یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵
بهره‌برداری موفق از ۸۰ خانه‌موزه پایتخت نیازمند نظام‌نامه است

شهردار منطقه ۱۲ تهران، راهبرد جبرانی نبود نظام بهره‌برداری از خانه‌موزه‌های پایتخت را رویکرد «تبعیض مثبت» می‌داند.

وحیدرضا انارکی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به آغاز مرمت و احیای خانه هوشنگ مرادی کرمانی، درباره بهره‌برداری از خانه‌موزه‌ها بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات، نبود نظام بهره‌برداری خانه‌موزه‌ها در شهر تهران است، یعنی زمانی که به مرحله بهره‌برداری می‌رسد نظامی برای بهره‌برداری از آن‌ها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ خانه‌موزه در شهر تهران فعال است، افزود: در برخی مواقع با اینکه خانه تاریخی، اثری ماندگار است، به دلیل اینکه بهره‌بردار نتوانسته خوب از آن بهره‌برداری کند، خوب دیده نشده، بنابراین بهره‌برداری با موفقیت همراه نبوده است.

انارکی محمدی ادامه داد: باید درباره خانه‌موزه‌های ناموفق، رویکرد «تبعیض مثبت» داشته باشیم، یعنی در برخی مواقع به بهره‌بردار، امتیازاتی بدهیم تا این خانه‌موزه‌های تاریخی به درستی ثبت و ضبط شوند.

وی با بیان اینکه مکانی مثل خانه هوشنگ مرادی کرمانی که انتهای کوچه یک‌متری واقع شده و در پهنه تجاری قرار دارد، عملاً توجیه اقتصادی ندارد، توضیح داد: درباره این خانه تاریخی، از رویکرد «تبعیض مثبت» استفاده کردیم و مطمئن هستیم که بهره‌بردار و مرمت‌گر آن به‌واسطه اعتبار و سرمایه اجتماعی‌اش، این خانه را به یکی از نقاط عطف خانه‌های تاریخی تهران تبدیل خواهد کرد.

انارکی محمدی همچنین از نهایی شدن نامگذاری «خانه قصه» برای خانه موزه هوشنگ مرادی کرمانی خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها