شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
چهره های فرهنگ و هنر معاصر ایران در «حیرت»

فارس- کتاب «حیرت» چهره های فرهنگ و هنر معاصر ایران حاوی عکس های محمدرضا حق نگهدار از سوی انتشارات گرته به بازار نشر آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، «حیرت» نخستین کتاب این فیلمساز و عکاس شیرازی است که منتشر شده و در برگیرنده چهره های فرهنگ و هنر معاصر ایران است.

مولف این اثر در مقدمه کتاب می‌نویسد: «دو سال بود که گاه به گاه از بزرگان فرهنگ و ادب عکاسی می‌کردم.در یکی از سه شنبه های دی ماه سال ۱۳۹۷ پس از کلاس دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، از ایشان پیرامون ضرورت ثبت پرتره چهره های فرهنگی پرسشی را مطرح ساختم.استاد شفیعی کدکنی لحظاتی تأمل کردند، دستم را گرفتند و با دقت آمیخته به مهر فرمودند اگر امروز آگهی تسلیت روزنامه اطلاعات را به جای متون فرهنگی و اشعار فردوسی و سعدی و حافظ و دیگر بزرگان در قالب های مختلف منتشر کنند، سال‌ها بعد اگر بپرسید فرهنگ و ادب ایران زمین چیست خواهند گفت همین آگهی‌های تسلیت است. مردم از آنچه در پیشگاه دیدگان شان است تاثیر می‌پذیرند و ثبت و انتشار تصویر و آثار بزرگان گامی در رشد فرهنگ عمومی جامعه است.باید سپاسگزار وجود کم نظیر این معلم ادبیات ایران زمین باشم که هر بار از پیشرفت کار باخبر می شدند با تشویق هایشان جانی تازه می بخشیدند.بسیاری از این عکس ها در بازه زمانی سال های ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ با امکانات بسیار محدود ثبت شد و همه فرهنگ وران با روی خوش پذیرا بودند و همواره قدردان اعتماد و همراهی آنها هستم.»

محمدرضا حق نگهدار متولد ۱۳۶۵ در شهر شیراز فارغ التحصیل رشته حقوق قضایی و دوره کارگردانی مرکز آموزش های آزاد پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران مدرس انجمن سینمای جوانان ایران عضو هیئت مؤسس انجمن فیلم کوتاه شیراز است.

فیلم‌های کوتاه نیاز، ماهی ها، پهناب، آن شب…، صنوبر، جزرومد، امید، بالا و حکایت عشقهای بی عین شین قاف و مستندهای بلند سیمرغ، زاویه، درب سلم، رخ چهارم، براده، وارش، خودخور، پوچ، سایه دار، آماج و مجموعه مستند پنج قسمتی سحاب در کارنامه هنری او قرار دارد.

این هنرمند حضور در بیش از ۷۰ جشنواره ملی و بین المللی و… دارد و دومین کتاب مجموعه عکس او نیز به زودی منتشر خواهد شد.

مدیر هنری این کتاب رضا عابدی است و مجری طرح کتاب توسط بهنام نثاری و موسسه پیام قاصدک انجام پذیرفته و صفحه آرا سحر فکورپور است. ویرایش عکس های این کتاب را سامان باقری برعهده داشته و طراح چهره های روی جلد سید محمد احمدی است.

به گزارش ایبنا؛ کتاب حیرت که حاوی ۲۱۱ عکس از چهره های فرهنگ و هنر ایران است در قطع وزیری و ۴۴۳ صفحه به بهای ۷۷۰ هزار تومان در بازار نشر قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها