جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
حافظ بین ملیت و مذهب تعادل برقرار کرد

فارس- رئیس مرکز حافظ شناسی گفت: حافظ بین ملیت و مذهب تعادل برقرار کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، سعید حسام پور صبح جمعه در سرآغاز نشست‌های علمی یادروز حافظ که در سالن سینما فرهنگ مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور (شیراز) برگزار شد، ابتدا گزارشی از برنامه های یکسال اخیر مرکز حافظ شناسی ارائه کرد و در رابطه با چرایی موضوع این دوره از نشست‌های علمی یادروز عنوان کرد: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم شخصیتی ادبی را پیدا کنیم که مردم ایران روی آن توافق داشته باشند، یقیناً حافظ است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه اگر بخواهیم بازبینی در رابطه با حافظ داشته باشیم زمانش رسیده است که هویت را بازبینی کنیم، گفت: ظرفیت‌های هویت ساز شعر حافظ شامل تفکر انتقادی است.

به گفته او، تفکر انتقادی متاسفانه فراموش شده و یادمان می رود به خودمان اشاره کنیم و حافظ در پی این تفکر است.

حسام پور افزود: این خود اتهامی پیامدهایی خوبی برای فرد دارد زیرا حافظ از خود شروع می کند. حافظ اگر به خود خرده می‌گیرد به زاهدان هم خرده می گیرد.

وی یادآور شد: موضوع دیگری که در اندیشه حافظ مقبول گشته، واقع‌گرایی است که تفکری از او ساخته که او را به شخصیتی خاکستری تبدیل کرده است.

حسام پور افزود: واقع بینی‌هایی در تناقض‌های موجود در شعر حافظ می‌بینیم، به همین دلیل مخاطب به خصوص امروز همذت پنداری با حافظ دارد.

وی با تاکید بر اینکه پویایی حاصل این تناقض است، ادامه داد: حافظ به باور من بین ملیت و مذهب تعادل برقرار کرده است.

رئیس مرکز حافظ شناسی عنوان کرد: مجموعه این ویژگی‌ها و البته دیگر خاصیت‌ها کمک کرده که یک شخصیت همه فهم و همراه در ذهن‌مان خلق کنیم و با حافظ همراه شویم.

وی در ادامه عنوان کرد: تربیت ذوق زیباشناسی مخاطب به دلایل سیستم غلط آموزشی مغفول مانده است.

حسام‌پور تصریح کرد: این دو وجه دارد با خواندن شعر این ذوق رشد کند و دیگری اینکه به من یاد بدهد.

رئیس مرکز حافظ شناسی اعلام کرد: مرکز تلاش کرده در چند سال گذشته به وسیله سناریونویسی و موشن گرافیک به سمت ظرفیت‌های تازه دنیای امروز مانند فضای مجازی و تجسمی و تصویری برود که همراه نسل نو شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها