شهرزاد دانشور نویسنده این کتاب، به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، گفت: برای زندگی موفق در جامعه نیاز به روابط درست با افراد جامعه است.
وی افزود: هر فردی برای حضور در جامعه در هر مقطع سنی و هر شرایطی از جمله دوران تحصیل، در شغل و یا روابط با دوستان نیاز به مهارتهای اجتماعی و رعایت آداب اجتماعی درست خواهد داشت. به طور کلی مهارتهای اجتماعی به آن دسته از مهارتهایی گفته میشود که ما در تعاملات میان فردی خود به کار میبریم. لذا از طریق ارتباط با دیگران و ارتباط اجتماعی است که میتوانیم با دیگران تعامل داشته و رفتارها، مهارتها و تواناییهای لازم برای زندگی را کسب کنیم. بنابراین کودکان و دانشآموزان باید علاوه بر مهارتهای فردی، بتوانند مهارت اجتماعی خود را تقویت کنند. حضور در جامعه و ارتباط برقرار کردن با افراد نیاز ضروری امروز است. کودکان برای آنکه خودشان را با اجتماعی که در آن زندگی میکنند، سازگارتر کنند باید انواع مهارتهای اجتماعی را فرا بگیرند.
دانشور یادآور شد: مهارتهای یادگیری دانشآموزان از خانواده آغاز میشود. مدارس نیز منبع مفیدی برای یادگیری مهارتهای اجتماعی هستند. مهارتهای اجتماعی که کودک لازم است فرا بگیرد در برگیرنده طیف وسیعی از تواناییهای گروهی، از آغاز، حفظ و پایان یک مکالمه ساده تا تشخیص علائم ارتباط اجتماعی و حتی پیچیدهترین آنها مثل، فرایند حل مشکل و تعارضهای به وجود آمده است.
به گفته او، والدین میتوانند مهارتهای اجتماعی دانشآموزان را با استفاده از روشهای گوناگون مثل مدلسازی، نقشبازی کردن و اجرای نمایش و تمرین به فرزندانشان بیاموزند. مهارتهای اجتماعی دانشآموزان در مدرسه به خاطر ارتباط با افراد بیشتر پرورش پیدا میکند. چگونه خندیدن، رعایت فاصله اجتماعی نسبت به دیگران، چگونگی صحبتکردن، احوالپرسی با دیگران، گفتوگو کردن با دیگران، بازی و کارکردن با دیگران، جلب توجه و درخواست کمک، توانایی مهار پرخاشگری، دوستبودن، کمککردن، مشارکت در امور، پیروی از قانون و نظم و انضباط، رعایت نوبت، احترام به دیگران، وظیفهشناسی (کارهای گروهی)، خوب گوشکردن به دیگران، برقراری رابطه مثبت و متقابل، رفتار مناسب، احترام به خود، بخشش، صبر و شکیبایی داشتن، پذیرش اختلاف نظرها، مودب و فروتن بودن، آراستگی و بهداشت پایه و اساس مهارتهای اجتماعی دانشآموزان است.
دانشآموزان باید برای ارتباط درست تحت تعلیم قرار بگیرند. تاثیر مدارس بر آموزش مهارتهای اجتماعی کاملاً مشهود است.
این نویسنده و پژوهشگر فیروزآبادی اضافه کرد: مهارتهای اجتماعی برای داشتن روابط سالم در جامعه بسیار اثرگذار است. بنابراین باید فرهنگسازی درست برای آموزش مهارت اجتماعی به کودکان در جامعه رواج پیدا کند. مهارت های زندگی کودکان باعث افزایش موفقیت شخصی و اجتماعی آنها میشود. این مهارتها توسط والدین، معلمان، مربیان و روانشناسان قابل اجرا هستند. مهارتهای اجتماعی رفتارهای آموختهشده و مورد قبول جامعه محسوب میشود که شخص میتواند با دیگران به نحوی ارتباط متقابل بر قرار کند که باعث بروز پاسخهای مثبت و همچنین مانع بروز از پاسخهای منفی شود.
وی اضافه کرد: اگر در این جامعه به خاطر کمدقتی و یا سهلانگاری که ناشی از بیتجربگی و اقتضای کودکیشان است؛ شخصیت انسانیشان مورد تحقیر، توهین و تمسخر قرار گیرد قطعاً نخواهند توانست در آینده و در جامعه حقیقی، شخصیت سالم و موثری داشته باشند و در نتیجه جامعه برای نسل آینده، جامعهای مطلوب و انسانی نخواهد بود. بنابراین اینجاست که معلم نقش ناجی و راهبر را بازی میکند و تمام تلاش خود را در این راستا انجام میدهد.
این شاعر، نویسنده و پژوهشگر فعال فیروزآباد گفت: همانطور که میدانید برخی از نکات آموزشی و تربیتی هستند که خانوادهها میدانند اما در حوصله و صبر آنها نیست و اجرایی نمیکنند. برخی کاملاً از این مسائل دور هستند و یا وقت و فرصت انجام آن را ندارند.
به گفته وی، پس معلم که مسئولیت بسیار حساس و اثربخشی دارد باید بازیگر نقش اول این سناریو باشد تا خمیرمایه زندگی یک انسان؛ نه بلکه یک جامعه بزرگ را بسازد. لذا اینجانب نسبت به لزوم این امر مهم آموزش مهارتهای زندگی تصمیم گرفتم ۳۰ مهارت را با ارائه داستان و عکس در اختیار دانشآموزان عزیز قرار دهم. چرا که هر انسانی در نقشی و مسئولیتی باید رسالت خود را به سرانجام برساند.
همچنین کرامت یزدانی (اشک)، ویراستار این کتاب در مورد اهمیت آموزش مهارتهای اجتماعی گفت: دوری از محیط خانواده به کودکان استرس وارد میکند و نداشتن مهارتهای اجتماعی میتواند این استرس را دو چندان کند. محققان دریافتهاند که کودکان پس از یادگیری مهارت اجتماعی جدید، کاهش کورتیزول را تجربه خواهند کرد.
وی ادامه داد: مهارتهای اجتماعی، چیزی نیست که انسان با آن به دنیا بیاید. مجموعهای از مهارتها است که تا پایان عمر باید فرد در جهت ارتقای آنها تلاش کند. یادگیری مهارتهای اجتماعی، یکی از مهمترین قسمتهای تحول کودکان است.
به گفته یزدانی، مهارتهای خوب اجتماعی به کودک کمک میکند تا با دیگران تعاملهای مثبتی داشته باشد و بتواند از نیازها، خواستهها و احساسهایش به شکل موثری صحبت کند. مهارتهای اجتماعی با عملکرد بهتر در مدرسه و روابط بهتر بین گروه همسالان همبستگی دارد.
وی ادامه داد: کودکانی که از مهارتهای اجتماعی و هیجانی مناسبی برخوردار نیستند، به احتمال بیشتری در آینده وابسته به کمکهای مردمی هستند، مشکلات قانونی بیشتری پیدا میکنند، مشکلات سوءمصرف مواد بیشتری دارند؛ و از همه مهمتر مشکلات بینفردی بیشتری در زندگی را تجربه میکنند. لذا یادگیری این مهارتها، موجب عملکرد شایسته دانشآموز در جامعه میشود. نهادهای اجتماعی و عملکرد آنها عامل موثری در چگونگی اجتماعیشدن دانشآموزان و نحوه بر عهدهگرفتن نقشهای حال و آینده آنان است، از جمله این نهادها، مدرسه، نقش خیلی مهمی در این رابطه دارد. کسب مهارتهای اجتماعی یکی از عناصر اساسی اجتماعیشدن انسان در تمامی فرهنگها به حساب میآید.
لذا به اعتقاد این ناشر استان فارس، آموزش مهارتهای اجتماعی در مدارس سبب میشود تا دانشآموزان اصول و قواعد زندگی در اجتماع را فرا گرفته و با هنجارهای صحیح اجتماعی آشنا شوند و ارزشهای اجتماعی را درک کرده و برای پایبندی به آنها تلاش کند.
یزدانی افزود: از اینرو، شهرزاد دانشور، آموزگار دوره دبستان، با علم و تجربه، توانسته است با ارائه ۳۰ مهارت، روشی نوین در امر آموزش مهارتهای اجتماعی برای دانشآموزان اول دبستان تحت عنوان «مهارتهای اجتماعی» ایجاد نماید.
به گزارش ایبنا؛ «۳۰ مهارت اجتماعی» نوشته شهرزاد دانشور، نویسنده فیروزآبادی، با ویراستاری کرامت یزدانی (اشک)، ویراستار و نویسنده شیرازی در ۱۵۰ صفحه و در قطع وزیری و به صورت رنگی در دی ماه جاری به توسط انتشارات نویسندگان پارس در شیراز منتشر شد.
نظر شما