یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
کتاب «فنودی‌ها» منتشر شد

قزوین- کتاب «فنودی‌ها» شامل خُرده روایت‌هایی از دخوها و باغبان‌های سنتی قزوین، به قلم فرشته بهرامی و مهدی حاجی‌کریمی به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، «فنودی‌ها» حاصل ضبط خاطرات شفاهی باغداران سنتی قزوین است که در ۱۸۶ صفحه توسط انتشارات عینک منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

طبق نوشته پشت جلد کتاب، «فُنودی جمع فند است. هر فند شامل چند محل است که با یکدیگر اشتراک آبی و مرزی دارند و هر محل عبارت است از چندین قطعه باغ؛ خردترین واحد در باغستان سنتی هزارساله قزوین. «فنودی ها» خرده روایت‌هایی است از زندگی متولیان باغستان ها، دخوها، باغبانان و باغداران اعم از زن و مرد که در حافظه رسمی شهر جایی ندارند».

در بخشی از مقدمه این کتاب نوشته شده است: «اساسا پژوهش در حوزه باغستان یعنی حضور بلند مدت و شبانه روزی؛ روز، میدان و شب، خواب میدان؛ بازه زمانی‌ای که از حوصله و تحمل سازمانی خارج است. این بود که به مرور کار مشترک ما از قالب سفارشی بیرون آمد و رفت ذیل پروژه شخصی و تیمی. طی همین فرآیند جامعه نو کردن و یکجانشینی در میدان و در آمیختن با عنصر زنده بود که ایده پرتره‌های باغستان سنتی جان گرفت؛ نقل و روایت باغستان از خلال زندگی فردی و اجتماعی آدمیانش: فنودی های، عنوانی که پیران باغستان به خودشان می‌دهند و برگرفته از (و جمع) کلمه «فند» است. هر فند شامل چند محل است که با یکدیگر اشتراک آبی و مرزی دارند و هر محل عبارت است از چندین باغ؛ خردترین واحد در باغستان سنتی هزارساله قزوین».

کتاب «فنودی‌ها» در ۱۸۶ صفحه با تیراژ ۵۰۰ جلد و قیمت ۱۹۰ هزار تومان به بازار کتاب ارائه و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها