شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
ترویج مطالعه با پویش «کتابال»/ دختران شاهرودی دست به کار کتابخانه‌سازی شدند

شاهرود- «کتابال» برای اولین بار در شاهرود برگزار شد؛ طرحی که به ترویج مطالعه بین دختران جوان می‌پردازد اما آن‌طور که مسئولان این طرح می‌گویند، انتظار استقبال بیشتری از آن در شهرستان شاهرود وجود دارد.

گروه استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، معصومه آموده: «کتابال» رویداد ملی بود که در تابستان امسال از طرف جمعیت دختران ایران در ۱۴ شهر ایران برگزار شد و هر جا که جمعیت دختران ایران در آن‌جا فعالیت کند، کتابال در آنجا برگزار می‌شود.

امسال شهرهایی مانند رفسنجان، تهران، کرمان، زرند، بم، همدان و خیلی از شهرهای دیگر میزبان این رویداد بودند و برای اولین بار این رویداد در شاهرود برگزار شد و دختران نوجوان شاهرودی با شرکت در این رویداد به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک کردند. در خصوص رویداد کتابال با راحله مسعودی، مسئول شورای جمعیت دختران ایران شهرستان شاهرود گفت‌وگو کردیم.

با این توضیح که وجه تسمیه این رویداد کتاب بال یعنی بال بخشیدن به کتاب‌ها برای به پرواز درآمدن در جامعه و بین مخاطبان است تا بتوان کتابخوانی را ترویج کرد و به عبارت دیگر کتاب را بین مردم برد تا از آن بهره‌مند شوند.

- رویداد کتابال در شهرستان شاهرود چگونه برگزار شد؟

اصل برنامه به دو قسمت تقسیم و اجرا شد؛ در این طرح ما کتاب‌های خوانده شده و بدون استفاده دخترهای نوجوان از سن ۱۲ الی ۱۸ سال سراسر شهر و روستای شاهرود را که از این رویداد با خبر بودند و در آن شرکت کردند را جمع آوری و به کتابخانه‌ها اهدا کردیم.

در بخش دوم که از نیمه تیرماه آغاز شد و بیست و پنجم شهریورماه اختتامیه آن بود، دختران نوجوان که در این رویداد شرکت کردند با تسهیلگران خود به هفت گروه تقسیم شدند. به گروه‌ها، بسته‌های ایده که هدف آن ترویح کتاب و کتابخوانی بود ارائه شد و اعضای گروه از بین بسته‌های ایده حداقل باید دو ایده را انتخاب می‌کردند. البته آن‌ها می‌توانستند اگر ایده‌ای در ذهن خودشان شکل می‌گرفت را در کنار دو ایده انتخاب شده ارائه کنند در ادامه گروه‌ها ایده‌های انتخابی خود را اجرا و از آن فیلم تهیه کردند و سرانجام جمعیت دختران ایران، با بررسی و داوری امتیاز دادند و دو گروه برگزیده برترین‌ها مشخص شدند.

- از چه کسانی برای داوری این رویداد دعوت شد؟

دو نفر از داوران از رویداد بودند و به دلیل اینکه یک گروه از کانون پرورش فکری کودکان در این رویداد شرکت کرده بود، یک داور نیز از کانون نیز داوری آثار را بر عهده داشتند. افزون بر آن، از یک مدیر با تجربه که کنشگر اجتماعی نیز محسوب می شود درخواست کردیم تا در داوری این رویداد با ما همراه شود.

بر اساس فرم‌های داوری که بندهای مختلفی داشت، موارد بررسی و امتیاز دهی می‌شد و سپس با جمع امتیازها به ترتیب امتیاز دهی از بالا به پایین رده بندی شکل گرفت و دو گروه امتیاز اولی گروه برگزیده شدند در واقع طرح به نوعی رقابتی بود تا بتوانیم انگیزه را در بین دختران جوان تقویت کنیم.

- گفتید که کتاب‌های جمع آوری شده کتابال را اهدا کردید، این کتاب‌ها به کجا اهدا شد؟

تعدادی از کتاب‌ها که در سطح بزرگسالان بود را به کتابخانه عمومی اهدا کردیم و یکی از اعضای شرکت کننده که اهل روستای زرگر (شاهرود) بود، ایده احداث کتابخانه در مسجد روستا را ارائه کرد و با استفاده از کتاب‌هایی که خودشان جمع‌آوری کردند و تعدادی کتاب را برای کتابخانه مسجد خریده بودند و ما نیز با اهدای کتاب کودک که در این رویداد جمع آوری شد، کمک کردیم تا کتابخانه مسجد روستا شکل گرفت.

با مشاور خانه سالمندان صحبت کردیم تا جویا شویم که سالمندان در چه رده‌ای کتاب می‌خوانند و تعدادی کتاب را به آن‌ها اهدا کردیم و با بازگشایی مدرسه‌ها، با مدیرهای مدرسه هماهنگ شد تا کتاب‌های مدارس را تقویت کنیم و کتاب‌ها با دسته‌بندی کتاب کودک برای متوسطه اول و دوم، به مدارس انتقال داده خواهند شد. البته، یکی از اعضای گروه پیشنهاد اجرای نمایش در خانه سالمندان را داد که آن نیز اجرا شد.

ترویج مطالعه با پویش «کتابال»/ دختران شاهرودی دست به کار کتابخانه‌سازی شدند

- چند نفر در رویداد کتابال شهرستان شاهرود شرکت کردند؟

در ابتدای کار ۶۳ الی ۶۴ نوجوان شرکت کردند اما به دلیل اینکه شرایط ادامه مسابقه برای آنها سخت بود و در تابستان مسافرت کردند ۲۸ نفر از ۶۴ نفر باقی ماندند و با ۷ تسهیل‌گر ۳۵ نفر شدند. این ۲۸ نفر به هفت گروه تقسیم شدند که حداقل اعضای گروه دو نوجوان بودند بعضی از گروه‌ها سه نفر با یک تسهیل‌گر و بعضی پنج نفر بودند و تسهیل‌گرها مانند مربی نبودند تربیت، هدایت و راهنمایی دخترهای نوجوان را برعهده داشتند.

- چه اطلاع رسانی برای این برنامه صورت گرفت و کدام سازمان‌ها همکاری کردند؟

ما برای افتتاحیه از کانون پرورش فکری کودکان نوجوان درخواست کمک کردیم و کانون نیز کمک کرد و این رویداد را در فضای مجازی اطلاع رسانی کردیم و برای برنامه جدید که در خصوص مقاومت است قصد داریم با شهرداری و شورای شهر صحبت کنیم تا برای اطلاع رسانی بیشتر بنر نصب کنیم.

- رویداد کتابال برای اولین بار در شاهرود برگزار شد. برای برگزاری این طرح چه موانعی را از سر راه برداشتید؟

موانع به طور کامل برای کتابال برداشته نشده و مسئولان شاهرودی به سختی همکاری می کنند این در حالی است که در شهرهای دیگر مانند کرمان و رفسنجان فرمانداری و شورای شهر همکاری خوبی برای کتاب بال دارند اما من با آموزش و پرورش صحبت کردم، همکاری نکرد. در صورتی که مدارس زیادی می‌توانستند در این زمینه همکاری کنند و بحث ما نیز فعالیت نوجوان‌های ۱۲ تا ۱۸ ساله هستند و متوسطه اول و دوم بهترین مکان برای نوجوان‌ها به شمار می‌رود اما آموزش و پرورش از این ایده استقبال و تحقیق نکرد و اجازه مطرح شدن این رویداد را نداد و جذب نوجوان‌ها برای این طرح سخت شد.

ما در محرم در خصوص این طرح نیز چون نوجوان‌ها با خانواده خود به هیئت می‌روند صحبت کردیم اما چون وقت محدود بود نتوانستیم به نتیجه برسیم. در مدارس به راحتی می‌توان تبلیغ را انجام داد و خانواده ها نیز به هرچیزی که در مدرسه‌ها تبلیغ می‌شود بیشتر اعتماد می‌کنند.

بنده دبیر بازنشسته آموزش و پرورش هستم و می‌دانم هر چیزی که در مدرسه تبلیغ شود اعتبار بیشتری دارد و اگر آموزش و پرورش در این خصوص با ما همکاری کند می‌توانیم شاهد اتفاقات بهتری باشیم از جمله اینکه جامعه هدف ما جمعیت دختران ایران شامل همه است و هیچ محدویتی برای شرکت در این رویداد وجود ندارد.

- چه درخواستی از مسئولان دارید؟

رویداد کتابال برای تابستان است ولی ما از مهر تا پایان سال برنامه داریم، برنامه‌هایی مانند راهنمای سطح یک و دو سه که در پاییز، زمستان و بهار قرار است اجرا شود و یک رویداد ملی دیگر نیز که قرار است در آن نوجوان‌ها فعالیت کنند برگزار کنیم.

هدف کتابال این بود که از کتاب‌ها بال دربیاوریم و اما این رویدادی که برگزار خواهد شد به مقاومت ارتباط دارد و ما در فرصت مناسب و با جمع آوری اطلاعات می‌خواهیم تبلیغ را آغاز کنیم و از مسئولان مانند شورای شهر، شهرداری و ارشاد می‌خواهیم با ما همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها