پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
برای دستیابی به صلح به ادیبان تساحل و تسامح باید نظر داشت/ حافظ؛ بزرگترین سرمایه اجتماعی ایرانیان

فارس- وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در جهان پر تلاطم امروز بیش از هر زمان دیگر برای رسیدن به صلح، به ادیبان تساحل و تسامح نظر باید داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، رضا صالحی امیری پنجشنبه شب در آیین بزرگداشت حافظ شیرازی، افزود: ما جمع شدیم یکبار دیگر تا با صدای بلند بگوییم بر بلندای تاریخ بنویسید ما حافظ داریم.

وی با بیان اینکه حافظ هویت ملی، دینی و تاریخی است، گفت: بدون حافظ تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران زمین عقب خواهد بود. زیرا حافظ محضر بزرگ عشق و عرفان است.

به گفته صالحی امیری، حافظ بزرگترین سرمایه اجتماعی ایرانیان است.

وی با اشاره به اینکه بدون شک حافظ نیاز امروز نسل ما و ضرورت فردای ایران است، ادامه داد: جامعه ایران بیش از هر زمان به‌دمیدن روحی نیاز دارد که منشا آن حافظ و سعدی است زیرا بدون حافظ جامعه سخت و سرد است.

وزیر میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری حافظ را نماد صلح و دوستی دانست و گفت: در جهان پر تلاطم امروز بیش از هر زمان دیگر برای رسیدن به صلح به ادیبان تساحل و تسامح توجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه شیراز قطب فرهنگی ایران و جهان است و تمدن ساز برای جهانیان، عنوان کرد: باید قدرشناس مردمانی باشیم که در گوشه و کنار این شهر شعر حافظ را زنده نگه می دارند.

همچنین استاندار فارس نیز در این مراسم غزلی از حافظ خواند و به بخش هایی از سخنرانی رهبری در یادروز این شاعر اشاره کرد.

باغ موزه مشاهیر تکمیل شود

هادی ایمانیه خطاب به وزیر میراث فرهنگی و گردشگری عنوان کرد: کمک کنید موزه ای که در شمال حافظیه قرار دارد با همکاری میراث و ارشاد و راه و شهرسازی ظرف چند ماه آینده تکمیل و این موزه را به مردم شیراز هدیه شود.

وی به وضعیت تالار بزرگ شیراز که از سال ۱۳۸۶ کلید خورده هم اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در سه سال گذشته این پروژه فعال شد اما من را راضی نکرد و اعتبارات کافی اختصاص نیافت.

وی در بخش دیگری بیان کرد: تنها راه نجات کشور این است که جوانان وابسته به کشور, خانواده و اعتقاداتشان باشند.

همچنین منصور پایمرد حافظ پژوه نیز در این مراسم اظهار کرد: چهل سال است با حافظ مانوس هستم اگر بپرسند غزلی از حافظ معرفی کن که مرامنامه حافظ باشد و توصیه‌های و شاخص های گفته باشد بی شک غزل زیر است:
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم
جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است
کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم
رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم
سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم
شاه اگر جرعه رندان نه به حرمت نوشد
التفاتش به می صاف مروق نکنیم
خوش برانیم جهان در نظر راهروان
فکر اسب سیه و زین مغرق نکنیم
آسمان کشتی ارباب هنر می‌شکند
تکیه آن به که بر این بحر معلق نکنیم
گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید
گو تو خوش باش که ما گوش به احمق نکنیم
حافظ ار خصم خطا گفت نگیریم بر او
ور به حق گفت جدل با سخن حق نکنیم

رونمایی لوگو و هویت برند حافظیه

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس نیز در این مراسم گفت: مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ مانند یک نگین در گردشگری کشور می درخشد و طبق آمارها بیشترین میزبان گردشگر پذیری کشور را دارد.

محمد ثابت اقلیدی در آیین بزرگداشت یاد روز حافظ با اشاره به اقدامات مرمتی و زیرساختی در مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه اشاره کرد و افزود: طی ۵ ماه اخیر علاوه بر اقدامات گسترده مرمتی در حافظیه مطالعات در بحث فضا سازی و زیرساخت ها همچنین فضای سبز و نورپردازی استاندارد به پایان رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در ادامه سخنانش افزود: امشب با حضور وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی و هیئت همراه لوگو و هویت برند حافظیه به عنوان هویت بصری و برندبوک حافظیه برگرفته از آرایه ها و المان‌های معماری به عنوان نخستین مرکز تاریخی کشور طراحی‌شده که رونمایی می شود.

از بازی کودکانه با شعر حافظ تا شکوه تئاتر و سمفونی

همچنین در ادامه مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تئاتر لسان الغیب از ششم تا ۱۵ مهرماه در جوار آرامگاه حافظ به اجرا پرداخت و این گروه نمایشی به کارگردانی علی حاتمی در حافظیه اجرا کردند.

حمیدرضا قانعی خبر خوش تکمیل نوسازی تالار حافظ شیراز را هم داد و گفت: این تالار با صندلی‌ها، موکت و سیستم سرمایش و گرمایش نوسازی شده است.

به گفته او، رونمایی از آلبوم خلوت‌نشین از دیگر برنامه‌های موسیقایی هفته حافظ بود که حاصل ۶ قطعه از اشعار حافظ به آهنگ سازی هنرمندان استان فارسی و اجرای علی زندوکیلی، محمد رضا زاده، مهدی بذر افشان و امیر زارع است.

قانعی افزود: یکی از ویژگی‌های هفته فرهنگی حافظ در سال جاری همکاری با مراکز فرهنگی هنری استان فارس است.

وی با بیان اینکه تئاتر لسان الغیب از ۶ تا ۱۵ مهر در جوار آرامگاه حافظ اجرا شد، بیان کرد: همزمان با این رویداد ملی، آلبوم موسیقی خلوت نشین با آهنگسازی هنرمندان شیرازی رونمایی گردید.

قانعی همچنین با اشاره به نشست‌های علمی یادروز حافظ افزود: برنامه‌های علمی یادروز توسط مرکز حافظ شناسی و برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در حال برگزاری است و همزمان با هفته فرهنگی حافظ، بازی رومیزی رندو که با همکاری موسسه کتاب‌زی آماده شده، رونمایی گردید، این بازی به بچه‌ها کمک می‌کند با با اشعار حافظ آشنا شوند.

وی بیان کرد: بازی رندو با خلاقیت یکی از موسسات استان شکل گرفته و بازی ترویجی و تبلیغی اشعار حافظ است.

قانعی با اشاره به دیگر برنامه هفته فرهنگی حافظ یادآور شد: سخنوری حافظ با همکاری اداره فرهنگ مرودشت برگزار می شود و کارگاه‌های ادبی به مناسبت یادروز حافظ ترتیب داده شده که انجمن‌های شهرستان‌ها را به ارائه اثر ترغیب خواهد کرد و دفتر نسیم گل به واسطه این برنامه منتشر خواهد شد.

در پایان مراسم، علی زند وکیلی اجرای زنده ساز و آواز داشت.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه برنامه‌های هفته فرهنگی بزرگداشت حافظ جمعه صبح نشست های علمی یادروز حافظ در سالن فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با حضور ۷ سخنرانی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها