دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۵
نظام تخصیص یارانه نشر باید بازنگری شود

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ در دیدار اعضای انجمن ناشران کتاب دانشگاهی گفت: نظام تخصیص یارانه باید بازنگری و شفاف‌سازی شود تا بتواند زیست‌بوم نشر را حرکت دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا دیدار جمعی از اعضای انجمن ناشران کتاب دانشگاهی با عبدالحسین کلانتری، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه (۷ آبان‌ماه) در اتاق جلسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این دیدار کللانتری بعد از شنیدن مهمترین مسائل و دغدغه ناشران دانشگاهی با اشاره به اهمیت و جایگاه کتاب گفت: تمدن با کتابت آغاز شد و انباشت تجارب بشری ثبت و نسل به نسل منتقل شد و امروز میراث‌دار تمدن بشری با همه تنوع آن هستیم؛ حتی حوزه‌های دیگر بشری منبعث شده از کتاب است و راز مانایی تمدن‌ها کتاب و کتابت؛ بنابراین جایگاه و مقام قدسی در دین مبین اسلام پیدا کرده معجزه پیامبر اسلام قرآن است. باید قدردان کتاب باشیم و کتاب را احیا کنیم و رسالت سنگین ما است.

وی ادامه داد: صادقانه، اوضاع کتاب خوب نیست. براساس یک تحقیق دانشگاهی، بیش از ۴ ساعت از فراغت دانشجویان در شبکه‌های مجازی صرف می‌شود که انسان را غصه‌دار می‌کند. کتاب فیزیکی اهمیت دارد، که به معنای بستن راه نشر دیجیتال نیست؛ بلکه به معنای تاثیرات تربیتی و اجتماعی کتاب کاغذی است اما باید به استقبال کتاب الکترونیک برویم و گسترش دهیم.

کلانتری با بیان اینکه ناشران در خط مقدم احیا کتاب قرار دارند، افزود: ناشران دانشگاهی، حوزه نخبگانی نشر را راهبری و هدایت می‌کنند، با مشتریان تخصصی و نخبه که به سختی می‌توان آن‌ها را جذب کرد و نیاز آن‌ها را پاسخ داد. بازیگران متعدد و مختلفی دارد که کار را دشوار می‌کند. پایدارترین مدل بازار نشر این است که همه ذی‌نفعان دور میز بنشینند و به نظر اجماعی برسند؛ بنابراین باید در کارگروه‌های مرتبط دور میز بنشینیم و به جمع‌بندی برسیم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هزینه در زمینه نشر، سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ البته کلیت ساحت فرهنگ همین‌طور است.

کلانتر بر تدوین اولویت‌بندی مسائل نشر دانشگاهی تاکید و بیان کرد: واقعیت امر این است که زمان مدیریتی کوتاه و اعتبارات اندک است؛ بنابراین حتماً صورت‌بندی و اولویت‌بندی مسائل انجام شود. شاید برای هریک از مسائل کمیته خاصی نیاز باشد به‌عنوان مثال در زمینه کپی‌رایت نیاز به جریان‌سازی باشد.

وی با اشاره به موضوع تخصیص بودجه به حوزه نشر کتاب گفت: تجربه‌های مختلفی در تخصیص یارانه به حوزه کتاب در دولت‌های مختلف و شیوه‌های متنوع وجود دارد و باید دیدگاه‌های مختلف، بررسی شود؛ بنابراین باید دورهم بنشینیم و با توجه به مستندات، به مدلی در تخصیص یارانه برسیم. فکر می‌کنم مسئله پیچیده‌ای نیست؛ باید به مدلی در تخصیص یارانه برسیم؛ بنابراین نظام تخصیص یارانه باید بازنگری و شفاف‌سازی شود. تخصیص یارانه باید در منظر، قرار بگیرد و براساس تجارب، تدقیق و شفاف شود تا بتواند زیست‌بوم نشر را حرکت دهد.

کلانتری ادامه داد: ممیزی باید سامان‌دهی پیدا کند تا رضایت ذی‌نفعان را داشته باشیم. رویکرد من این گونه است، نویسندگان و ناشران را متعهدتر از خودم به نظام، انقلاب و کشور می‌دانم؛ بنابراین معتقدم می‌شود، چارچوب‌ها تعریف و دراختیار قرار گیرد. در این چارچوب بحث ممیزی را تسهیل تا روان و به نفع جامعه و کشور باشد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر پیگیری سامان‌دهی وضعیت راسته کتاب تهران و دستفروشان کتاب تاکید و بیان کرد: راسته کتاب، فارغ از مسائل حقوقی ناشرا. صورت زشتی دارد. بنابراین موضوع را پیگیری خواهم کرد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مقوله نشر الکترونیک گفت: فناوری‌های متعدد زیست‌بوم انسان را دگرگون کرده و این دگرگونی به حدی است که به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی وارد تمدن جدیدی شده‌ایم. به‌واسطه فناوری، نویسندگی، نشر، توزیع، مدل مصرف کتاب و کتابخوانی تغییر کرده است. باید متنناسب با تغییرات و ذائقه‌ها، مدل‌ها را در همه حلقه‌های نشر تغییر دهیم و در عین حال فرهنگ کتابخوانی حفظ شود؛ البته بسیار پیچیده است. در مجموع، نشر الکترونیک، بسیار با اهمیت و فرهنگ کتابخوانی بسیاربسیار مهم است؛ اگر این مسئله حل شود، پیشران صنعت نشر خواهد بود.

نظام تخصیص یارانه نشر باید بازنگری شود

در ابتدای این نشست، آرمان‌پور با اشاره به تاریخچه تاسیس انجمن ناشران کتاب دانشگاهی گفت: اسفند سال ۱۳۸۳ انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به همت جمعی از ناشران تاسیس شد. ایجاد سازمان فنی و حرفه‌ای نشر از جمله اهداف انجمن بود. بعد از ۲۱ سال از عمر این تشکل نشر، هیئت‌مدیره دور ه یازدهم تشکیل و مجمع به‌طور مرتب برگزار شده است. مدیریت بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اختیار انجمن بود.

وی به ناشران عضو انجمن ناشران دانشگاهی اشاره کرد و ادامه داد: ۱۹۴ ناشر عضو انجمن ناشران دانشگاهی هستند و به‌عنوان بزرگترین تشکل نشر کشور شناخته می‌شویم. حدود ۶۰۰ ناشر دانشگاهی فعال در کشور فعالیت می‌کنند. ناشران عضو انجمن، در مجموع ۱۰۴ هزار عنوان کتاب منتشر کرده‌اند. در طول چند سال اخیر، در شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی نمایشگاه کتاب تهران حضورداشتیم.

وی با اشاره به برخی اقدامات انجمن فرهنگی نشر دانشگاهی، ادامه داد: جشنواره ملی نشر دانشگاهی با تمرکز بر سه محور برگزار کردیم. انتخاب و معرفی کتاب برگزیده، برگزاری همایش «کارآفرنی مبتنی برند سازی در حوزه نشر» و تقدیر از ناشر پیشکسوت دانشگاهی از دیگر اقدامات انجمن است که در هفته کتاب برگزای می‌شود. سال جاری (۱۴۰۳) نیز داوران در حال بررسی ۷۰۰ عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه جشنواره هستند. برای هفته کتاب امسال نیز، همایش انجمن ناشران کتاب دانشگاهی با محوریت فرصت‌ها و تهدیدهای هوش مصنوعی در حوزه نشر و آیین تقدیر از ناشر پیشکسوت با مشارکت معاونت امور فرهنگی برگزار خواهد شد.

آرمان‌پور درباره برگزاری نمایشگاه کتاب دانشگاهی با هدف تجهیز کتابخانه‌های دانشگاهی افزود: در نمایشگاه سال گذشته انجمن در قاب پرتال پند، ۶۷۵ میلیون تومان یارانه دریافت شد تا دانشگاه‌های با خرید کتابخانه را تجهیز کنند؛ بنابراین سال گذشته ۱۴ هزار و ۳۶۷ عنوان کتاب در نمایشگاه مجازی دانشگاهی، فروش رفت. کاربران از ۲۰ درصد تخفیف انجمن و ۲۰ درصد تخفیف معاونت بهره‌مند شدند. برای برگزاری نمایشگاه کتاب نشر دانشگاهی، خواستار حمایت معاونت هستیم. یکی از نکات درخورتوجه در تعامل با دانشگاه‌ها، مطالبه برای تجهیز کتابخانه‌ها با کتاب الکترونیک بود بنابراین سال گذشته تفاهم نامه همکاری انجمن با ایران‌داک منعقد شد.

به‌گفته وی، هزینه‌کرد یارانه در قالب گزارش شفاف تدوین و ارائه شد. برای برگزاری نمایشگاه امسال خواستار هم‌افزایی بین وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری همچنین و بهداشت درمان و آموزش پزشکی است.

نظام تخصیص یارانه نشر باید بازنگری شود

ادامه این نشست حسینی‌نیک، با اشاره به موضوع مالکیت فکری بیان کرد: هر نشر در حوزه کتاب، اگر وضع اقتصادی خوبی ندارد، به دلیل نبود حمایت لازم در حوزه مالکیت فکری است. قوانین این حوزه به اصلاح نیاز دارد، هر چند قوانین خوبی بودند اما مربوط به سال ۱۳۴۸ هستند. به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم که قوانین باید تجمیع، اصلاح و تنقیح همچنین کارآمد شود.

وی ادامه داد: ضمانت اجرای این قوانین، اندک است و صرفاً حیثیت دیده شده در حالی که باید جبران خسارت در نظر گرفته شود تا از جرائم آینده پیشگیری شود. می‌دانم مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌ها از این پیشنهاد استقبال می‌کنند؛ بنابراین می‌توان در قالب یک شورا با حضور همه ذی‌نفعان، همچنین یکی از اولویت‌های معاونت پیگیری شود.

به‌گفته وی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای ناشران، پدیدآورندگان و ناشران با مشارکت رسانه ملی، از سوی معاونت امور فرهنگی درخور توجه است و انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی ظرفیت کمک در این زمینه را دارد.

نظام تخصیص یارانه نشر باید بازنگری شود

لیلا حیدری، در ادامه این نشست بر حرفه‌ای شدن و به‌روز شدن صنعت نشر براساس توجه به نشر الکترونیک تاکید و بیان کرد: بی‌ثباتی صنعت نشر را داریم؛ بنابراین باید حرفه‌ای شویم. هرچند با بیش از ۲۰ هزار دارنده مجوز نشر مواجه هستیم اما از این تعداد، ۶ هزار ناشر شامل ۶۰۰ ناشر دانشگاهی فعال هستند.

وی همچنین به مقوله اهمیت آموزش ناشران، ایجاد سازوکار برای ممیزی کتاب‌های دانشگاهی، اقتصاد نشر و عرضه کتاب دانشگاهی در بازارهایی غیر کتابفروش‌های فیزیکی تاکید کرد.

نظام تخصیص یارانه نشر باید بازنگری شود

مهدی طورانیان، مدیر انتشارات علوم پویا و خزانه‌دار انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی بیان کرد: حال نشر خوب نیست؛ تداوم این وضع، چند سال آینده اثری از آن باقی نمی‌ماند. برای هر کتاب، ۱۵۰ میلیون تومان هزینه دارد؛ بنابراین بسیاری از ناشران به چاپ دیجیتال و شمارگان حداقلی رسیده؛ حتی سه نسخه.

وی با تاکید بر احیا حمایت وزارت ارشاد از ناشران دانشگاهی ادامه داد: خرید از ناشران مجدد، جریان پیدا کند حداقل اثر این حمایت، قرارگرفتن کتاب در کتابخانه‌های مناطق دور افتاده است.

هزینه های تولید کتاب دانشگاهی و تخصصی بسیار گزاف است و زمان تولید، گاهی ۲ سال به طول می‌انجامد و چاپ آن نیز بسیار دشوار است؛ بنابراین باید یارانه خرید دانشجویی، با توجه به افزایش قیمت کتاب، حداقل برای خرید ۵ عنوان کتاب افزایش پیدا کند.

طورانیان با اشاره به بساط کتابفروشان در راسته کتاب، بیان کرد: عرضه بساط کتاب در راسته کتاب و حراج کتاب‌های علمی، توهین به ناشر و زمینه زشت شدن چهره شهر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها