سرویس استانهای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): پروفسور علی دلاور سال ۱۳۲۰ در خرمآباد دیده به جهان گشود. تحصیلات آموزشگاهیاش را در دبیرستان پهلوی (امام خمینی کنونی) به پایان برد و تحصیلات دانشگاهیاش را در رشته علوم تربیتی در دانشگاه تربیت معلم تهران ادامه داد.
وی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در دانشگاه ایالتی فلوریدا طی پنج سال موفق به اخذ دکتری در رشته روانشناسی و علوم تربیتی شد. دلاور بعد از بازگشت به ایران در دانشگاههای علامه طباطبایی و تربیت معلم به تدریس پرداخت.
او هماکنون استاد دانشگاه علامه طباطبایی است و از سرشناسترین استادان حوزه روش تحقیق و پژوهش کشور محسوب میشود. اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، در آیین گرامی داشت مقام استاد و مراسم تقدیر از استادان نمونه دانشگاه علامه طباطبایی با حضور پرشور اعضای هیئت علمی این دانشگاه برگزار شد، از خدمات و تلاشهای علمی پروفسور علی دلاور تقدیر شد و نخستین نشان استاد ممتاز دانشگاه علامه طباطبایی به وی اهدا شد.
پروفسور دلاور در سال ۱۳۹۸ «جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان» را هم کسب کرد تا افتخاری دیگر به افتخاراتش اضافه شود.
جایزه علامه طباطبایی از سال ۱۳۹۲ و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به استادان، پژوهشگران برتر، ممتاز و نمونه کشوری تعلق میگیرد و بنیاد و شورای ملی نخبگان کشور با توجه به آثار، میزان مشارکت و فعالیت علمی آنها، ارزیابی مجدد از بین این افراد انجام میدهد و از بین آنهایی که خودشان به عنوان کاندیدا انتخاب میکنند، تعدادی را بر میگزینند. این جایزه در سالیان گذشته بیشتر نصیب کسانی بود که در حوزههای علوم پزشکی، علوم پایه، علوم کشاورزی و فنی مهندسی کار کرده بودند و کمتر به حوزه علوم انسانی تلعق میگرفت، اما سال ۱۳۹۸ نخستین بار بود که در حوزه علوم انسانی برندگانی وجود داشت و یکی از برندگان این جایزه دکتر علی دلاور بود.
برخی از تالیفها:
مقدمهای بر تحلیل عاملی، (۱۳۷۹)
روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، (۱۳۸۷)
روشهای آماری در علوم تربیتی و روانشناسی، (۱۳۸۷)
مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، (۱۳۸۱)، چاپ چهارم
احتمالات و کاربرد روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، (۱۳۸۷)، چاپ هشتم
روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، (۱۳۸۱)، چاپ دوازدهم
سنجش و اندازه گیری در روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی (۱۳۸۷)
روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (۱۳۸۴)
ترجمهها
مقدمهای بر نظریههای اندازه گیری (روانسنجی) (۱۳۷۴)
کاربرد آزمونهای آماری در پژوهشهای رفتاری، (۱۳۸۰)
روشهای آماری در علوم تربیتی و تربیت بدنی، (۱۳۸۱)
راهنمای ارزشیابی و تحقیق در علوم رفتاری، (۱۳۸۱)، چاپ دوم
تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، (۱۳۸۸)، چاپ چهارم
کاربرد آمار در کامپیوتر به زبان ساده (SPSS)، (۱۳۸۲)
روششناسی آزمایشی، (۱۳۸۴)
روشهای تحقیق کمی و کیفی (۱۳۸۴)، چاپ دوم
روانآزمایی، (۱۳۸۶)
دلاور سردبیر فصلنامه اندازهگیری تربیتی و سردبیر در فصلنامه روانشناسی تربیتی و عضو هیئت تحریریه در دوفصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت است. مقالات منتشر شده وی بیشتر در موضوعات خلاقیت، فراتحلیل، هوش معنوی و ویژگیهای شخصیتی تهیه شده است.
نظر شما