چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
«خانه قصه» تا پایان سال ساخته می‌شود

شهردار منطقه ۱۲ تهران، در نشست خبری احیای منزل هوشنگ مرادی‌کرمانی با عنوان «خانه قصه» از شروع فعالیت این خانه تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین تجلیل از فرهیختگان در قلب طهران چهارشنبه (۱۸ مهرماه) با حضور وحیدرضا انارکی محمدی، شهردار منطقه ۱۲، سیداحمد علوی، رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، نصرالله حدادی و بهزاد یعقوبی، پژوهشگران حوزه تاریخ، به‌مناسبت هفته تهران، با تقدیر از احیاگران بافت‌های تاریخی، پژوهشگران و مشاهیر ماندگار قلب تاریخ و فعالان اصحاب رسانه در «خانه اردیبهشت محبت» عودلاجان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، انارکی محمدی در سخنانی با اشاره به برگزاری هفته تهران، عنوان کرد: در دوره مدیریت شهری فعلی در حوزه خانه‌های تاریخی تهران مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مطرح شد که دکتر علوی در پیگیری این مصوبه و لایحه‌ای که از حوزه شهرسازی به شورا رفت نقش بسزایی داشت.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه صدور مجوز بهره‌برداری، مرمت و تخریب و نوسازی شهر تهران با همکاری سازمان میراث بدون عوارض انجام می‌شود.

انارکی با بیان اینکه از آقای مرباغی نیز به واسطه اقدامات خیر و ماندگار در محلات تاریخی تهران تشکر می‌کنم، افزود: مرمت و بازسازی خانه هوشنگ مرادی کرمانی اکنون از سوی ایشان انجام می‌شود و قرار است تا شب عید این خانه به بهره‌برداری برسد.

وی با طرح این موضوع که هیچ توجیه اقتصادی برای احیای خانه استاد هوشنگ مرادی کرمانی نیست، گفت: این خانه در نقطه‌ای قرار دارد که کاربری فضا، اینگونه اقتضا می‌کند که کار غیرفرهنگی انجام شود اما مسیر به‌طور دیگری رقم خورد.

به‌گفته انارکی، معتقدم از کسانی که این مسیر مقدس را انتخاب می‌کنند، باید حمایت کنیم تا با رویکرد تبعیض مثبت، همه به این سمت ترغیب شوند. باید از فرهنگ غنی منطقه ۱۲ بهره بیشتری ببریم و از ظرفیت آن‌ها بیشتر استفاده کنیم؛ علاوه‌براین باید از سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی این منطقه استفاده کنیم تا خلاء کنونی را پُر کنیم.

فعالیت ۸۰ موزه و خانه‌موزه در تهران

در بخش دیگر این مراسم، علوی، با بیان اینکه فرهنگ تکریم گردشگری همان فرهنگ تکریم هویت ایرانی است، گفت: باید این فرهنگ را تقویت کنیم، اکنون با شناخت جایگاه و اهمیت این مسئله، هویت فرهنگی محلات تهران نمایان‌تر شده است، معتقدم که هرکس باید هویت خود را پیدا کند.

وی افزود: شاهدیم که بی‌هویتی چه بر سر ملت‌ها و افراد می‌آورد؛ به‌عنوان مثال اگر اسرائیل هویت داشت این میزان بی‌فطرت نبود. به‌نظرم بخش زیادی از این مسائل ریشه در فرهنگ، هویت و میراث جوامع دارد که موجب می‌شود شخصیت جوامع کامل‌تر و بهتر شود.

علوی با بیان اینکه سعی کردیم کمیته میراث فرهنگی و گردشگری را در شورای شهر تهران، جزو کمیته‌های اصلی قرار دهیم، ادامه داد: اعتباری که قبلاً برای حوزه گردشگری مصوب شد، حدود ۵ میلیارد تومان بود که هزینه تورهای کل شهر تهران را در بر می‌گرفت اما بعد از سه سال این بودجه به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و اعضای شورا همگی به آن رای دادند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده دیگر برای این حوزه توضیح داد: برای مرمت آثار میراث سطح شهر، قبلاً بعضی از این آثار را در اعتبارات منطقه ردیف بودجه می‌دادیم اما بعد از سه سال علاوه بر ردیف‌ها، اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی نیز در اختیار شهرداری قرار دادیم تا مرمت‌ها دنبال شود، زیرا گاهی هزینه مرمت از ساخت بیشتر است.

علوی از فعالیت ۸۰ موزه و خانه موزه در شهرداری تهران خبر داد و گفت: این موزه‌ها در بخش‌های مختلف سازمان‌ها و مجموعه‌های شهر تهران مدیریت می‌شود، اما مسئله اینجا است که پراکندگی در مدیریت شهری نمی‌تواند اثربخشی لازم را درحوزه گردشگری و داشته باشد؛ به همین دلیل پیشنهاد سازمان گردشگری شهر تهران را ارائه دادیم که در دستور کار شورا و شهرداری است.

احیای خانه هوشنگ مرادی کرمانی احیای خاطره‌ای جمعی است

در ادامه این برنامه هومن مرادی کرمانی به نیابت از پدرش پشت تریبون قرار گرفت و گفت: متاسفانه پدر به دلیل دیسک کمر و پا درد نتوانستند در مراسم حضور پیدا کند اما به من ماموریت داد تا از شکل‌گیری و احیای این خانه تشکر کنم.

وی افزود: من تا ۱۸ سالگی در این محله بودم و خاطرات زیادی از آن خانه دارم، به اعتقاد من احیای این خانه فقط احیای خانه هوشنگ مرادی کرمانی نیست؛ بلکه احیای خاطره‌ای جمعی است. خانه‌ای که در اتاق بالایی آن قصه‌های ماندگار ایرانی نوشته شد.

هومن مرادی کرمانی همچنین یک جلد از کتاب «نازبالش» با امضای نویسنده را به سیداحمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران اهدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها