سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بابک عابدین، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت چاپ و بستهبندی تهران: بحث قیمتگذاری در بخشهای پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ، موضوعی بنیادین و مستمر است که تأثیر مستقیمی بر بقای واحدهای صنفی دارد. اینکه برخی چاپخانهها دارای بخش طراحی یا لیتوگرافی هستند و سرمایهگذاریهایی در این زمینه انجام دادهاند، یا اینکه لیتوگرافها علاوه بر خدمات اصلی خود، پیمانکاری چاپ نیز انجام میدهند، گرچه قابل توجه است، اما این مباحث و اختلافنظرها تاکنون کمکی به حل مشکلات اساسی صنف نکردهاند.
در شرایط اقتصادی فعلی، قیمت فروش بهطور روزانه تغییر میکند و واحدهای صنفی چارهای جز مدیریت دقیق هزینهها، محاسبات علمی قیمت تمامشده و تقویت مهارتهای بازاریابی و فروش ندارند.
نکتهای که در صحبت همه همکاران و فعالان صنعت چاپ مشترک است؛ ضرورت آموزش علمی بازاریابی و محاسبه قیمت تمامشده برای تمامی واحدهای صنفی است. صنفهایی که به این موارد بیتوجه باشند، در کوتاهمدت با مشکلات جدی و حتی غیرقابل جبرانی مواجه خواهند شد، به همین دلیل بهتر است با ترویج آگاهی و مهارت، مسیر موفقیت را برای صنف خود هموار کنیم.
متأسفانه، شرایط نابسامان اقتصادی ناشی از افزایش افسارگسیخته نرخ ارز و تأثیر مستقیم آن بر قیمت تمامشده، در کنار مشکلاتی نظیر قطعی حاملهای انرژی که بهرهوری را به شدت کاهش داده، و سایر عوامل غیرقابل پیشبینی، تصمیمگیری در این مقطع را بسیار دشوار کرده است.
این موضوع پیچیدگیهای زیادی دارد و نمیتوان برای تمامی واحدهای صنفی نسخهای یکسان ارائه کرد. دغدغه در ارائه قیمت فروش، اگرچه یک موضوع جمعی است، اما شرایط و اولویتهای هر واحد صنفی متفاوت است.
برخی از همکاران برای پرداخت هزینههای سربار تولید نظیر اجاره، حقوق، مالیات و بیمه ناچارند این موارد را در تعیین قیمت فروش لحاظ کنند. عدهای دیگر ممکن است به دلیل تعهدات قراردادی با قیمتهای ثابت، محدودیت بیشتری داشته باشند. همچنین، پرداخت اقساط تسهیلات، شرایط شخصی و سایر متغیرها نیز در تعیین قیمت تأثیرگذار هستند.
به نظر میرسد یک پیشنهاد عملی در این شرایط، استفاده از نرمافزارهای تخصصی و مذاکره و استفاده از تجربیات همکاران برای محاسبه دقیق قیمت تمامشده خدمات تولیدی براساس نرخ روز ارز و اعلام روزانه قیمت فروش و متناسب با نوسانات بازار است.
با این حال، هر تصمیمی در این شرایط اقتصادی، ریسکهای خاص خود را به همراه دارد، در این میان هر واحد صنفی باید با توجه به شرایط اقتصادی و تولیدی خود و در نظر گرفتن اولویتها و محدودیتهای خاصش، تصمیمگیری کند؛ هر چند حفظ مشتری و عوامل عرضه و تقاضا هم بیتاثیر نیستند.
چالشهای متعدد و تفاوت شرایط میان همکاران موجب شده است که دستیابی به وحدت نظر در ارائه قیمت دشوار باشد اما با انعطافپذیری و تطبیقپذیری، میتوان از این شرایط پیچیده عبور کرد.
نظر شما