دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
چاپ تنها یک کتاب گرافیک در یک ماه گذشته!

طبق گزارش خانه کتاب، تنها یک کتاب گرافیک در ماه گذشته به چاپ مجدد رسیده است. یعنی از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا امروز در رشته گرافیک فقط ۱ کتاب چاپ اول و ۳ کتاب تجدید چاپ شده‌اند.

سرویس هنر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سعیده نریمان‌پور: گرافیک از جمله هنرهای تجسمی و در واقع زبان تصویر است و به عنوان یکی از شاخه‌های هنر، می‌تواند از طریق تصویر با مخاطب ارتباط برقرار کند و پیام‌های مختلفی را به او انتقال دهد. امروزه این رشته جزو یکی از رشته‌های پرطرفدار هنر شمرده می‌شود و مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. گرافیک به عنوان یک رشته تخصصی نیازمند ثبت آثار و مباحث نظری است تا بتوان از آن برای آموزش هنرجویان نیز استفاده شود.

بازه دیویی ۷۶۰ تا ۷۷۰ دارای تقسیمات فرعی استانداردی شامل «نقش برجسته و چاپ قالبی»، «چاپ رنگی و عکس رنگی»، «حکاکی روی فلز»، «حکاکی با اسید و بدون اسید»، «چاپ»، «لیتوگرافی»، «قلم‌زنی و هنرهای وابسته» است.

در بررسی‌های انجام شده طی ۶ ماه اول سال، در دیویی ۷۶۰ تا ۷۶۹ تنها ۳ کتاب به چاپ رسیده است. این بازه از دیویی شامل هنرهای گرافیک، چاپ و باسمه‌کاری است. هر کدام از این‌ها بخشی از دنیای هنر را شکل می‌دهند که امروزه توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود. کم کاری نشر در این حوزه باعث شد که این مسئله را تبدیل به پرونده‌ای با نام چالش‌های نشر کتاب گرافیک کنیم و در این خصوص با ناشران و هنرمندان برای واکاوی موضوع صحبت کنیم تا نتیجه مشخص شود. آیا کمبود این نوع کتاب به علت استقبال کم مخاطبان است یا ناشران علاقه‌ای به چاپ کتاب‌های گرافیکی ندارند؟ آیا پژوهشگران این حوزه مورد حمایت مسئولان قرار می‌گیرند یا به علت فروش کم و قیمت بالای کتاب‌های گرافیکی، از پژوهش این حوزه روی‌گردان می‌شوند؟

طبق بررسی آماری حتی ۳ کتاب چاپ شده در نیمه اول سال نیز در حوزه گرافیک نیستند. ۲ کتاب «راهنمای اسکناس‌های ایران: قاجار - پهلوی - جمهوری اسلامی ایران» و «راهنمای تمبرهای ایران: قاجار - پهلوی - جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۲» که به ترتیب، با چاپ‌های ۲۵ و ۲۳ در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ تجدید چاپ شده‌اند، جزو کتاب‌های تازه نشر نیستند. تنها کتاب «تطبیق عناصر حیوانی بر روی ظروف فلزی ادوار هخامنشی و ساسانی» نوشته مرضیه سادات شایگان توسط نشر آنان، در سال ۱۴۰۳ به چاپ اول رسیده است.

در یک ماه گذشته نیز این بازه از دیویی، طبق گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران، تنها یک کتاب به نام «گرافیک: تجزیه، تحلیل، نقد» برای سومین بار چاپ مجدد شده است که در ادامه این کتاب را معرفی می‌کنیم.

کتاب «گرافیک: تجزیه، تحلیل، نقد»

کتاب «گرافیک: تجزیه، تحلیل، نقد» نوشته علی عابدی توسط نشر اختران به چاپ مجدد رسید. این کتاب در ۱۹۲ صفحه با قیمت ۳۸۰ هزار تومان، در قطع وزیری وارد بازار شده است.

این کتاب، شامل بیان مقدّماتی از دانش گرافیک، اصول و قواعد آن است. نوشتار حاضر، با هدف ارائه راه‌کارهای مناسب و آموزش‌های تکمیلی در جهت یادآوری آموزه‌های پیشین مخاطب و کامل کردن توانمندی‌های وی در خلق آثار و رفع معایب تدوین شده است. در همین راستا اشاره‌هایی مختصر به تعاریفی همچون سبک و مکتب، مفاهیم تخصصی حوزه گرافیک و نیز اصطلاحاتی مانند ساختارگرایی، ساختارشکنی، مدرنیسم، پسامدرنیسم، فرمالیسم، سمبلیسم، کلاسی‌سیم، رمانتیسم و ارنمنتالیسم شده و مهم‌ترین اصول هنر گرافیک از قبیل خط، کادر، ترکیب‌بندی، فرم، لایه‌بندی، تعیین حروف، محتوا، هماهنگی رنگی، گروه‌بندی مخاطبین، نماد و نمادشناسی و خلاّقیت بیان و اصلی‌ترین شرایط نقد هنری آثار گرافیکی تشریح شده است.

توانمندی در تجزیه و تحلیل و نقد آثار گرافیک و داشتن این دانش، ما را یاری خواهد کرد تا با استفاده از اصول و قواعد لازم در تمامی مراحل، تصمیم گیری و اقدام مناسب داشته باشیم. توجه به این نکته ضروری است که برای توانمند بودن در تجزیه و تحلیل و نقد یک اثر گرافیک، لازم است تا تمامی مراحل کسب دانش این هنر را ترجیحاً به صورت آکادمیک و البته تجربی با موفقیت گذرانده باشید. بنابراین فن تجزیه و تحلیل و نقد بر پایه دانش کسب شده‌ی پیشین استوار خواهد بود. بنا به اظهار نویسنده، یکی از مهم‌ترین هدف‌های این کتاب تلاش برای از میان برداشتن فاصله میان هنرمند و منتقد است. و مهمترین هدف این است که آثار خلق شده توانایی لازم را برای تاثیر گذاری مناسب بر مخاطب خود داشته باشند.

چاپ تنها یک کتاب گرافیک در یک ماه گذشته!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها