یکشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

مجموعه‌ای جدید به نام «من بلدم بخوانم» برای کودکان کلاس‌اولی به کوشش انتشارات پیدایش منتشر شده است که با استفاده از شعرهای کوتاه و آهنگین، به بچه‌ها کمک می‌کند در مراحل ابتدایی یادگیری خواندن، مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند و از خواندن لذت ببرند.

سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - فاطمه خداوردی: انتشارات پیدایش، مجموعه‌ای جدید با عنوان «من بلدم بخوانم» سروده مصطفی رحماندوست و مریم هاشم‌پور با تصویرگری غزاله بیگدلو را برای کودکان کلاس‌اولی منتشر کرده است. این مجموعه که با نام «نخستین کتاب شعر کلاس‌اولی‌ها» شناخته می‌شود، به گونه‌ای طراحی شده است که به کودکان کمک کند در مراحل ابتدایی یادگیری خواندن، مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند و از خواندن لذت ببرند.

مجموعه کتاب‌های «من بلدم بخوانم» شامل شعرهای کوتاه و آهنگین است که گام به گام بر پایه آموزش صداها در نیمه اول سال تحصیلی کلاس‌اولی‌ها سروده شده‌اند و به کودکانی که در حال یادگیری خواندن هستند، این امکان را می‌دهند با استفاده از صداهایی که در هر هفته یاد می‌گیرند، به‌تدریج خودشان شعرها را بخوانند و از این طریق به لذت خواندن دست یابند.

در توضیحات این مجموعه آمده است که کودکان در کلاس اول، هر هفته یک یا چند صدا را می‌آموزند و کلمات ساخته‌شده با آن صداها را در کتاب‌ها و دیگر منابع می‌خوانند. مجموعه کتاب «من بلدم بخوانم» با هدف ایجاد انگیزه و افزایش اعتمادبه‌نفس در خواندن کودکان، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که آن‌ها از همان هفته‌های ابتدایی مدرسه بتوانند علاوه‌بر کتاب‌های درسی، از خواندن کتاب‌های غیردرسی به‌ویژه شعرها، لذت ببرند.

سروده‌های مصطفی رحماندوست و مریم هاشم‌پور در این مجموعه علاوه‌بر جنبه‌های آموزشی، جنبه‌های تربیتی و انسانی نیز دارند. در این شعرها، مفاهیم مهمی چون همدلی، مهربانی، نوع‌دوستی، اهمیت خانواده و طبیعت به زبان‌هایی ساده و قابل درک برای کودکان و به‌طور غیرمستقیم مطرح شده است. همچنین، این شعرها به گونه‌ای نوشته شده‌اند که علاوه‌بر تقویت مهارت‌های زبانی، فضایی شاد و بازی‌گونه برای کودکان فراهم می‌آورند؛ زیرا شعر، به‌عنوان ابزاری شادی‌آفرین، می‌تواند به کودک احساس خوشایند و سرگرمی بدهد؛ چراکه بازی و شادی حق هر کودکی است.

ترتیب کتاب‌های این مجموعه که تاکنون منتشر شده و به‌صورت گام به گام و بر اساس مراحل یادگیری صداها طراحی شده است، به این صورت که، از «کتاب آبان» آغاز می‌شود و سپس به ترتیب در ماه‌های مختلف ادامه می‌یابد: «کتاب هفته اول آذر»، «کتاب هفته دوم آذر»، «کتاب هفته سوم آذر»، «کتاب هفته چهارم آذر»، «کتاب هفته اول دی»، «کتاب هفته دوم دی»، «کتاب هفته سوم دی»، «کتاب هفته چهارم دی» و «کتاب هفته اول بهمن». این ترتیب به آموزگاران و والدین کمک می‌کند کتاب‌ها را طبق برنامه‌ریزی آموزشی پیش ببرند و در پایان هر هفته با کودکان آن را بخوانند تا هم، آهنگ شعر را بیابند و هم مهارت خواندن کودکان را تقویت کنند.

مجموعه کتاب‌های «من بلدم بخوانم» فرصتی برای کودکان فراهم می‌آورد تا در کنار یادگیری اصول اولیه خواندن، از مطالعه کتاب‌های غیردرسی نیز لذت ببرند. این مجموعه با شعرهایی آموزنده، شاد و ساده به کودکان یاری می‌دهد با دنیای خواندن آشنا شوند و علاقه به کتاب و یادگیری را در خود پرورش دهند.

علاوه‌بر شعر، این کتاب‌ها شامل تمریناتی برای دست‌ورزی نیز هستند. کودکان می‌توانند با استفاده از سرمشق‌های تعیین‌شده و صداهایی که مختص هر کتاب است، طرز نوشتن هجاها را تمرین کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند با نوشتن نام هر یک از چهار تصویری که در انتهای کتاب آورده شده، با صدا و هجاهای این کتاب یا نوشتن جمله و داستان برای آن‌ها، تمرین واژه‌سازی و جمله‌سازی کنند.

علاوه بر این، این کتاب‌ها برای راحتی دانش‌آموزان در خواندن، اِعراب‌گذاری شده و صداهای مختص هر کتاب در واژه‌های شعر با رنگ قرمز مشخص شده است.

در ادامه این گزارش، هر یک از کتاب‌های مجموعه «من بلدم بخوانم» را که در ۲۴ صفحه مصور رنگی و به بهای ۷۵ هزار تومان منتشر شده‌اند، معرفی می‌کنیم؛

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب آبان»: بابا آمَد

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در آبان‌ماه صداهای «آا - ب ب - اَ -َ - م م - س س - او و - ت ت» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

«بابا»

بابا آمَد با توت

آمَد با ماست

آمَد با بوس

او، او باباست

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب هفته‌ی اوّل آذر»: مادَرَم اَبر اَست

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در هفته اول آذر به غیر از صداهای قبلی صداهای «ر - ن ن» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

«اَنار»

مَن اَنارَم

آبدارَم

آسمان را دوست دارَم

دوست‌دارَم

دوستان را

نور، باران

آسمان را

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب هفته‌ی دوم آذر»: مَن زَمین را دوست دارَم

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در هفته دوم آذر به غیر از صداهای قبلی صداهای «ای ی ی ای - ز» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

«سیب»

سیبی زیبا

دَر دَستَم بود

اَز دور آمَد

زَنبوری زود

او سیبَم را

بوسید اَز دور

مَن سیبَم را

دادَم زَنبور

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب هفته‌ی سوم آذر»: تَراشِ موشی

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در هفته سوم آذر به غیر از صداهای قبلی صداهای «اِ -ِ ه ه - ش ش» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

«اَبرِ آتَش‌نِشان»

شِنیدَم آتَش آمَد

شِنیدَم سَبزه را دید

بَر آن آتَش، بَر آن دود

شَبانه، اَبر، بارید

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب هفته‌ی چهارم آذر»: بیا سُرسُره بازی

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در هفته چهارم آذر به غیر از صداهای قبلی صداهای «ی ی - اُ -ُ» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

«اِی ایران»

سَرزَمینِ ماست ایران

تا اَبَد زیباست، ایران

رامسَر، شیراز، بَندَر

رَشت، ساری، یَزد، سِمنان

دیده‌اَم اُستان به اُستان

رود، سَبزه، دَشت، دَریا

مادَرَم این سَرزَمین اَست

دوست دارَم مادَرَم را

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب هفته‌ی اول دی»: مِسواکِ سوسکِ ما کو؟

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در هفته اول دی به غیر از صداهای قبلی صداهای «ک ک - و» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

زَنبوری بود

کَندو نداشت

کاسه‌ای داشت

کَدو نداشت

دارکوب آمَد

با آشِ ماش

به کاسه زَد

یَواش یَواش

کَندویِ کاسه‌ای شِکَست

کی بود رویِ کَندو نِشَست؟

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب هفته‌ی دوم دی»: گُربه پَرید!

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در هفته دوم دی به غیر از صداهای قبلی صداهای «پ پ - گ گ» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

کارد با پَنیر دَویدَند

وای رویِ میزِ سَنگی

سنگَکِ تازه دیدَند

اَز رویِ گاز، بو آمَد

پَنیر بِپَر بِپَر کَرد

سَرزَده، نمیرو آمَد

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب هفته‌ی سوم دی»: دِرَختِ خوب، آفَرین!

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در هفته سوم دی به غیر از صداهای قبلی صداهای «ف ف خ خ» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

«سَفَرِ بَرگ»

مَن مُسافِرم

می‌رَوَم سَفَر

شاخه گُفته اَست

بَرگ را بِبَر

بَرگ، بَرگ خُشک

پَس بِپَر بیا

فِکرِ گَردِشی؟

زودتَر بیا

این مَنَم، مَنَم

بادِ زورمَند

روزِ رَفتَن اَست

بَرگِ مَن بِخَند

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب هفته‌ی چهارم دی»: بوسِت کُنَم فِسقِلی؟

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در هفته چهارم دی به غیر از صداهای قبلی صداهای «ق ق ل ل» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

«قناری»

بالایِ دِرَختی

آقایِ قَناری

بَرف آمَده سَرد اَست

یِک لانه نداری؟

آرام بیا تو

اَز لایِ دَرِ ما

ما گُربه نَداریم

بی تَرس بِفَرما

نخستین کتاب شعرِ کلاس‌اولی‌ها؛ برای کودکانی که در پی لذت خواندن هستند

- «کتاب هفته‌ی اوّل بهمن»: تو جیرجیرَکی؟

دانش‌آموزان کلاس‌اولی در هفته اول بهمن به غیر از صداهای قبلی صداهای «ج ق -ُ استثنا» را آموخته‌اند و در این جلد شعرهایی با این صداها را می‌خوانند.

برای مثال:

«سِنجِد»

نوروز دَر زَد آمَد

سِنجِد بِگو کُجایی؟

دَر خانه

جَشن داریم

کِی پیشِ ما می‌آیی؟

پیشِ سُماق و سَبزه

دَر سُفره می‌نِشینی؟

فوری بُدو بیا زود

تا جَشن را بِبینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها