به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «بازی استریندبرگ» نوشته فریدریش دورنمات و ترجمه علی نجیمی با ۸۴ صفحه به همت انتشارات یکشنبه منتشر شده است.
فریدریش دورنمات، نویسنده و نمایشنامهنویس سوئیسی، با اقتباس از نمایشنامه مشهور «رقص مرگ» آگوست استریندبرگ، اثر جدیدی با نام «بازی استریندبرگ» خلق کرده است. این اثر، نه تنها یک بازنویسی ساده از متن اصلی، بلکه تفسیر نوآورانه و جسورانهای از مفاهیم و مسائل مطرحشده در آن نمایشنامه است. دورنمات با حفظ اصول دراماتیک استریندبرگ، نگاهی تازه به روابط انسانی، قدرت و محدودیتهای موجود در جامعه میاندازد و این گونه اثر خود را از یک تئاتر تراژیک به یک کمدی سیاه با ابعاد انتقادی عمیق تبدیل میکند.
در «بازی استریندبرگ»، داستان در قالب یک زندگی زناشویی متلاشیشده روایت میشود. زوجی که سالها در یک جزیره دورافتاده با هم زندگی کردهاند، هر دو درگیر بحرانهای عاطفی و روانی هستند و زندگی مشترکشان به میدان جنگی بیپایان تبدیل شده است. این زوج، مردی و زنی که در معرض کشمکشهای شدید روانشناختی قرار دارند، به شکل پررنگی شخصیتهای درونگرا و عصبیاند که بحرانهای زناشویی خود را در قالب جدالهای مداوم با یکدیگر بیرون میریزند. اما ورود یک مرد غریبه که خود را از اقوام زن معرفی میکند، زندگیشان را به سمت نقطه بحرانی جدیدی هدایت میکند. این مرد، در واقع عاملی است که به شدت روابط این دو نفر را تحتتأثیر قرار میدهد و راه را برای جدایی آنها هموار میسازد.
این داستان که محور آن کشمکشهای درونی و اجتماعی میان شخصیتهاست، در دستان دورنمات به یک نمایش درخشان و پیچیده تبدیل میشود که به تحلیل قدرت، عشق و مرگ میپردازد. برخلاف نمایشنامههای سنتی که سعی در برقراری نوعی توازن در روابط دارند، «بازی استریندبرگ» یک درام پیچیده و بدون توازن است که در آن هیچ چیزی نمیتواند شخصیتها را از مسیر نابودی خود بازدارد. دورنمات در این اثر به شکلی ماهرانه از تضادها، ریاکاریها و فریبها برای ایجاد تنشهای مداوم استفاده میکند. در دنیای «بازی استریندبرگ»، هرگز هیچکدام از شخصیتها قادر به فرار از گذشته خود نیستند و هر تصمیمی که میگیرند، تنها به گسترش بحران و کشمکش میانجامد.
دورنمات بهخوبی از زبان و دیالوگهای خاص خود استفاده کرده است تا فضای دلهرهآور و گنگ روابط شخصیتها را بیشتر به تصویر بکشد. در «بازی استریندبرگ»، هر کلمه و هر دیالوگ، نه فقط بهعنوان وسیلهای برای پیشبرد داستان، بلکه بهعنوان ابزاری برای تحلیل شخصیتها و روابطشان عمل میکند. تنشهای نهفته در میان دیالوگها باعث میشود که تماشاگر یا خواننده بهطور مستمر درگیر این بازی روانشناختی باشد که شخصیتها در آن گرفتار شدهاند.
دورنمات با دقت خاصی به مسئله قدرت و موقعیت اجتماعی در این اثر پرداخته است. او با نشان دادن ضعفهای انسانی و ناکارآمدی سیستمهای اجتماعی و سیاسی، نقشهای مختلفی از قدرت را در جامعه به چالش میکشد. شخصیتها در این نمایشنامه با استفاده از قدرت خود سعی میکنند بر دیگری تسلط یابند و هرکدام تلاش میکند تا موقعیت خود را در این بازی پیچیده حفظ کند. اما در نهایت، هیچکدام نمیتوانند از گذشته خود فرار کنند و همین مسئله، آنان را به سمت نابودی بیشتر هدایت میکند.
در عین حال، نمایشنامه «بازی استریندبرگ» یک تحلیل جامع و انتقادی از زندگی زناشویی و بحرانهای آن ارائه میدهد. دورنمات با چالشهای عاطفی شخصیتها، تنها به بیان مسائل زناشویی نمیپردازد، بلکه از طریق این روابط، به تحلیل مسائل پیچیدهتر اجتماعی و انسانی نیز میپردازد. او با استفاده از کمدی سیاه و اغراق طنز، بهطور همزمان، عمق تراژدیهای انسانی را نمایش میدهد. طنز در این اثر، به نوعی تلخی است که نه تنها ریشه در درد و رنج دارد، بلکه سعی در تحلیل و نقد شرایط اجتماعی و روانی انسانها نیز دارد.
دورنمات با این بازنویسی و تفسیر، «بازی استریندبرگ» را به یک اثر متفاوت تبدیل کرده است که نه تنها برای مخاطبان علاقهمند به تئاتر، بلکه برای تمامی افرادی که به تحلیل روابط انسانی و پیچیدگیهای روانی انسانها علاقه دارند، جذاب و تأثیرگذار است. در این نمایشنامه، دورنمات بهخوبی نشان میدهد که در دنیای مدرن، روابط انسانی به چه اندازه شکننده و پیچیده شدهاند و چگونه قدرت، عشق و نفرت در آنها درگیر هستند.
در نهایت، «بازی استریندبرگ» یک تجربه دراماتیک است که از هر زاویهای که به آن نگاه کنید، به نوعی با ساختارهای اجتماعی، انسانی و روانشناختی درگیریهای درونی و بیرونی روبهرو میشوید. این اثر همچنان که به سبک نوآورانه خود شهرت دارد، توانسته است درک بهتری از تعاملات انسانی در دنیای پیچیده و پرتنش امروز ارائه دهد و جایگاهی ویژه در تاریخ تئاتر پیدا کند.
کتاب «بازی استریندبرگ» نوشته فریدریش دورنمات و ترجمه علی نجیمی در نوبت اول ۱۴۰۳ با ۸۴ صفحه به قیمت ۷۵ هزار تومان به همت انتشارات یکشنبه منتشر شده است.
نظر شما