دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۷
گلایه مدیرکل ارشاد خراسان‌رضوی در جمع اصناف مشهد / استفاده از اسامی بیگانه بیداد می‌کند

خراسان رضوی_ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امروزه استفاده از اسامی بیگانه بر سر در اصناف مشهد بیداد می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایران کتاب (ایبنا) در مشهد، محمد حسین‌زاده یکشنبه در نشستی با اعضای هیئت رئیسه اتاق اصناف مشهد و روسای اتحادیه‌های صنفی این شهر در محل اتاق اصناف به جایگاه زبان فارسی اشاره کرد و افزود: زبان فارسی یگانه گوهری است که باید از آن محافظت کرد؛ اما بر این زبان، تاریخ عظیمی گذر کرده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در زادگاه فردوسی بزرگ، وجود کلمات و اصطلاحات بیگانه بر سر درب اماکن عمومی و فروشگاه های آن نه شایسته جایگاه این سامان و نه در شأن ادبی آن است، لذا نظارت بر قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه برای واحدهای صنفی در مشهد با جدیت پیگیری می‌شود.

وی بیان کرد: زبان فارسی در ایران، افغانستان و تاجیکستان رواج داشته و در ایران هجوم بیگانگان بر این خاک بارها این زبان را دستخوش حوادث بسیاری کرده است.

تاکید اصل ۱۵ قانون اساسی بر منع بکارگیری اسامی بیگانه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تغییرات زبانی کشورهای فارسی زبان افزود: تاجیکستان، کشوری که سال‌های دور از این قسمتی از ایران بزرگ به شمار می رفت؛ امروز به خط روسی می نویسد، در افغانستان که مردم آن فارسی زبانند و به خط فارسی نیز می نویسند، دست هایی در تلاشند تا زبان فارسی در این کشور را به انزوا بکشانند.

وی خاطر نشان کرد: تا ۲۰۰ سال قبل، زبان فارسی نخستین زبان رسمی و زبان فرهنگی و علمی هند قدیم بود که پاکستان امروز نیز قسمتی از غرب آن به شمار می آید؛ اما پس از استعمار انگلیس این کشور به اجبار زبان انگلیسی را جایگزین زبان فارسی کرد؛ اما ایران با همه تاریخ تهاجم های سیاسی و فرهنگی، توانسته است این زبان را زنده نگه دارد.

حسین زاده گفت: با توجه به اهمیتی که زبان فارسی در فرهنگ کهن ایران دارد، اصل ۱۵ قانون اساسی مبنی بر منع بکارگیری اسامی بیگانه مورد تاکید است تا جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان رسمی گفتاری و نوشتاری کشور تثبیت شود.

وی اظهار کرد: در این زمان، مشهد مقدس به عنوان کلانشهر خراسان بزرگ، مهد فرهنگ و هنر ایران و زادگاه فردوسی بزرگ، وجود کلمات و اصطلاحات بیگانه بر سر درب اماکن عمومی و فروشگاه های آن نه شایسته جایگاه این سامان و نه در شأن ادبی آن است.

شاهنامه سرشار از اسامی زیبا است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: امروزه استفاده از اسامی بیگانه بر سر در اصناف مشهد بویژه قهوه و کافی شاپ ها بیداد می کند، اینکه گمان شود، استفاده از اسامی بیگانه زیبایی با خود به همراه می آورد، کاملاً تصور غلطی است.

حسین زاده گفت: اگر به شاهنامه رجوع کنید، این کتاب فردوسی پر از اسامی زیبا است، اساتید دانشکده ادبیات مشهد اعلام آمادگی کرده‌اند که در انتخاب اسامی زیبا برای سر در اصناف و نام‌گذاری شرکت‌های بزرگ به صاحبان آنها مشورت دهند و همراهی شما را برای پاسداری از زبان فارسی نیازمندیم.

۸۵ درصد اصناف مشهد اسامی فارسی بر مغازه خود گذاشته‌اند

رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در این باره گفت: هم اینک نزدیک به ۸۵ درصد از صاحبان صنوف در مشهد، از اسامی فارسی برای تابلوی سر در مغازه خود استفاده می کنند؛ اما از طریق ورود اتحادیه‌ها و با نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، این مهم به صورت قانونی پیگیری خواهد شد.

هادی مخملی اظهار کرد: در نشست امروز، قانون منع بکارگیری اسامی بیگانه بر سر در اصناف توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برای روسای اتحادیه‌های صنفی در مشهد تبیین شد.

وی ادامه داد: سپس این موضوع در کمیسیون فرهنگی اتاق اصناف با حضور نمایندگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان این اتاق و اتحادیه‌ها مطرح و در مورد نحوه اجرای قانون مزبور و گزارش‌گیری در این زمینه بحث و تبادل نظر خواهد شد.

انتخاب اسامی فارسی برای اصناف به محاق رفت

رییس اتاق اصناف مشهد در پاسخ به این سوال که پشتوانه قانونی صنفی برای استفاده از زبان فارسی در نام گذاری اصناف وجود دارد یا خیر، گفت: پیشتر یکی از شروط تاییدیه صنوف توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی و دریافت گواهی آن، استفاده از نام های ایرانی برای سر در اصناف بود.

وی اظهار کرد: اما بعد از آن تغییراتی در قانون مزبور بوجود آمد و صنوف برای تاییدیه و گرفتن جواز کسب از استعلام اداره نظارت بر اماکن معاف شدند و در نهایت الزام برای انتخاب اسامی فارسی برای اصناف به محاق رفت.

مخملی اضافه کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با استناد به قانون منع بکارگیری اسامی بیگانه بر سر در اصناف، به این موضوع ورود کرده است و درصدد است با همکاری اتاق اصناف، نظارت در این زمینه را گسترش دهد.

در این جلسه همچنین روسای اتحادیه‌های صنفی مشهد نیز به بیان دیدگاه ها، انتقادات و نکات خود در این زمینه پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها