش در پایان تصریح کرد: برای ایجاد رسم الخط مناسب باید به این موضوع بیندیشیم که هدف ما حفظ زبان لری و انتشار آثار خلاقانه‌ای است که مخاطب را به خوانش متن سوق دهد.

وی همچنین به متغیر بودن افعال در رسم الخط زبان لری اشاره کرد که سبب پیچیدگی‌های بیشتری در این زبان می‌شود.

در پایان نیز رضایی استاد زبانشناسی دانشگاه یاسوج، به تحلیل خط پیشنهادی پرداختند و طرح پیشنهادی مدرس رسم الخط زبان لری را کاری بسیار علمی و مورد تایید دانستند.

وی تصریح کرد: باید اصلاحاتی روی آن انجام بگیرد و در جلسه‌ای دیگر با حضور زبانشناسان و اساتید ادبیات فارسی دوباره مطرح شودشود و از پیراستن و رفع اشکال، این طرح برای استفاده در اختیار لر زبانان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها