پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
کتاب «کلمات سید العرب؛ أبی الحسن علی بن أبی طالب (ع)» رونمایی شد

قم - آیین رونمایی از کتاب «کلمات سید العرب؛ أبی الحسن علی بن أبی طالب (ع)» با حضور علما، اساتید و پژوهشگران در کتابخانه علامه مجلسی (ره) در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام سیدمحمد طباطبایی یزدی با بیان برخی ویژگی‌های کتاب «کلمات سید العرب؛ أبی الحسن علی بن أبی طالب (ع)» گفت: به قول یکی از بزرگان، تعبیر «ظاهره انیق و باطنه عمیق» همان‌طور که در مورد قرآن صدق دارد در مورد کلمات و فرمایشات حضرت امیرالمومنین علی (ع) هم صدق می‌کند کما اینکه ابن ابی الحدید هم بر این مسئله تاکید دارد که کلام امام (ع) فوق کلام المخلوقین و دون کلام الخالق است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت نهج البلاغه افزود: نهج‌البلاغه از همان قرون اولیه مورد توجه بوده است. البته ما برای فهم سخنان مولا، نباید به نهج‌البلاغه اکتفا کنیم؛ زیرا مرحوم سیدرضی همه فرمایش ها و سخنان حضرت امیر المؤمنین (ع) را نیاورده و آن بخشی را هم که در دسترس داشته است باز کامل نیاورده و گزینش است.

حجت‌الاسلام طباطبایی یزدی در ادامه گفت: در صد سال قبل به این آسانی و سهولت، کتب در دسترس ما نبوده است؛ شریف رضی در مقدمه نهج‌البلاغه از خصائص الائمه (ع) نام برده است که نهج‌البلاغه هم مبتنی بر آن نوشته شده است؛ این کتاب تا ۸۰ سال قبل وجود نداشت ولی مرحوم والد مکرم ما آقا سیدعبدالعزیز طباطبایی نسخه‌ای در هند پیدا کردند و به پسر بزرگ علامه امینی دادند و چاپ شد. لذا باید قدر بدانیم که این همه کتب امروز در اختیار ما قرار دارد.

در سیره امیرالمؤمنین (ع) املای روایات و احادیث بر اصحاب رسم بوده است

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام سیدحسن موسوی بروجردی بیان کرد: در سیره امیرالمؤمنین علی (ع) املای روایات و احادیث بر اصحاب رسم بوده است.

وی افزود: از وجوه اهمیت کتاب «کلمات سید العرب» می‌توان به این نکته اشاره کرد که مؤلف، گرچه مقدم بر سیدرضی نبوده ولی معاصر او و بزرگتر از وی بوده است. همچنین ایشان در بغداد نبوده است که از مطالب کتاب مطلع باشد بلکه در اصفهان مستقر بوده‌اند. ثالثاً مشترکات با نهج‌البلاغه نشان می‌دهد که منبع او با رضی فرق دارد و اختلافات بین این نسخ زیاد است.

موسوی بروجردی تصریح کرد: در مورد نسخه کتاب، باید عرض کنم که سفری به استانبول رفتم و دو هفته هم آنجا بودم ولی هیچ نسخه‌ای نیافتم تا اینکه روز آخر در وسط مجموعه‌ای که کتب اهل سنت و صوفیان بود این کتاب به یادگار برای ما مانده بود و آن را با عنایات خاصه امیرالمؤمنین علی (ع) احیا کردیم.

آثار گمشده زیاد داریم

در ادامه مراسم رونمایی، آیت الله علوی بروجردی، با اشاره به فضائل بی شمار امیرالمؤمنین (ع)، گفت: دشمنان می‌دانستند که اگر کلمات و سخنان امیرالمؤمنین (ع) را اجازه نشر بدهند؛ دیگر جایی برای عرض اندام آنها باقی نمی ماند لذا مانع نشر شدند. درخشندگی کلمات امیرالمؤمنین (ع) طوری بود که در همه اقطار عالم منتشر شد. البته هنوز بسیاری از نسخ خطی وجود دارد که از معارف علوی در آن است ولی به دست ما نرسیده است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: آثار گمشده زیاد داریم. از آقای بروجردی اعلی الله مقامه نقل شده است که کتاب‌های فقه متنی (که در فتاوا، عین روایت می آمده است) در طبقات اول فقها به یک سری از فتاوا برخورد می کنیم که روایتش را نداریم و معلوم است که کتاب روایی و منبع آن روایت مفقود شده و به دست ما نرسیده است.

وی در پایان افزود: بزرگترین وظیفه ما، عرضه معالم و معارف اهل بیت (ع) به دنیاست. شما عرضه کنید و دنبال نتیجه نباشید. اگر معارف اهل بیت (ع) خوب عرضه شود، مردم «لاتبعونا» یعنی از آنها پیروی می کنند. باید ما کلمات علی بن ابی طالب (ع) را به دنیا عرضه کنیم.

در پایان برنامه، از این کتاب ارزشمند و گرانسنگ رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها