پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۴
ایده‌هایی که با کتاب بال درآوردند

همدان - طرح کتابال با هدف کنشگری اجتماعی در حوزه کتاب و کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه در کشور به اجرا درآمد که در همدان نیز ایده‌های نوجوانان به بار نشست.

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): رویداد ملی کتابال یکی از آن رویدادهای جذاب برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی است، رویداد ملی کتابال (ویژه اعضای باشگاه کتابخوانی دختران) یک رویداد کنشگری اجتماعی در حوزه کتابخوانی برای دختران نوجوان است که با هدف آماده‌سازی، توانمندسازی، به‌کارگیری و فعال کردن ظرفیت نیروی انسانی دختران (۱۲ تا ۱۸ سال) در راستای کنشگری اجتماعی دختران در موضوع ترویج فرهنگ کتابخوانی طراحی شده و تابستان ۱۴۰۳ در همدان نیز اجرایی شد.

این پروژه توسط جمعیت دختران ایران با همکاری شهرداری همدان و کانون پرورش فکری انجام شده است.

در همین راستا برای آشنایی بیشتر با این طرح و هدف اجرای این طرح ویژه دختران کنشگر با فاطمه محبیان، مسئول انجمن دختران ایران در همدان به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

- ابتدا از چرایی و اهداف اجرای طرح کتابال بگویید.

هدف این طرح، کنشگری دختران ۱۳ تا ۱۸ سال است، سنی که سن نوجوانی است و برنامه تابستان نیز در حوزه کتاب با فعالیت دو ماهه بود و به خاطر فرصت کم تابستان به نوعی لقمه آماده به دست دختران نوجوان داده شد.

تابستان ۱۴۰۳ کتاب‌ها بال درآوردند

- اجرای طرح چگونه بود و گروه‌ها به چه نحوی دسته‌بندی شدند؟

بچه‌ها با دوستان خود در قالب گروه‌های سه تا ۶ نفره در این طرح ثبت‌نام کردند که در ابتدا برای آشنایی با طرح افتتاحیه داشتیم.

کار به نحوی بود که به کنشگران نوجوان بسته‌های ۶۰ تایی با موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی ارائه شد که در آنها معرفی کتاب، معرفی نویسنده و … طراحی شد.

- آیا نوجوانان در این مسیر راهنما هم داشتند؟ یا هر گروه به تنهایی فعالیت می‌کرد؟

بله؛ هر کدام از بچه‌ها با یک تسهیل‌گر که فرد بزرگتری بود همراه بودند تا ضمن راهنمایی، کمک کارشان باشد.

- اجرای طرح در چه مناطق یا مراکزی انجام شد؟

هر جایی که خود بچه‌ها تشخیص می‌دادند، طرح را اجرایی می‌کردند به طور مثال گروهی اسم کتاب و نویسنده را روی برگه‌ای نوشته و بین دیگران توزیع می‌کردند تا آشنایی اولیه حاصل شده و فرد خود دنبال مطالعه آن کتاب برود.

یا اینکه کنشگر جلوی دوربین به معرفی کتاب می‌پرداخت و آن را در فضای مجازی و … توزیع می‌کرد تا آشنایی با کتاب انجام شود.

هر گروه از بچه‌ها قرار بود دو ایده را اجرا کنند که هر ایده را نیز در قالب فیلم سه دقیقه‌ای ارائه دهند.

تابستان ۱۴۰۳ کتاب‌ها بال درآوردند

- طرح کتابال در همدان اختتامیه هم داشت؟

بله؛ با توجه به اینکه تاکنون کنشگری در حوزه کتاب و کتابخوانی نداشتیم، اختتامیه هم برگزار کردیم که گزارش آن را برای مرکز تهران هم فرستادیم، گروه‌ها داوری شدند و هر گروهی که امتیاز بالایی گرفت، یادگاری هم به آنها اهدا شد.

- اگر ممکن است به یکی از ایده‌های جالب این طرح هم اشاره کنید.

یکی از پروژه‌ها به صورت دسته جمعی کار شد، به طوری که در یکی از محلات همدان کنشگران به درب منازل رفته و درخواست کتاب‌های اضافه را کردند که در مدت دو ساعته حدود ۱۰۰ جلد کتاب جمع‌آوری شد و به کتابخانه‌ها اهدا کردند.

از، دیگر ایده‌های بچه‌ها می‌توان به کافه کتاب، گردونه کتاب، احیای کتابخانه، فال کتاب، کتافیلم، پانتومیم و… اشاره کرد.

تابستان ۱۴۰۳ کتاب‌ها بال درآوردند

- دعوت از کنشگران چگونه انجام می‌شد؟

طی فراخوانی که در فضای مجازی و تبلیغات شهری صورت گرفت؛ ثبت‌نام انجام شد و پس از آن کار را شروع کردند.

- این طرح در طول تابستان اجرا شد، آیا ادامه خواهد داشت؟

اگر نوجوانان تمایل داشته باشند، می‌توانند باز هم ایده‌هایی را اجرا کنند هر چند برخی از گروه‌ها در شبکه‌های مجازی گروه‌های مجازی درست کرده و کنشگری آنها ادامه دارد.

طرح کتابال برای تابستانی بود که تمام شد اما با بچه‌ها صحبت می‌کنیم که اگر هم گروهی‌های آنها همکاری کنند در طول سال نیز ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها