جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۰
برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

کتابخانه‌های استرالیایی علاوه بر اینکه محل منابع خواندنی، سرگرمی‌ها و یادگیری هستند، معماری جالبی دارند که در فهرست بازدیدهای توریست های استرالیایی قرار دارد.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): کتابخانه‌های عمومی همیشه مردم را به منابع اطلاعاتی و خواندنی برای تفریح، سرگرمی‌ها، یادگیری غیررسمی و رشد شخصی متصل کرده‌اند. آن‌ها همچنین به‌عنوان مراکز اجتماعی هستند که در آن افراد برای شرکت در برنامه‌ها و فعالیت‌ها شرکت می‌کنند. این کتابخانه‌ها کمک‌کننده‌های مهمی در آموزش و سوادآموزی اولیه برای کودکان هستند. در بخش اول این گزارش به معرفی ۷ کتابخانه از کتابخانه‌های عمومی استرالیا پرداخته شد و در بخش دوم این گزارش به معرفی ۷ کتابخانه دیگر در این کشور می‌پردازیم.

۸. کتابخانه کریگیبرن، ویکتوریا

کتابخانه «کریگیبرن» در حومه ملبورن، سراسر دارای نور طبیعی است. دیواری از پنجره‌های دوتکه و دوطبقه اجازه می‌دهد کتابدوستان از دنیای بیرون از کتابخانه نیز بهره ببرند. معماری این کتابخانه را شرکت fjcstudio تکمیل کرده است و ایده این بود که ساختمان را با محیط اطراف خود ترکیب و آن را با محیط طبیعی مرتبط کند.

می‌توانید در یکی از بالکن‌های رو به شمال با یک کتاب زیر آفتاب بنشینید یا در کافه طبقه پایین و گالری هنری از یک محیط فرهنگی استفاده کنید. همچنین یک مرکز مراقبت از کودکان و مرکز آموزش کامپیوتر در این کتابخانه وجود دارد که آن را به مرکز یادگیری با تمرکز جامعه محور تبدیل می‌کند.

برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

۹. کتابخانه شهر پرث، استرالیای غربی

شما نمی‌توانید به پایتخت استرالیای غربی بروید بدون اینکه توقفی برای دیدن کتابخانه شهر پرث داشته باشید. این کتابخانه با معماری به سبک آینده‌نگر در نزدیکی تالار شهر پرث در میدان کلیسای جامع تازه بازسازی شده قرار گرفته و محل آرامشی برای فرار از شلوغی شهر و در عین حال مکان زیبایی برای بازدید است. این کتابخانه که در میان مردم محلی پرث به‌عنوان نماد شهر شناخته می‌شود، را معماران «کری هیل» طراحی کرده‌اند و سال ۲۰۱۵ افتتاح شده است. از آن زمان تاکنون بیش از یک میلیون بازدیدکننده جذب کرده که همین موضوع برای اضافه کردن این کتابخانه به فهرست جاهایی که در زندگی باید دید، کافی است.

برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

۱۰. کتابخانه دولتی کوئینزلند

وقت آن است که یک کتابخانه دولتی را معرفی کنیم! استرالیا خانه بسیاری از کتابخانه‌های دولتی خیره‌کننده بوده و یکی از بهترین آن‌ها کتابخانه ایالتی کوئینزلند است. از زمانی که در سال ۱۹۰۲ این کتابخانه به روی عموم باز شد (به طور خصوصی در سال ۱۸۹۶ تأسیس شد) این محل یک پایگاه ثابت در شهر بریزبن بوده است. اینجا اتفاقات زیادی در جریان است؛ از نمایشگاه‌های هنری گرفته تا گروه‌های کتابخوانی. درهای این کتابخانه زیبا همیشه به روی مردم محلی و گردشگران باز است و ارزش آن را دارد که برای آرامش و سکوت همراه با مناظر عالی از رودخانه و شهر بریزبن وارد آن شوید.

برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

۱۱. کتابخانه دولتی استرالیای جنوبی

نماد محبوب منظره شهری آدلاید، کتابخانه ایالتی استرالیای جنوبی است که از سال ۱۸۸۴ به عموم مردم خدمت می‌کند. این کتابخانه با نرده‌های فرفورژه، قفسه‌های چوبی سنگین و ستون‌های قرون وسطایی، دقیقاً همانند هاگوارتز (مدرسه هری‌پاتر) به نظر می‌رسد.

در اینجا چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد که حتی می‌توانید با یکی از داوطلبان پُرشور کتابخانه یک تور یک ساعته با راهنما داشته باشید یا در طول یک نمایشگاه یا رویداد از آن بازدید کنید. در هر صورت، اینجا مکانی است که قطعاً باید در فهرست کارهایی که باید هنگام بازدید از آدلاید انجام دهید، باشد.

برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

۱۲. کتابخانه ماریکویل، نیو ساوت ولز

اگر در سیدنی زندگی می‌کنید و عاشق کتاب هستید، حتماً از این کتابخانه بازدید کرده‌اید. این کتابخانه که توسط شرکت استرالیایی BVN طراحی شده و در طول سال‌ها جوایز متعددی را کسب کرده است. فهمیدن دلیل آن کار سختی نیست؛ این ساختمان به خودی خود ارزش دیدن دارد اما حیاط پر از گل و کافه‌ای در محل را نیز اضافه کنید که منوی غذایی معمولی را سرو می‌کند و به راحتی می‌توانید تمام روز را در اینجا سپری کنید.

برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

۱۳. کتابخانه بانجیل، ویکتوریا

کتابخانه «بیانجیل» یک مرکز اجتماعی پرجنب و جوش در کیسی، حومه جنوب شرقی ملبورن است. این محل شامل یک مرکز عملکرد، تئاتر، سالن مطالعه، گالری، کافه و همچنین یک میدان عمومی است که کتابخانه همه آن را به هم متصل می کند.

برخلاف سایر امکانات عمومی که اغلب از نظر فیزیکی افراد را براساس علاقه یا فرهنگ تقسیم می‌کنند، کتابخانه بانجیل توسط fjcstudio طراحی شده است تا مردم را دور هم جمع کند. کتابخانه با فضاهای باز فراوان و نور طبیعی نمونه فوق‌العاده‌ای از این موضوع است. به علاوه، چه چیزی بیشتر از عشق مشترک به کتاب، مردم را متحد می‌کند؟

برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

۱۴. کتابخانه عمومی آلیس اسپرینگز، قلمروی شمالی

تعریف جامعه را در فرهنگ لغت جستجو کنید و احتمالاً خواهید خواند: کتابخانه عمومی «آلیس اسپرینگز». این کتابخانه کوچک در نزدیکی رودخانه تاد و در مجاورت باغ گیاه‌شناسی زیتون، ممکن است کوچک به نظر برسد، اما از نظر تحویل، بزرگ است. اینجا مکانی مناسبی برای دور هم جمع شدن و یادگیری، بازی، رشد و تعلق است. یکی از دیوارهای این کتابخانه از آثار نقاشی Billy Tjampijinpa Kenda یک هنرمند با استعداد پوشیده شده که برای توریست‌ها بسیار جذاب است.

برترین کتابخانه‌های استرالیا را بشناسید

مترجم: بهاره گل‌پرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها