به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابراهیم حیدری، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران (چهارشنبه ۲۶ دیماه) از شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران بازدید و درباره همکاریهای فرهنگی بحث و تبادل نظر کردند.
در این بازدید که با میزبانی امین عارفنیا، مدیرعامل شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران همراه بود، محسن جوادی در سخنانی با اشاره به اهمیت بانک ملی، عنوان کرد: امتیاز بزرگ این بانک، سابقه و خاطرهای است که مردم از این بانک دارند. این خاطره عمومی، سرمایه ارزشمندی است و خیلی از شرکتها در دنیا این خاطره را به قیمت گزافی میفروشند و همین موضوع میتواند کمک کند که از نو برای نسل جدید بازسازی شود.
وی ادامه داد: باید از این سرمایه مراقبت کنیم و آن را بهروز کنیم که دچار رخوت نشود. امروز اقتضائاتی دارد و شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران، از یک ریشه قدیمی برخوردار است که باید آن را با تحولات روز و فعالیتهای فرهنگی جدید پیوند زد.
جوادی با بیان اینکه فرهنگ، زیربنای تحولات اقتصادی در دنیا است، گفت: سرمایهگذاری در فرهنگ موجب تعالی و فرهیختگی در جامعه خواهد شد. اول، فرهنگ تغییر پیدا کرد سپس توسعه در کشورها پیش آمد؛ اول فرهنگ تغییر کرد تا زمینه ذهنی مردم متفاوت و دنیای جدیدی پدیدار شد.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سرمایهگذاری در فرهنگ، سرمایهگذاری در توسعه و اقتصاد است و شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران میتواند در حوزه فرهنگ کمکهای مختلفی کند. با همراهی و همکاری هر دو مجموعه میتوان به نتایج خوبی در تغییر فرهنگ جامعه دست پیدا کرد.
جوادی افزود: باید نگاه مشارکتی بین دو مجموعه وجود داشته باشد و در برخی حوزهها و موضوعات مرتبط سرمایهگذاری انجام شود.
مروری بر تاریخ سیاسی، اجتماعی ایران
حیدری نیز با بیان اینکه بانک ملی، بیش از اینکه یک بنگاه اقتصادی باشد، نام آن با نام ایران، فرهنگ و تاریخ ایران عجین شده است، گفت: نگاه مردم نیز به این بانک از منظر فرهنگی و تاریخی است تا یک بنگاه اقتصادی و حتی بهنظرم فراتر از آن است و با نگاهی به عملکرد آن میتوان تاریخچه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در فعالیتهای گذشته تا به امروز ایران دید.
وی ادامه داد: تاریخچه فعالیتها و اقدامات بانکی از ۸۷ سال قبل تاکنون باید در معرض دید عموم قرار داده شود. میتوان تاریخ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران را در این بانک مشاهده کرد؛ بنابراین باید روی پیشینه این بانک بیشتر کار کرد.
حیدری بر ضرورت تاسیس موزه چاپ از سوی بانک ملی تاکید کرد و افزود: در بخش خصوصی تشکلهای قدیمی بسیاری در صنعت چاپ داریم، میتوانیم با استفاده از نیروهای کارشناسی و مشورتی اقدامات مختلفی را در این حوزه انجام دهیم.
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با تاکید بر موضوع مسئولیت اجتماعی گفت: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک ملی ایران میتوانند مجموعه فعالیتها و اقدامات فرهنگ اثرگذاری را در مناطق مختلف کشور بهویژه مناطق کم برخوردار و روستایی طراحی و اجرا کنند؛ همچنین میتوانیم در زمینه نشر دیجیتال، ظرفیتهای جدیدی در حوزه هوش مصنوعی و شرکتهای دانشبنیان به شکل مشترک ایجاد کنیم.
مکلف و موظف به کمک در حوزه فرهنگ عمومی و کتابخوانی هستیم
در ادامه این نشست، امین عارفنیا با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت از سال ۱۳۱۷، عنوان کرد: در این شرکت بهواسطه سابقه این بانک در تحولات معاصر برای خود رسالتی فراتر از آنچه که در اساسنامه شرکت برای نقشآفرینی در چاپ و نشر آثار مرتبط با بانک ملی قائل هستیم.
وی افزود: خود را مکلف به این میدانیم، بهعنوان موسسهای که بخشی از هویت بانک ملی را بهعنوان یکی از قدیمیترین بانکهای کشور نمایندگی میکند، بتوانیم در حوزه فرهنگ و هنر و ارتباطات در عرصه ملی نقشآفرینی کرده و همراه و همکار باشیم.
عارفنیا با بیان اینکه به دنبال توسعه این مجموعه و ارائه فعالیتهای فرهنگی موثر هستیم، ادامه داد: در این مسیر به حمایت و راهنمایی نیاز داریم، بانک ملی ایران، طی سالهای قبل در حوزه فرهنگ، کمتر حضور داشت و اکنون یکی از مباحث، این است که در فرهنگ و هنر و اقتصاد فرهنگ، حضور خود را پُررنگ کنیم.
وی ادامه داد: در حوزه فرهنگ عمومی و کتابخوانی مکلف و موظف به کمک هستیم و میتوان شرایطی ایجاد کرد که کارگروه همافزایی با کمک معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود.
در ادامه این دیدار، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران از بخشهای مختلف مجموعه شرکت چاپ و نشر بانک ملی ایران بازدید کردند.
نظر شما