پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
فعالان چاپ در ارومیه تجلیل شدند/ توسعه دیپلماسی فرهنگی توسط صنعت چاپ

آذربایجان‌غربی - معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: استان آذربایجان‌غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی ظرفیت خوبی است که صنعت چاپ را صادر کرده و از طریق این صنعت باعث تبادل فرهنگی با کشورهای همسایه باشیم.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه صمدزاده: گرامیداشت صنعت چاپ فرصتی مناسبت است تا به مهم‌ترین دستاوردهای بشری در طول تاریخ نگاهی دوباره داشته باشیم. صنعت چاپ که در قرن ۱۵ میلادی با اختراع یوهانس گوتنبرگ اوج گرفت، تأثیر شگرفی در نشر دانش، فرهنگ و اطلاعات داشت.

چاپ قابلیت این را فراهم آورد تا کتاب‌ها و نشریات به طور گسترده در اختیار عموم مردم قرار گیرند، که این خود مقدمه‌ای شد برای رنسانس، تحولات علمی و انقلاب صنعتی. در ایران، صنعت چاپ در دوران قاجار و توسط عبدالرزاق دنبلی وارد شد و به تدریج گسترش یافت.

این صنعت نقشی مهم در فرهنگ و تاریخ معاصر ایران ایفا کرد، به طوری که روزنامه‌ها و کتاب‌های چاپی به بخشی از زندگی اجتماعی و فرهنگی کشور تبدیل شدند و گرامیداشت این صنعت می‌تواند شامل نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی باشد که به تحولات تکنولوژیک اخیر نظیر چاپ دیجیتال و چاپ سه‌بعدی نیز می‌پردازند.

در ایران ۱۱ شهریورماه روز ملی صنعت چاپ است که جشن صنعت چاپ در چند سال اخیر به دلیل هم‌زمانی با ماه محرم و صفر با یک ماه تاخیر برگزار می‌شود که عصر چهارشنبه ارومیه میزبان این جشن بود.

رضا ابراهیمی، معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم گفت: صنعت چاپ در تمام زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی مهم است و صنعتی تاثیرگذار و مهم می‌باشد.

وی افزود: این صنعت امروزه با پیشرفت تکنولوژی، پیشرفت قابل توجهی کرده و می‌توان گفت یکی از عوامل ماندگار تفکر بزرگان است.

ابراهیمی گفت: در استان آذربایجان‌غربی صنعت چاپ یک سابقه و قدمت طولانی بالای ۲۰۰ سال را دارد ولی متاسفانه این صنعت را آن‌طور که باید و شاید نتوانستیم توسعه دهیم.

وی ادامه داد: از لحاظ کمی و کیفی پیشرفت قابل توجهی داشتیم و جز اولین‌ها در کشور هستیم ولی باز باید به این صنعت در استان ما به دلیل ظرفیت‌های خوب، نگاه ویژه داشته باشیم.

معاون سیاسی استاندار آذربایجان‌غربی افزود: این استان به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی ظرفیت خوبی است که این صنعت را صادر کرده و از طریق این صنعت باعث تبادل فرهنگی با کشورهای همسایه باشیم.

ابراهیمی بیان کرد: در استان آذربایجان‌غربی بیش از ۷ پایانه مرزی فعال است که باید از این ظرفیت‌ها نیز برای ارتقای صنعت چاپ استفاده کنیم.

فعالان چاپ در ارومیه تجلیل شدند/ توسعه دیپلماسی فرهنگی توسط صنعت چاپ

صنعت چاپ حساس‌ترین نقش را در توسعه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه برعهده دارد

علیرضا نوروزی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی نیز در این مراسم گفت: صنعت چاپ یکی از صنایع مهم است که در تمام زمینه‌ها تاثیرگذار می‌باشد و صنعت چاپ حساس‌ترین نقش را در توسعه فرهنگی و اجتماعی یک جامعه برعهده دارد و هرچه این صنعت پیشرفت و توسعه بیشتری پیدا کند میراث مکتوب یک کشور با کیفیت برتری به آیندگان سپرده خواهد شد.

وی افزود: امروزه اهمیت و جایگاه صنعت چاپ برکسی پوشیده نیست و این صنعت در بطن خود ارتباط بسیار گسترده‌ای با هنر و فرهنگ دارد و این امر اهمیت آن را دوچندان می‌کند.

نوروزی گفت: چاپخانه‌های استان در حوزه مراحل پیش از چاپ، پس از چاپ، انواع مختلف چاپ سنتی، افست، لیتوگرافی، فلکسو و روتوگراور، سیلک، دیجیتال و چاپ خاص در استان فعالیت دارند.

فعالان چاپ در ارومیه تجلیل شدند/ توسعه دیپلماسی فرهنگی توسط صنعت چاپ

برگزاری جشن چاپ برای احیای این صنعت امری ضروری است

هادی شادلو، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و کانون‌های آگهی و تبلیغاتی آذربایجان‌غربی در ابتدای مراسم گفت: اعتلای صنعت چاپ نیازمند همدلی و همفکری تمام فعالان این حوزه است که باید در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

وی افزود: صنعت چاپ امروزه در دنیا به‌عنوان یکی از صنایع مادر و تکمیل کننده تمام صنایع است و ما در زندگی خود در تمام زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی صنعت چاپ را می‌بینیم.

شادلو ادامه داد: در استان آذربایجان‌غربی همچنین به دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور خارجی باید از این ظرفیت در حوزه اقتصادی صنعت چاپ استفاده کنیم.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان آذربایجان غربی افزود: برگزاری چنین جشن‌های برای شناساندن صنعت چاپ و احیای این صنعت امری ضروری است.

وی به عدم پرداخت تسهیلات تبصره شانزده و هجده به چاپخانه داران و فعالان عرصه چاپ استان اشاره کرد و گفت: ۵۵۰ چاپخانه در سطح استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۳۷۰ چاپخانه در ارومیه است.

شادلو گفت: صنعت چاپ استان آذربایجان‌غربی برای عملکرد بهتر نیازمند شهرک صنفی است که ما در اتحادیه تمام تلاش خود را برای اجرای این شهرک می‌کنیم.

وی از مسولان خواست برای پیگیری در زمینه حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صنعت چاپ اهتمام ویژه داشته باشد و گفت: این موضوع قانون شده ولی متاسفانه اجرایی نمی‌شود.

فعالان چاپ در ارومیه تجلیل شدند/ توسعه دیپلماسی فرهنگی توسط صنعت چاپ

کارهای چاپی نباید برون سپاری شود

حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: کارهای چاپی استان را به دلیل آشنایی و یا قیمت نباید برون سپاری کنیم و در استان ما ظرفیت‌های خوبی داریم که باید استفاده کرد.

وی افزود: وقتی در قانون مصوب شده که نباید از فعالان حوزه چاپ مالیات گرفته شود و این اجرایی نمی‌شود و ما نمایندگان این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این مراسم از فعالان صنعت چاپ تجلیل شد.
فعالان چاپ در ارومیه تجلیل شدند/ توسعه دیپلماسی فرهنگی توسط صنعت چاپ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها