دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
ماهنامه فیلم‌نگار  شماره ۲۶۱ منتشر شد

به همت انتشارات بنیاد سینمایی فارابی؛

ماهنامه فیلم‌نگار شماره ۲۶۱ منتشر شد

مرور ۱۵ دوره ابتدایی جشنواره فیلم کودک در فیلم نگار ۲۶۱

دویست‌وشصت‌ویکمین شماره ماهنامه فیلمنامه‌نویسی فیلم‌نگار ویژه آبان ۱۴۰۳ در ۱۰۰ صفحه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا در صفحات آغازین این شماره و به مناسبت برگزاری سی‌وششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گزارشی پیرامون ۱۵ دوره ابتدایی جشنواره کودک در دهه ۶۰ و ۷۰ که به دهه طلایی سینمای کودک مشهور است را می‌خوانیم.

صفحات بخش سینمای ایران، با سیناپس فیلم‌های «آغوش باز» و «استاد» و نقد و تحلیل‌هایی که نویسندگان مجله درباره این آثار نوشته‌اند به پایان می‌رسد.

پرونده موضوعی این شماره به مفاهیم تخصصی فیلمنامه؛ «فیلم ملودرام» اختصاص دارد. بایدها و نبایدهای نگارش فیلمنامه ملودرام، ملودرام چیست، چگونه کار می‌کند و چطور از شرش خلاص شویم؟، تفاوت اصلی بین فیلم درام و ملودرام، هشت فیلمی که ملودرام را تعریف می‌کنند، نگاهی به سریالهای منتخب ژانر ملودرام در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و گفت‌وگویی درباره فیلمنامه نویسی برای ملودرام از جمله مطالب این بخش هستند.

بخش سینمای جهان با سیناپس تماس، دیدی و لنگ دراز آغاز می‌شود و با نقد و گفت‌وگوهایی با خالقان این آثار ادامه می‌یابد.

در پرونده‌ای که برای «کلود سوته» کارگردان و نویسنده سینمای فرانسه تهیه شده نیز مطالب متنوعی مانند راوی بحران‌های میان سالی، راوی مهربان آدم‌های تک افتاده یا بحران‌زده، عاشقانه‌های طبقه متوسط در سینمای «کلود سوته» و یک مصاحبه با وی دیده می‌شود.

فیلمنامه کامل این شماره به «غلاف تمام فلزی» نوشته استنلی کوبریک، مایکل هر و گوستاو هسفورد اختصاص دارد که توسط اشکان راد به فارسی برگردانده شده است. سکانس برگزیده، یک نقد و گفت‌وگویی درباره ساختار این فیلمنامه، مطالب پایانی شمارۀ آبان است.

«فیلم‌نگار» به صاحب امتیازی بنیاد سینمایی فارابی منتشر می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این شماره و استفاده از مطالب شماره‌های قبلی مجله به سایت www.filmnegar.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها