یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
لزوم اهتمام قضات استان بوشهر به صدور احکام جایگزین حبس

بوشهر - رئیس کل دادگستری استان بوشهر بر لزوم اهتمام قضات بوشهری به صدور احکام جایگزین حبس با استفاده از ظرفیت کتاب و کتابخانه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، مهدی مهرانگیز ظهر یکشنبه در نشست با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر که با محوریت پیگیری وصول سهم نیم درصد درآمد سالیانه شهرداری‌ها برای کتابخانه‌ها و استفاده از ظرفیت کتابخانه‌ها برای اعمال مجازات جایگزین حبس برگزار شد، گفت: شهرداری‌ها موظف به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه‌های عمومی هستند. اختلافات حقوقی باید میان این دو نهاد از طریق گفت‌وگو و میانجی‌گیری رفع شود تا باعث ایجاد پرونده و دعاوی حقوقی میان این دستگاه‌ها اجرایی نشود.

وی همچنین بر صدور احکام جایگزین حبس با استفاده از ظرفیت کتابخانه‌ها تاکید کرد و افزود: برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی لازم است قضات دادگستری‌های استان نسبت به صدور احکام جایگزین حبس به‌منظور جبران بخشی از نیاز کتابخانه‌های عمومی اهتمام و مساعدت بیشتری داشته باشند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان بوشهر نیز در این نشست با استناد ماده ۶ قانون تأسیس و نحوه اداره نهاد کتابخانه‌های کشور و ماده ۶۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مجری تأمین مالی کتابخانه‎‏ها را وصول سهم نیم درصد درآمد سالیانه شهرداری‌ها دانست و گفت: بر اساس قانون، شهرداری‌ها مکلفند همه ساله حداقل نیم درصد از درآمدهای خود را به منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی شهر مربوطه قرار دهند.

حیدر راهب ادامه داد: در صورت پرداخت نشدن سهم نیم درصدی از سوی شهرداری‌ها، کتابخانه‌ها از امکانات جدید و به‌روز بی‌بهره خواهند شد، به همین خاطر توجه شهرداری‌ها به این حوزه موجب بهبود کیفیت ارائه خدمات و در نتیجه افزایش اشتیاق مردم به کتابخوانی و کتابخانه‎ها می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تفاهمنامه همکاری بین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با معاونت فرهنگی و منابع انسانی قوه قضائیه در راستای صدور احکام فرهنگی جایگزین حبس با محوریت کتاب و رفع نیازمندی‌های کتابخانه‌های عمومی، تصریح کرد: هدایت افراد دارای جرایم ناخواسته به سمت کتابخانه‌ها موجب آگاهی و هشدار آنان می‌شود و در تصحیح دیدگاه و باورهای آنان نیز بسیار موثر خواهد بود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر افزود: کتابخانه‌های عمومی ظرفیتی هستند که می‌توان از آن برای اصلاح محکومان و بازتربیت آنان برای برگشت به جامعه استفاده کرد.

راهب با تشکر از احکامی که تاکنون در این زمینه در استان صادر شده است، گفت: با توجه به کمبود تجهیزات به‌روز در کتابخانه‌ها و تهیه کتب جدید، تقاضا داریم نسبت به صدور این سبک آرا، مساعدت و همکاری بیشتری از سوی قضات صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها