دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۲
داستان حماسی به شناخته شدن هویت انسان کمک می‌کند

خراسان رضوی – محمداسماعیل حاجی علیان، نویسنده و پژوهشگر گفت: در وضعیت کنونی که هویت انسان معاصر خدشه‌دار شده است، داستان حماسی به شناخته شدن هویت انسان کمک می‌کند.

محمداسماعیل حاجی علیان همزمان با اختتامیه چهارمین جایزه ملی داستان حماسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایران کتاب (ایبنا) در مشهد گفت: دبیرخانه جایزه ملی داستان حماسی یک کار پژوهشی انجام می‌دهد به نام «هفت‌خوان داستان حماسی» که هدف زیبایی دارد؛ هدف این پژوهش پرداختن بیشتر به امر حماسه در داستان است.

در ادبیات معاصر کمتر به داستان حماسی پرداخته شده است

وی افزود: در ادبیات معاصر ما کمتر به داستان حماسی پرداخته شده است؛ رویکرد جایزه ملی داستان حماسی باعث برپایی نهضتی برای بیشتر حماسی نوشتن و بیشتر توجه کردن به این مضمون شد و اهتمام استادان به زنده کردن حماسه در داستان بسیار ارزنده است.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: ویژگی منحصر به فرد این جشنواره، استمرار آن است.

وی افزود: دو قله بزرگ ادبیات ایران داستان‌هایی هستند که یا به موضوعات بومی‌ها پرداخته‌اند و یا داستان‌هایی که تاثیر گرفته از ادبیات کهن هستند؛ نویسندگان بزرگ ما معمولاً در این دو مقوله قلم زده‌اند.

این نویسنده گفت: با نوشتن داستان حماسی بومی می‌توانیم آنچه که در اقلیم ما اتفاق می‌افتد را به جهان معرفی کنیم.

محصولات جایزه داستان حماسی به مردم معرفی نشد

حاجی علیان با بیان نقص‌هایی از این جایزه ملی گفت: متاسفانه با تمام نکات مثبت این جشنواره، ما با کسری بودجه مواجه بودیم. نکته دیگر اینکه محصولات این جایزه به خوبی به مردم معرفی نشد؛ مثلاً در دور اول، چهار رمان از پنج رمان برگزیده چاپ شد اما به دلیل دوران کرونا این آثار دیده نشد؛ در دور دوم سه کتاب چاپ شد که باز هم آنگونه که باید معرفی نشد؛ در دور سوم هم دو رمان چاپ شد اما متاسفانه مجموعه داستان‌های کوتاه منتخب در این جشنواره هنوز چاپ نشده است. اگر آثار منتخب در جشنواره چاپ شود و به نویسنده نوقلم معرفی شود تا این آثار را بخواند، با آگاهی به ملاک‌های جایزه ملی داستان حماسی ترغیب به نوشتن می‌شود.

وی یادآور شد: البته مجموعه داستان‌های کوتاه منتخب در جایزه ملی داستان حماسی تا پایان امسال چاپ می‌شود.

فرصت‌های گفت‌وگو میان نویسندگان ایجاد شد

این نویسنده و پژوهشگر افزود: در دو دور اخیر جایزه ملی داستان حماسی، کارگاه‌های داستان حماسی در استان‌های مختلف برگزار شد. این اتفاق باعث انگیزه بخشیدن به نویسندگان جدید شد. جایزه ملی داستان حماسی برای جا انداختن امر حماسه در ادبیات معاصر، هزینه و زمان زیادی صرف کرد.

داور ادوار جایزه ملی داستان حماسی گفت: علاوه بر رقابت، ما در این جشنواره شاهد ایجاد فرصت‌های گفت‌وگو، مطالعه و کسب دانش میان نویسندگان بودیم؛ برنامه‌های جمعی باعث شد تا اهل قلم به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و احساس وحدت و همدلی بین آن‌ها شکل بگیرد. همانگونه که وحدت در ذات حماسه است، در جشنواره ملی داستان حماسی خود را میان نویسندگان نشان داد.

حاجی علیان افزود: داستان حماسی در این اواخر کمرنگ شده بود اما با جریان‌سازی جایزه ملی داستان حماسی چندین داستان حماسی خوب تولید شد؛ داستان‌های رسیده به دبیرخانه از لحاظ تکنیکی بسیار پیشرفته بود؛ این جشنواره نویسندگان جوان و بومی را به نگاه درست به امر حماسه دعوت کرد که این اتفاق برای ادبیات ما بسیار خوشایند است.

وی یادآور شد: کشور ما در طول تاریخ آماج حملات مختلف بوده است؛ دو قله بزرگ حماسه در تاریخ معاصر ایران انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی عراق و ایران است. همه این اتفاقات حماسی روحیه رشادت و شهادت‌طلبی را در جوانان این مرز و بوم تقویت کرد که ادبیات بهترین حامی این روحیه است.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: امیدوارم هر چه زودتر آثار هنرمندان ما در زمینه ادبیات حماسی، در اختیار مخاطبان علاقه‌مند قرار بگیرد تا اهداف خوب داستان حماسی را دریافت کنند.

مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر چهارمین جایزه ملی داستان حماسی ۱۵ مهر ماه در جوار آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی شهر طوس برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها