پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک در بوشهر / طرح تجهیز کتابخانه‌های روستایی استان آغاز شد

بوشهر – مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک در استان بعد از پایان هفته کودک، تاکید کرد: طرح تجهیز کتابخانه‌های روستاهای استان را به به‌‎روزترین کتاب‌های کودک با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر همزمان با هفته کودک آغاز کردیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - الهام بهروزی: هفته کودک پیش از اینکه یک فرصت برای برنامه‌سازی و راهبردسازی برای کودکان امروزی باشد، یک تلنگر برای مسئله‌شناسی و بررسی نیاز، حقوق و رشد این نسل هوشیار و مستعد است. بی شک با تمرکز بر رشد و نیازهای کودکان، مسیر برای متعهد شدن به رعایت حقوق آن‌ها و شنیدن صدا و فراهم کردن پیش‌نیازهایشان برای داشتن زندگی آسوده و نرمال مهیا می‌شود.

در این میان، وجود برخی از مناسبت‌ها دست متولیان حوزه کودک را برای جلب توجه جامعه به این قشر حساس و آینده‌‎ساز بیشتر باز می‌کند تا با نمایش پرتره‌ای از اهداف و مسیری که برای رشد و بالندگی کودکان دنبال می‌کنند، خانواده‌ها و جامعه را نسبت به نیازها و حقوق کودکان آگاه‌تر کند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در کنار دو نهاد خانواده و آموزش و پرورش نقش بسزایی را در برنامه‌سازی و مساله‌شناسی حوزه کودکان دارد، به‌عنوان متولی هفته کودک برنامه‌های متعددی را هر ساله برای هفته کودک تدارک می‌بیند که بخش اعظمی از این برنامه‌ها بر پایه کتاب استوار است؛ برنامه‌هایی که هم سرگرم‌کننده و هم آموزنده و پربار هستند. در این میان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر بر این باور است که کودک امروز، بیش از برنامه‌سازی به شناخت حقوق و تعهدپذیری جامعه در برابر نیازهای وی دارد تا بتواند به رشد فکری و شخصیتی سازنده مبدل شود.

سمیه رسولی با بیان این مطلبه به خبرنگار ایبنا در بوشهر گفت: دوران کودکی دوران تشکیل شخصیت و دوران رشد و تحول کودک است؛ دورانی که مراحل مختلف رشد جسمی، شناختی و اجتماعی کودک طی می‌شود و هر آنچه در این دوران بر کودک می‌گذرد، منجر به شکل‌گیری و تکوین شخصیت او می‌شود. در این دوران است که پایه‌های زندگی آینده کودک پی‌ریزی می‌شود و تجارب دوران کودکی زمینه‌ساز زندگی او در آینده خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در دوران کودکی که کودک از نوزادی به کودکی می‌رسد، همچنان که تغییرات جسمانی را تجربه می‌کند به رشد شناختی و ادراکی از خود و دنیای پیرامون خود می‌رسد، افزود: در کنار رشد جسمی، تکامل زبان و حافظه و دانشرا نیز تجربه می‌کند و همه اینها موارد بسیار مهم و قابل‌توجهی است که اگر به آنها پرداخته شود، به موفقیت کودک در طی مراحل زندگی کمک شایانی می‌کند.

این کارشناس حوزه کودک سپس یادآور شد: اینکه کودک چگونه و چه چیزی را آموزش ببیند و مهارت‌های حل مسئله را بیابد و تفکر انتقادی در او شکل بگیرد؛ همچنین نگاه او به زندگی یک نگاه مبتنی بر خلاقیت باشد نه کلیشه‌ای و اکتسابی بسیار بسیار مهم است. اینکه به کودکان فرصت تعامل با دیگران خصوصاً گروه همسالان را بدهیم و به او کمک کنیم که مهارت‌های اجتماعی را بیاموزد، با دیگران ارتباط برقرار کند، احساسات خود را بشناسد و آنها را به‌درستی به کار بگیرد، دانش‌ها را فرا بگیرد و به کار ببندد، بسیار بسیار مهم است.

وی ادامه داد: اینکه کمک شود تا کودک با دقت و توجه، ادراک و استدلال به خودآگاهی برسد، ارزش و اخلاق را دریابد و جامعه‌پذیر باشد بسیار مهم است؛ همه این‌ها، به تاکید همه این‌ها تک‌به‌تک بسیار مهم هستند اما این سوال مطرح می‌شود که چگونه و چطور می‌تواند محقق شود؟ و شاید پاسخی جز آموزش صحیح و اصولی برای این پرسش یافت نشود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تلاش است تا همین آموزش اصولی و صحیح را که مبتنی بر خلاقیت است، دستاویزی برای رشد کودکان کند و به عنوان نهاد متولی امر کودک و نوجوان برای این کار، برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلند‎مدت داشته باشد.

رسولی با اشاره به اینکه یکی از این برنامه‌ریزی‌ها، بزرگداشت هفته ملی کودک است، تاکید کرد: این هفته فرصتی است برای بازنگری مقوله کودکی و اهمیت این دوران از سوی بزرگسالان و پدران و مادران و اولیای تربیتی و همچنین مسئولان امر و ایجاد فرصت‎‏های بیشتر برای شادی و نشاط و کسب تجارب ارزشمند کاربردی کودکان.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر افزود: در واقع هفته ملی کودک با نگاه اهمیت‌بخشی به دوران حساس کودکی و با هدف معطوف کردن توجه جامعه به حقوق کودکان، همچنین جلب مشارکت بین سازمانی و هم‌افزایی نهادهای متولی امر کودک برای پرداختن بیش از پیش به این موضوع مهم برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هفته ملی کودک امسال از ۱۴ تا ۲۰ مهر برگزار می‌شود و شعار هفته ملی کودک امسال «برای کودکان؛ برای آینده» تعیین شد که اشاره به نقش مهم کودکان در آینده‌سازی کشور عزیزمان دارد، گفت: نام‌گذاری روزهای هفته ملی کودک نیز برای هر روز به صورت جداگانه انجام شده است و روزشماری در نظر گرفته شده است که حوزه خانواده، محیط زیست، عدالت، حقوق کودکان، هویت، آینده و … را در بر گرفته است.

رسولی سپس به اهداف برگزاری هفته کودک در سال جاری اشاره و تصریح کرد: برجسته‌سازی و جلب توجه افکار عمومی نسبت به اهمیت دوران کودکی؛ توجه به حقوق کودکان و ارتقای کیفیت زندگی آنان؛ هم‌گرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های دستگاه‎‏های دولتی و نهادهای مردمی فعال در زمینه حمایت از کودکان در سراسر کشور؛ فرهنگ‌سازی و ارتقای آگاهی و دانش جامعه و مسئولان نسبت به حوزه کودک؛ توجه به نیازهای کودکان به ویژه کودکان با نیازهای ویژه؛ آگاهی بخشی به جامعه نسبت به قوانین و مقررات حوزه کودکان و نوجوانان؛ پرداختن به امکانات و فرصت‎‏های اجتماعی، فرهنگی و … در حوزه کودک؛ توجه به تولید محتوای مناسب و باکیفیت برای کودکان و… مهم‌ترین اهداف هفته کودک را در سال جاری تشکیل می‌دهد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر با اشاره به ویژه‌برنامه‌های شاخصی در هفته کودک در استان در دو وعده صبح (ویژه کودکان) و عصر و شب (ویژه کودکان و خانواده‌ها) در استان گفت: همچنین در این هفته به منظور بهره‎مندی حداکثری کودکان از خدمات فرهنگی هنری کانون در طول سال، عضویت رایگان برای کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های فرهنگی در کلیه مراکز کانون لحاظ شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به ویژه‌برنامه‌های نمایش عروسکی شاد، جنگ شادی مخصوص هفته ملی کودک، برنامه ویژه قصه‌گویی، نمایش فیلم و انیمیشن، پیک امید در روستاها، برگزاری ایستگاه‌های نقاشی، جشن پرواز بادبادک‌ها، رویداد بازی و سرگرمی در مراکز و… در شهرهای مختلف استان و مراکز مختلف کانون پرورش فکری اشاره کرد که با استقبال خوبی هم مواجه شده است.

رسولی با تاکید بر اینکه همچنین در این هفته رونمایی از جدیدترین کتاب‌های انتشاریافته استان در حوزه کودک را هم در دستور کار خود داشتیم، گفت: در این راستا، به‌‏منظور تمرکززدایی از فعالیت‌های کانون جدیدترین کتاب آمنه رمضانی، نویسنده جوان هم‌استانی در مرکز شبانکاره رونمایی شد و بچه‌ها به خوانش دسته جمعی این کتاب پرداختند.

وی یادآور شد: با هدف ترویج و تقویت فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سطح مطالعه در بین کودکان استان طرحی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با همکاری معاونت آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان بوشهر در حال برگزاری است که در این طرح مرحله به مرحله کتابخانه‌های مدارس روستایی کم‌برخوردار از سوی کانون به جدیدترین کتاب‌های کودکان مجهز می‌شوند. این طرح در اولین گام خود در مدرسه «ام ابیها» ی روستای خیش‌اشکن از توابع بخش دلوار اجرا شد.

رسولی همچنین با تاکید بر اینکه کانون پرورش فکری استان بوشهر با اهداف ذکر شده به‌منظور آشتی و دوستی بیشتر بین کودکان و کتاب، برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک را نیز در دستور کار خود دارد که با همکاری نهادها و ادارت فرهنگی در استان در محل مرکز شماره ۲ کانون بوشهر بعد از هفته کودک برگزار خواهد کرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر یادآور شد: در هفته ملی کودک با توجه به همزمانی این هفته با هفته هوا و فضا به منظور تقویت بنیه علمی کودکان و نوجوانان استان چند برنامه علمی در حوزه هوا و فضا را نیز برگزار خواهد کرد که رصد ماه و ستاره زحل در شب های این هفته از آن جمله خواهد بود.

رسولی تاکید کرد: کودکان چشم که باز می‌کنند در کنار خود پدر و مادر را می‌بینند و شکی نیست که یکی از عوامل اصلی موثر در رشد و شخصیت کودکان خانواده است و تاثیر و نفوذ والدین در رشد شخصیت کودکان بسیار بالاست، مخصوصاً نقش مادر در سال‌های نخستین زندگی بسیار نقش پررنگی است و تاثیری که بر اعضای خانواده دارد، قابل کتمان نیست. بنابراین کانون پرورش فکری در هفته ملی کودک برای مادران که تربیت‌کننده کودکان جامعه ما هستند، برنامه آموزشی در خصوص مهارت فرزندپروری داشت. این برنامه آموزشی شش ساعته مخصوص مادران شاغل برگزار شد که در تناسب با مادران دیگر وقت کمتری را در کنار فرزندان خود هستند و فرصت کمتری را برای وقت‌گذرانی با کودکان خود در اختیار دارند که همین موضوع آن‌ها را دچار مشکلاتی کرده اما این آموزش آنها را مجهز به دانش استفاده از زمان برای ایجاد فرصت‌های تربیتی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها