امین ورپشتی، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره وضعیت این روزهای کتابفروشیها بیان کرد: کتابفروشها زیر بار و فشار افزایش قیمت دلار و کاغذ و به تبع، افزایش سرسام آور کتاب کمر خم کردهاند؛ علاوهبراین، تعطیلیهای هفتهای و روزانه بهدلیل آلودگی هوا و صرفهجویی در انرژی، ضربه بدی به اصناف ازجمله کتابفروشی وارد کرد؛ چون این تعطیلات دقیقاً در زمانی اتفاق افتاد که میتوانستیم چرخه خوبی به لحاظ فروش کتاب داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه تعطیلات، تاثیر زیادی برکسادی بازار ازجمله بازار کتاب و کُند شدن چرخه فروش کتابفروشیها وارد کرد، افزود: کتابفروشی «شانزده» به هیچوجه تعطیلی ندارد و تعطیلات اخیر بهطور مستمر به فعالیت خود ادامه داد؛ چون به لحاظ مالی در شرایطی نیستیم که بتوانیم حتی لحظهای به بستن کتابفروشی فکر کنیم، مگر برای فروشگاه حادثهای همچون آتشسوزی رخ دهد که تعطیل شود.
ورپشتی اظهار کرد: به نظرم اگر قرار است، تعطیلی داشته باشیم، بهتر است زودتر اعلام شود؛ نه اینکه هشتونیم شب، آنهم روزبهروز، مطلع شویم که فردا تعطیل است. با این عملکرد به هیچوجه اصناف و مشاغل بهویژه کتابفروش که به لحاظ مالی با چالشهای بیشتری مواجه است نمیتواند برای ادامه فعالیت خود برنامه و طرح جدیدی داشته باشد تا متضرر نشود.
مدیر کتابفروشی «شانزده» تعطیلی اصناف در روزهای کرونایی را قابل قیاس با تعطیلی روزهای آلوده ندانست و ادامه داد: تعطیلات کرونا، با تعطیلاتی که هفته پیش بهدلیل آلودگی هوا و صرفهجویی در مصرف انرژی اعلام شد، قابل قیاس نیست. در زمان کرونا بعد از یک مدتی تقریباً مشخص شد که تعطیلات حداقل تا چه مدت ادامه خواهد داشت؛ بنابراین کسبه و اصناف در صدد برآمدند تا با پردازش ایده و طرحهای کاربردی چرخ اقتصادی و فروش خود را زنده نگه دارند.
بهگفته وی، در آن زمان، زیرساخت فروش آنلاین جان گرفت و همچنان نیز جریان دارد. کتابفروشی «شانزده» فروش برخط را به گونههای مختلف در فضای مجازی ادامه میدهد اما به نظرم فروش برخط نمیتواند با فروش حضوری و حاضر شدن مشتری در کتابفروشی از هر لحاظ برابری کند. کتابفروشی فضایی است که مشتری میتواند خود را در میان کتابهای بسیار ببیند، لذت ببرد و با ورق زدن کتابها با محتواهای متنوع و مختلف مواجه شود.
ورپشتی گفت: اگر اعلام تعطیلات به اینگونه بیسروسامان باشد به نظرم تنها ایدهای که میتواند حداقل به فروشگاههای کتاب کمک کند و فروش آن را به صفر نرساند استفاده از ماسک است. اعلام کنیم چنانچه مشخص شد، تعطیلی بهدلیل آلودگی هوا چه زمانی خواهد بود، مردم از ماسک استفاده کنند و از کتابفروشی دیدن کنند.
مدیر کتابفروشی «شانزده» بیان کرد: در مجموع اگرچه در زمان تعطیلی هیچ راهکاری بهجز فروش آنلاین نمیتواند کمککننده باشد اما اگر قرار بود فروش کتاب را مجازی انجام دهیم و برخط کار کنیم پس چرا فروشگاه تاسیس کردیم؟ در واقع تعطیلی تعریف خاص خود را دارد؛ اگر قرار است تعطیلات، چند روز ادامه داشته باشد، باید زودتر اعلام شود، تا صاحبان کسب و کار و مشاغل مختلف فرصت داشته باشند، برای فروش خود برنامه و طرح جدیدی تعریف کنند.
ورپشتی ادامه داد: وقتی از تعطیلی روز بعد خبر نداریم و اطلاعرسانی به یکباره انجام میشود، دچار سردرگمی میشویم و دغدغه پاس کردن چکهای سرماه و فکر کردن به اینکه چطور چرخه فروش کتاب را همچنان در حرکت نگه داریم، گریبانگیرمان میشود؛ درحالیکه روزهای عادی فروش کتاب کم است؛ چه برسد به اینکه به یکباره اعلام شود، فردا تعطیل است و بخواهیم در لحظه، برای نحوه فروش کتاب، راهکار جدیدی تعریف کنیم که به عقیده بنده غیرممکن است.
نظر شما