دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲
ضرورت توسعه خانه‌های خلاق در حوزه صنعت چاپ

کارشناسان در سمینار «هم‌اندیشی توسعه پژوهش، خلاقیت، نوآوری و کسب و کارهای دانش‌بنیان» به اهمیت تحول صنعت چاپ اشاره و بر ضرورت توسعه خانه‌های خلاق برای توسعه کسب و کارهای چاپ با حمایت بخش خصوصی و سایر دستگاه‌ها تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا دومین روز از دهمین نکوداشت هفته علوم و فناوری چاپ ایران با موضوع «هم‌اندیشی توسعه پژوهش، خلاقیت، نوآوری و کسب و کارهای دانش‌بنیان» با حضور استادان، متخصصان و دانش‌آموزان صاحب ایده و فعال رشته چاپ در هنرستان یکشنبه (۲۲ مهرماه) در موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد بیطرفان، رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به سابقه ۱۰ سال فعالیت این انجمن عنوان کرد: طی یک‌دهه اخیر، انجمن در حوزه‌های مختلف به بلوغ و کارآمدی خوبی رسیده است، بحث توسعه کسب و کارها در حوزه‌های خلاق و دانش بنیان به‌ویژه حوزه چاپ یکی از نیازهای اساسی جامعه است؛ در این عرصه دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توانند ورود کنند، دانشگاه و نظام تعلیم و تربیت نمی‌توانند نسبت به نیازهای جامعه بی‌تفاوت باشند و باید به گونه‌ای نیرو تربیت کنند که پاسخگوی جامعه و بخش صنعت باشند.

وی صنعت چاپ را یکی از سه یا چهار صنعت مهم و راهبردی دنیا دانست و افزود: امروز داغ‌ترین بحث جهان، فناوری‌های نوظهور مانند هوش مصنوعی، بلاک چین و … است که تاثیر زیادی روی زندگی مردم و حکمرانی داشته و دارد و ما باید بتوانیم از این فناوری‌ها به درستی در تحولات صنعت چاپ استفاده کنیم.

بیطرفان با اشاره به حضور دانش‌آموزان دو هنرستان امام صادق (ع) و معراج و خضراء در این نشست، گفت: انجمن علمی فناوری چاپ ایران همواره سعی کرده تا شعار سال مقام معظم رهبری در نشست‌های علمی تخصصی خود به عنوان محور قرار دهد، شعار امسال ما در همین راستا، «فناوری صنعت چاپ، جهش تولید با مشارکت مردم برای ایران» است. به همین دلیل حضور دانش‌آموزان صاحب ایده در این نشست که با ارائه ایده‌ها و نظرات صاحب‌نظران و دانش‌آموزان همراه است می‌تواند نویدبخش توسعه شرکت‌های خلاق، دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها در عرصه چاپ باشد.

وی همچنین درباره وابستگی ۸۵ درصدی صنعت چاپ کشور به خارج، گفت: اگر نمی‌توانیم در این صنعت خودکفا شویم باید بتوانیم خود اتکا شویم، انجمن در کنار سایر تشکل‌های صنفی و صنعتی تجارب خوبی دارد و می‌تواند بازوی آموزش و پرورش و آموزش عالی در توسعه علمی و فناوری این حوزه باشد.

تدریس صنعت چاپ در ایران به صورت رسمی

در بخش دیگر این نشست، علی شریفی، مدرس پیشکسوت چاپ در سخنانی با بیان اینکه بیش از نیم قرن در صنعت چاپ فعال هستم، گفت: باید بگویم این صنعت باید تقویت شود، ما پیشینه و تجارب خوبی داریم، دانشگاه‌ها باید درگیر این موضوع شوند، متاسفانه مراکز علمی و دانشگاهی توجه لازم را به این رشته نداشته‌اند و دانش‌آموزان و دانشجویان و دانش‌آموختگان می‌توانند با حمایت آموزش و پرورش و آموزش عالی ورود خوبی به این صنعت اشتغال آفرین و درآمدزا داشته باشند.

شریفی با طرح این موضوع که آرزویم این است که صنعت چاپ در ایران به صورت علمی تدریس شود، افزود: در سال‌های اخیر آموزش در این بخش از شکل سنتی خود بیرون آمده است، زمانی که آموزش آکادمیک در این رشته آغاز شد هیچکس گمان نمی‌کرد فارغ‌التحصیلان آن بتوانند این قدر موفق عمل کنند؛ اما در حال حاضر کسانی که در این رشته تحصیل کرده‌اند و در بازار کار نیز سنگ تمام گذاشته تعدادشان کم نیست.

وی ادامه داد: این افراد کارها را به صورت علمی و عملی آموخته‌اند، به همین دلیل معتقدم که بستر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه چاپ باید به زودی فراهم شود.

ضرورت توسعه خانه‌های خلاق در حوزه صنعت چاپ

باید به تحول صنعت چاپ کمک کنیم

سیدبدرالدین احمدی، فعال حوزه صنعت چاپ دیگر سخنران این سمینار بود، وی با بیان اینکه ثابت قدم ماندن در هر صنعتی نیازمند افزایش دانش است، گفت: صنعت چاپ یک صنعت کاربردی است، باید دانش و توان خود را در این صنعت افزایش دهیم و بتوانیم راهکارهای تجاری شدن دانش در صنعت چاپ را شناسایی و اجرایی کنیم، خلاقیت و هنر در کسب و کارهای امروزی حرف اول را می‌زند، باید از خام فروشی فاصله بگیریم و از توان نیروی انسانی دانش‌آموزی و دانشگاهی در توسعه خانه خلاق، شرکت‌های خلاق و دانش‌محور بهره ببریم و این شدنی است.

به‌گفته وی، باید پای حرف‌ها و برنامه‌های خود در حوزه صنعت چاپ بایستیم و به تحول آن کمک کنیم.

لزوم تمرکز بر خلاقیت در محیط‌های دانشگاهی

علی طاهریان، فعال صنعت چاپ نیز در سخنانی با اشاره به موضوع خلاقیت و اهمیت آن در صنعت چاپ، گفت: نظریه‌های زیادی درباره ذاتی یا اکتسابی بودن خلاقیت وجود دارد، اما در نهایت باید گفت خلاقیت آموختنی است، سال‌ها پیش در اوایل دهه هشتاد که دانشجو بودم، تلاش می‌کردیم تا نشانه‌های مورد نیاز خود را خودمان طراحی کنیم و خود این همسو با خلاقیت بود.

وی افزود: همه استادان نیز روی خلاقیت تاکید می‌کردند، اکنون پس از سال‌ها مشخص شده که کار ما کار درستی بوده است. پس از گذشت سال‌ها وقتی من خلاقیت در بسته‌بندی را در دانشگاه خودمان تدریس می‌کردم، هیچگاه به این فکر نمی‌کردم که خلاقیت باید منجر به تولید شود.

به‌گفته طاهریان، دانشجویان آشنایی زیادی با صنعت نداشتند و آن را نمی‌شناختند، اما در سال‌های گذشته شخص من صحبت درباره خلاقیت در فرم را کنار گذاشته‌ام و سعی کردم تا به‌جای آن راجع به خلاقیت در ابزار و عمل صحبت کنم. خلاقیت در چاپ زمانی معنا پیدا می‌کند که صنعت چاپ به حواس پنجگانه نزدیک شود. من سعی کردم که این موضوع را در کار خود رعایت کنم.

ظهور هوش مصنوعی مرگ هنر نیست

وی با بیان اینکه استفاده از اسانس‌ها، رنگ‌های مختلف و شکل‌های مختلف برهمین اساس است، گفت: با تمرکز درباره موضوع هوش مصنوعی به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور باید جلو برویم؛ در نهایت باید به هوش مصنوعی بپردازیم، موضوعی که هم‌اکنون بسیار مورد توجه است. درگذشته استادان با فناوری مخالفت می‌کردند. هوش مصنوعی پدیده‌ای نوظهور و خلاقانه است که بسیاری با آن مخالف هستند و قوانین زیادی علیه آن حتی در اروپا تصویب شده است.

طاهریان ادامه داد: این در حالی است که نرم‌افزارهای گرافیکی، منشا خلاقیت هستند و نباید جلوی گسترش آن‌ها ایستاد، معروف‌ترین نرم‌افزار طراحی که فتوشاپ است، به تازگی افزونه هوش مصنوعی را به خود اضافه کرده است؛ البته باید به این نکته تاکید کرد که اضافه شدن هوش مصنوعی به هیچ عنوان به معنای مرگ هنر و کار دست انسان نیست و تنها ابزاری برای بهتر شدن است.

ترویج روحیه کارآفرینی بین دانش‌آموزان

مهرداد بیات مدرس دانشگاه و استاد حوزه چاپ نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش با اشاره به توسعه نیروی انسانی و تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان در صنعت چاپ، گفت: فناوری‌ها در دنیای معاصر تعیین‌کننده آینده جهان هستند، این فناوری باید نیروی متخصص خود را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در کشوری مثل ژاپن سهم منابع انسانی در توسعه بالای ۸۰ تا ۸۵ در صد است افزود: این در حالی است که سهم منابع انسانی در کشور خودمان حدود ۳۵ درصد و سهم منابع فیزیکی و طبیعی ۶۵ تا ۷۰ در صد است.

سیدمحمد میرنعمتی، مدرس فنی رشته چاپ در هنرستان فنی امام صادق (ع) نیز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اصلاحات خوبی در آموزش و پرورش اتفاق افتاده است، گفت: هدف توسعه نوآوری، خلاقیت و ترویج روحیه کارآفرینی و اشتغال در بین دانش‌آموزان است. جایگاه فرهنگ چاپ باید تبیین شود. به نظر می‌رسد این صنعت، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد اما خانواده‌ها این صنعت و رشته‌های آن را نمی‌شناسند.

علیرضا عظیمیان، سرپرست چاپ هنرستان امام صادق (ع) نیز در این نشست بر توسعه خانه‌های خلاق با هدف توسعه کسب و کارهای خلاق از سوی دانش‌آموزان با حمایت بخش خصوصی و سایر دستگاه‌ها تاکید کرد.

ضرورت توسعه خانه‌های خلاق در حوزه صنعت چاپ

به گزارش ایبنا؛ در این نشست از سال‌ها تلاش و خدمات ۲ چهره فعال در حوزه ترویج صنعت چاپ سید بدرالدین احمدی و علی شریفی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها