یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲
تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «پاییز آمد» رونمایی شد

زنجان - تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «پاییز آمد» طی مراسمی در زنجان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، امروز یکشنبه بیست و نهم مهر ماه در سالگرد سفر رهبر معظّم انقلاب به استان زنجان، «شانزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت» برگزار و تقریظ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «پاییز آمد» رونمایی شد.

«پاییز آمد» روایت زندگی فخرالسادات موسوی و سردار شهید احمد یوسفی، فرمانده واحد مهندسی، رزمی سپاه ناحیه زنجان است که در ۲۴۰ صفحه به قلم گلستان جعفریان نوشته و توسط انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

این مراسم با حضور خانواده‌های معظم شهدا، نخبگان و اندیشمندان، فعالان فرهنگی، هنرمندان، طلّاب و دانشجویان و با مداحی مهدی رسولی و ولی‌الله کلامی همچنین مسئولان ملی و استانی برگزار شد.

نسلی به مراتب مبارزتر تحویل جبهه مقاومت خواهد شد

رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در عصر یکشنبه در جریان این مراسم اظهار کرد: در این ایام با خیزش مقاومت نسلی مواجه هستیم با قدرت به پاخواسته و شهیدانی همچون شهید نصرالله و شهید هنیه و سنوار را در راه آزادی قدس فدا می‌کنند.

مهدی ابراهیم‌زاده تصریح کرد: این روزها تصاویر شهید سنوار را در جای جای شهر مشاهده می‌کنیم و همه جا صحبت از رشادت این شهید است ولی حتماً نسلی به مراتب مبارزتر و با انگیزه‌تر تحویل جبهه مقاومت خواهد شد.

ابراهیم‌زاده افزود: ما از نسلی هستیم که هم‌سن فرزندان سهید یوسفی محسوب می‌شویم و ایستادگی را از این شهدا درس گرفته‌ایم. همانطور که دهه هفتادی‌ها از شهدای مدافع حرم درس گرفته‌اند.

تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «پاییز آمد» رونمایی شد

مهدی ابراهیم زاده در ادامه با بیان اینکه هنر و ادبیات تصویری از آینده جامعه است و ظهور آثار ادبی جهاد و مقاومت مرهون توجه ویژه مقام معظم رهبری است، افزود: ایشان هنوز با همان اشتیاق روزهای بعد از جنگ پیگیر مطالعه ادبیات مقاومت و آثار تولیدی در این حوزه بوده و به تحسین و تقدیر آن اهتمام دارند.

وی گفت: خوشبختانه امروز پس از سال‌ها حمایت و هدایت مقام معظم رهبری از ادبیات مقاومت و پایداری، ناشران و نویسندگان متعددی در شکوفایی آن پدید آمده‌اند.

ابراهیم‌زاده تصریح کرد: این پشتوانه فرهنگی است که نسل‌هایی متعهد و مبارزی را پرورش می‌دهد که آینده جامعه اسلام را می‌سازد و سلاح‌های دشمن جلودار آن نیست‌.

وی به تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «پاییز آمد» اشاره کرد و یادآور شد: در ایام سالگرد سفر مقام معظم رهبری این رونمایی انجام می‌شود و این کتاب یکی از شش کتابی است که رهبر معظم انقلاب بر آنها تقریظ کرده‌اند.

پاییز آمد چگونه کتاب شد؟

نویسنده کتاب پاییز آمد گلستان جعفریان در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه نگارش کتاب از گردآوری یادداشت‌هایی شروع شد که به حوزه هنری ارسال شده بود، اظهار کرد: پس از مطالعه متوجه شدم؛ یادداشت‌ها مربوط به ازدواج یک دختر زیر ۱۸ سال با یک پاسدار است.

وی با اشاره به اینکه رفتن به زنجان و ملاقات با سوژه موجب شد که بیشتر در جریان این زندگی عاشقانه قرار بگیرم، افزود: پس از آشنایی با راوی متوجه شدم؛ فخرالسادات یک تفاوت اصلی با دختران هم سال خودش از جمله خواهران خودش داشت و آن بحث ارزشی است که در زندگی‌اش خیلی پر رنگ بوده است.

وی با اشاره به اینکه من سال‌ها در حوزه نویسندگی فعالیت داشتم اما پاییز آمد با همه آنها متفاوت است، گفت: البته در کتاب همان زندگی معمولی روایت می‌شود اما در کنار دو شخصیت اصلی داستان شخصیت‌های دیگر هم پررنگ است.

وی گفت: نقطه تفاوت من در این کتاب این است که خواننده من مختار است که دختری را ببیند که تحصیل می‌کند و کاری به جنگ ندارد، به قول مادرش (مامان لعیا) عطر می‌زند، خوب لباس می‌پوشد، طلا می‌اندازد، با یک همسر تحصیل کرده ازدواج می‌کند و به آرامی از کنار جنگی که در کشورش است عبور می‌کند اما در عین حال با پارادوکس‌هایی هم مواجه است.

وی درباره مدت زمان نگارش این‌کتاب گفت: مصاحبه‌ها نزدیک ۳۰ ساعت و کار هم ۳ سال طول کشید.

وی افزود: من ماهی یک‌بار به زنجان می‌رفتم و گریه‌های شدید شخصیت اصلی سبب می‌شد کار با سرعت کمی پیش برود، به شکلی که زخم‌های فخرالسادات تازه بودند؛ گویی به‌تازگی همسرش احمد را از دست داده است.

وی درباره تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب پاییز آمد نیز گفت: لحظه‌ای که متوجه تقریظ رهبر انقلاب بر این کتاب شدم؛ بسیار خوشحال شدم و این سبب آرامش روحی و خوشحالی من شد.

است کتاب‌های دفاع مقدس جزو کتاب‌های پر مخاطب در کتابخانه‌های عمومی

همچنین دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یکی از اقداماتی که در حوزه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی در حوزه مقاومت اتفاق افتاده است، اهتمام مقام معظم رهبری به این موضوع است، اظهار کرد: سلسله برنامه‌هایی که در این حوزه اتفاق افتاده در همین راستا است.

مهدی رمضانی با بیان کتاب «پاییز آمد» کتاب جذاب و شیرینی است، تصریح کرد: نوع روایت و نگاه به موضوع و قصه‌ای که شهید یوسفی داشته همچنین روایت همسرشان از این زندگی سبب شده نویسنده در نگارش این موضوع را به خوبی خلق کرده و مخاطب را به خواندن و همرده شدن با داستان ترغیب کند.

وی با بیان اینکه این فرصت و این موقعیت مبتنی بر فرهنگ ایثار و شهادت در قالب کتاب حتماً برای تبیین فراز و فرودهای دفاع مقدس پیش برنده و کمک کننده خواهد بود، ادامه داد: درست است شهدا شخصیت‌های بزرگی بودند اما مانند اکثر ما زندگی عادی داشته‌اند، زندگی آنها نیز با فراز و فرود همراه بوده است که این کتاب در انتقال این موضوعات به مخاطب موفق بوده است.

رمضانی ادامه داد: هم در حوزه امانت کتاب هم در حوزه تامین منابع که پایه امانت کتاب است کتاب‌های دفاع مقدس جزو کتاب‌های پر مخاطب در کتابخانه‌های عمومی محسوب می‌شوند و اساساً این قبیل برنامه‌ها و انتشار تقریط‌ها به گسترش، اثرگذاری و دیده شدن این کتاب‌ها کمک می‌کند.

تصویر قرآن و انگشتر اهدایی مقام معظم رهبری

وی با اشاره به حمایت‌ها از کتاب‌های حوزه مقاومت حمایت باید در فرآیند تولید، خرید اثر و قرار گرفتن در کتابخانه‌ها انجام گیرد، افزود: حمایت اصلی و اثر گذارتر ترویج آثار است که کتابخانه‌های عمونی در هر دو ضلع فعالیت می‌کند و اولویت در چنین آثاری حمایت بعد از انتشار و حمایت در ترویج است.

شهدا توفیق شهادت را تصادفی کسب نکردند

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام محمد محمدیان در این مراسم اظهار کرد: شهدا توفیق شهادت را تصادفی کسب نکردند بلکه آزمون‌ها پشت سر گذاشته و پس از مراحل خالص‌سازی به مقام والای شهادت رسیدند.

وی با اشاره علاقه خاص زنجانی‌ها به حضرت ابوالفضل العباس (ع) که زبانزد خاص و عام است، گفت: در دفاع مقدس زنجانی‌ها افتخار آفریده و ۳۵۰۰ گل در گلستان انقلاب تقدیم شد که یکی از آنها شهید احمد یوسفی است که با شناخت وی باید با تمام وجود در مقابلش تعظیم کرد.

وی با اشاره به اینکه شهید وقتی در راه خدا شهید شد بالاتر از مقام جایگاهی نیست، افزود: هیچ قطره‌ای در دنیا محبوب‌تر از خونی که در راه خدا ریخته می‌شود، نیست.

مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه به فرموده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شهید قبل از شهادت باید شهادت‌گونه زندگی کند، گفت: همسر شهید یوسفی به زیبایی این نکات را در زندگی‌نامه سهید یوسفی بیان و نویسنده آن را به نوشته تحریر درآورده است.

مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه خدمت در منزل و احترام به خانواده از سجایای اخلاقی سهید یوسفی بوده که در کتاب پاییز آمد به آن اشاره شده است، تصریح کرد: شهیدان علاوه بر اینکه به بندگان خداوند علاقه‌مند هستند این محبت را اظهار می‌کنند و در این کتاب این نکات بسیار برجسته عنوان شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها