دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۵
«قیصر»؛ شاعری که عشق را به جهان نشان داد

خوزستان - نویسنده و شاعر خوزستانی معتقد است: قیصر امین پور بسیاری از مسائل پیرامونی را در جهان مدرن و پسامدرن به چالش کشید و بازیابی کرد. شاعری جهان شمول که عشق را به جهان نشان داد.

حمیدرضا اکبری، (شروه) شاعر، نویسنده و پژوهشگر خوزستانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، اظهار کرد: قیصر امین پور از شخصیت‌های مهم و اثرگذار در عرصۀ ادبیات معاصر است که اشعارش نمایانگر عقیده و تفکر او هستند.
شاعر خوزستانی با بیان اینکه تمایزهای فرمی و محتوایی آثار قیصر از جایگاه ویژه‌ای نزد مخاطبان شعر معاصر فارسی برخوردار است، عنوان کرد: شعرِ قیصر، ساده و دارای تنوع موضوعی است. و این ویژگی‌ها به انضمام زبان امروزی‌اش، زمینۀ پذیرش اشعار وی را برای همه فراهم کرده است.
نویسنده کتاب «وقتی سکوت می‌خواند» ادامه داد: قیصر نماد شعر جنوب و اشعار به‌جامانده از او، تصویر یک شاعر متعهد و ارزشی را منعکس می‌کند؛ و یکی از ابعاد شاخص و برجستۀ سروده‌هایش تشریح و تبیین دغدغه‌های عاشقانه‌ای است که مرور این سروده‌ها می‌تواند به شناخت لایه‌های زیرین شخصیت این شاعر گران‌قدر کمک کند.
وی در خصوص فهم شعرهای قیصر امین پور گفت: ویژگی شعر امین پور در انگاره‌های عاشقانۀ محض، بافتی ساده و همه فهم در زبان، تصویر، مفاهیم و واژگان دارد. قیصر شعر معاصرِ ما، در زبانی روان، زلال و ساده و بی‌آنکه به پیچیدگی گنگ در شعرش بیانجامد، جهان را به معنا می‌برد.
«قیصر»؛ شاعری که عشق را به جهان نشان داد
سمت چپ قیصر امین پور و کنار آن حمیدرضا اکبری
وی اضافه کرد: به باور من مهم‌ترین مولفۀ اندیشۀ امین پور، در روند دگرگونی اندیشه‌اش در راستای جزئی نگری است و بُعد اجتماعی او را باید بر محور جهانی شدن و کلان نگری شاعرانه‌اش دانست.
اکبری بازتاب اندیشه قیصر را به‌صورت آشکار در گزاره‌های پرسشی شعر او دانست و افزود: قیصر بسیاری از مسائل پیرامونی را در این جهان مدرن و پسامدرن به چالش کشید و بازیابی کرد. شاعری جهان شمول که عشق را به جهان نشان داد.
این شاعر خوزستانی که در محضر قیصر شاگردی کرد و لطف قیصر در دفتر شعر جوان را فراموش نمی‌کند، با مروری بر خاطره‌ای از دفتر شعر جوان بیان کرد: قیصر همیشه آثار شاعران جوان را به دقت و حوصله گوش می‌داد و سخن تکرار شده او مطالعه، بود و اینکه مطالعه فراموش‌تان نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها