دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
دلایل سفر حضرت معصومه (س) به قم و مشهد چه بود؟

حضرت معصومه (س) و همراهان از روی غفلت به ایران نیامدند. نامه امام رضا (س)، سیاست مأمون، دیدار امام رضا (س)، تبلیغ امامت و مذهب تشیع، انتخاب مسیر و از همه مهمتر جوّ اختناق و فشار حاکم بر عراق از جمله دلایل تاریخی است که حضرت معصومه (س) برای دیدار برادرش به سمت ایران حرکت کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ایران با قدمت چندین هزار ساله خود، آثار تاریخی و مذهبی بسیاری را در خود جای داده و پیامبران و بزرگان دینی بسیاری در این کشور زندگی کرده‌اند که امروزه نیز مقبره‌های آن‌ها مقصد زیارتی و مذهبی مردمانی از ایران و دیگر کشورهای جهان است. مذهب نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری و توسعه برخی شهرهای ایران مانند مشهد، قم، شیراز، قزوین، شوش، اردبیل، گنبد کاووس و … داشته است.

حدود ۳۳ پیامبر در ایران دفن شده‌اند که می‌توان به دانیال نبی، حیقوق نبی، قیدار نبی، اشموییل، حضرت یوشع، حضرت خالد بن سنان عبسی، شعیای نبی، حضرت حجی، حضرت مردخای، حضرت قادر، حضرت روبیل، حضرات سلام، سلوم، سهلی و القیا اشاره کرد. علاوه بر این مقبره‌ها، مقبره‌ی امام هشتم شیعیان، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد قرار دارد و این شهر را به پایتخت مذهبی ایرانیان تبدیل کرده است. حرم این امام رئوف ارزش جهانی دارد و هر ساله میلیون‌ها نفر از مسلمانان از کشورهای مختلف دنیا برای عرض ادب و زیارت عازم مشهد الرضا می‌شوند. حرم حضرت معصومه (س)، خواهر گرانقدر امام رضا (ع) نیز در قم میزبان دوستداران اهل بیت است و مرکز دانشگاه‌های مذهبی و الهیات ایران محسوب می‌شود.

در سراسر ایران مقبره‌های بسیار و امامزاده‌های زیادی وجود دارد که استان فارس با امامزاده‌های بسیار در رتبه نخست قرار دارد. حرم حضرت شاه چراغ در شیراز، نگین درخشان آن‌ها است. استان‌های مازندران و گیلان به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. علاوه بر اماکن مقدس و آثار تاریخی مذهبی، در ایران آیین‌ها و مراسمات مذهبی بسیار زیادی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها می‌تواند خیل عظیمی از گردشگران مذهبی را به ایران بکشاند. برای مثال مراسم‌های عزادارای امام حسین (ع) در ایام ماه محرم و صفر مانند زنجیر زنی، سینه زنی، شبیه خوانی یا مراسم قالی شویی مشهد اردهال می‌توانند در برنامه‌های سفر گردشگران مذهبی قرار گیرند.

دلایل سفر حضرت معصومه (س) به قم و مشهد چه بود؟

کتاب مصور بارگاه حضرت معصومه (س) به عنوان مرجع مطالعاتی غنی از آستانه مقدسه حضرت معصومه (س) محسوب می شود و به زبان فارسی و انگلیسی در سال ۱۳۵۶ شمسی توسط بیژن سعادت نوشته شده و در فلورانس ایتالیا به چاپ رسیده است. این کتاب در کتابخانه اختصاصی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران مگهداری می‌شود.

این کتاب شامل تاریخچه شهر قم، مجموعه مطالعاتی ابنیه آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (سلام اله علیها)، تصاویر رنگی و سیاه و سفید شهر قم در دوره‌های زمانی مختلف، تصاویر قبل و بعد از بازسازی حرم، پلان و نقشه های معماری، وضع صحن‌ها و ابنیه مقدسه در دوران مختلف و … است.

دلایل سفر حضرت معصومه (س) به قم و مشهد چه بود؟

به مناسبت سالروز رحلت حضرت معصومه (س) به گردشگری مذهبی و مسیری که حضرت پیاده پیموده پرداخته‌ایم. حضرت معصومه (س) دختر امام موسی بن جعفر و خواهر امام رضا (س) در اول ذیقعده به دنیا آمدند و روز ولادتشان در ایران به نام روز دختر نامگذاری شده است. ایشان زندگی پر فراز و نشیبی داشته اند. در کودکی بعد از فقدان پدر، تحت حمایت علی ابن موسی الرضا (س) قرار گرفتند.

در سال ۲۰۱ هجری قمری، طی درخواستی از سمت امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س) به همراهی تعدادی از اقوام به برای دیدار برادر به قصد مشهد از مدینه راهی خراسان شد، اما در بین راه و در شهر ساوه تعدادی از دشمنان اهل بیت با آنها وارد جنگ شدند و تمامی مردان کاروان را به شهادت رساندند.

پس از آن حضرت معصومه به شدت بیمار شدند و چون نمی‌توانستند پیاده مسیر را طی کنند درخواست کردند که ایشان را به شهر قم ببرند و مدتی در منزل موسی بن خزرج واقع در میدان میر امروزی زندگی کردند و بعد از ۱۷ روز در تاریخ ده ربیع الثانی چشم از جهان فروبستند.

طبق دلایلی که وجود دارد حضرت معصومه (س) و همراهان از روی غفلت به ایران نیامدند. نامه امام رضا (س)، سیاست مأمون، دیدار امام رضا (س)، تبلیغ امامت و مذهب تشیع، انتخاب مسیر و از همه مهم‌تر جوّ اختناق و فشار حاکم بر عراق از جمله دلایل تاریخی است که حضرت معصومه (س) برای دیدار برادرش به سمت ایران حرکت کردند و در این راه از تبلیغ امامت و مذهب تشیع فرو گذار نکردند. بنابراین دو عامل مهم باعث شد حضرت معصومه (س) به ایران سفر کنند: علاقه بسیار شدید بین امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س)، موقعیت عالی امام رضا (ع) در دستگاه خلافت مأمون که فرصتی بود برای فرزندان پیامبر (ص) و سادات برای تبلیغ تشیع که از هر سو به طرف ایران مهاجرت کردند و مورد محبت مردم قرار گرفتند.

وفات حضرت معصومه (س) در سفرشان از مدینه به سمت خراسان و به خاکسپاری‌شان در شهر قم، موجب شده سالانه میلیون‌ها گردشگر مذهبی به این شهر سفر کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها