به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری پایان سال اتحادیه چاپخانهداران تهران با حضور احمد ابوالحسنی رئیس اتحادیه، میریونس جعفری نایب رئیس اتحادیه و رضا منصوری مشاور آموزشی اتحادیه (دوشنبه ۲۷ اسفندماه) در اتاق اصناف تهران برگزار شد.
ابوالحسنی در این نشست با اشاره به اقدامات سال ۱۴۰۳ اتحادیه چاپخانهداران تهران، عنوان کرد: یکی از مهمترین اتفاقهای سال ۱۴۰۳ در حوزه چاپ حضور مدیرکل جدید دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ در این دفتر بود، بالاخره فردی در این حوزه منصوب شده که به خوبی با صنعت چاپ آشنا است و دغدغهها و مشکلات فعالان این صنعت را میشناسد.
وی افزود: طی این مدت جلسات و رایزنیهای مختلفی با مدیرکل جدید داشتیم؛ در این میان یکی از بخشهایی که ارشاد میتواند کمک کند، مسئله چاپخانههای کوچک است که مشکلات زیادی در مسیر فعالیتهای خود دارند.
ابوالحسنی با بیان اینکه قرار است با پیگیری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعهای از تسهیلات و اعتبارات در نظر گرفته شود، گفت: رایزنی برای اختصاص وام تبصره ۱۸ یا دریافت تسهیلات اعتباری خاص از وزارت صمت برخی از این اقدامات است، مقرر شده اگر این کارها انجام شود، یارانه را وزارت فرهنگ توزیع کند.
وی همچنین با بیان اینکه سرمایه در گردش، نیاز چاپخانههای کوچک است، گفت: در تبریز، اتفاقهای خوبی افتاده و برخی از چاپخانههای کوچک توانستهاند وام و تسهیلات خرد دریافت کنند، با توجه به اینکه چنین ظرفیتی در وزارت صمت وجود دارد؛ باید از این ظرفیتها استفاده کنیم تا به پویایی صنعت چاپ بهخصوص در حوزه واحدهای کوچک کمک شود.
رئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران در ادامه به موضوع جابهجایی و پایین آوردن تابلوی اتحادیه از سوی تعاونی چاپخانهداران بهعنوان مالک اشاره کرد و گفت: تنها اتفاق بد امسال همین مسأله بود که با گلایه بسیاری از فعالان صنعت چاپ همراه بود، البته اعلام آمادگی کردیم که برای هر مذاکره و صحبت آماده با هدف رفع مشکل هستیم که هنوز اتفاقی نیفتاده است.
ابوالحسنی در ادامه به موضوع دریافت پروانه صنعتی برای چاپخانهها اشاره کرد و یادآور شد: امسال درصدد بودیم، برای چاپخانهدارها جدا از اینکه جواز صنفی دارند، پروانه صنایع بگیریم؛ باتوجه به اینکه اغلب مواد اولیه چاپخانهها وارداتی است و نمونه داریم که چاپخانه سفارش کار سنگین داده، مواد اولیه او در کمرگ است اما به دلیل اینکه پروانه صنایع نداشته و فقط جواز صنف دارد، با مشکل مواجه شده است.
وی ادامه داد: قانونی وجود دارد، واحدهایی که پروانه صنایع داشته باشند، میتوانند قبل از اینکه ارز به آنها اختصاص داده شود و بهدلیل اینکه اجناس مورد نیازشان در تولید استفاده میشود، ۹۰ درصد کالاهایشان را ترخیص کنند؛ الان شرایطی فراهم شده است که ضمانتنامه میگذارند و وقتی ارز به آنها اختصاص داده شد، ۱۰ درصد باقی مانده را هم ترخیص میکنند.
بهگفته ابوالحسنی، سال جاری، استاندار از سه چاپخانه صنعتی بازدید کرد و وزیر صمت نیز از چند چاپخانه دیگر بازدید داشت؛ این دیدارها موجب شد که مسئولان در جریان مشکلات فعالان و دستاندرکاران این حوزه قرار گیرند.
وی درباره حل مسئله ممنوعیت صادرات ماشینهای چاپ مدل پایین ادامه داد: در این حوزه پیگیریهای خوبی انجام شده است؛ زیرا از کشورهای همسایه، مشتری برای این دستگاهها وجود دارد تا چاپخانهدار بتواند با توجه به نقدینگی به دست آمده، دستگاه جدید خریداری کند.
ابوالحسنی همچنین گفت: در حوزه قیمتگذاری نیز امسال جلسات مختلفی با بزرگان صنعت چاپ تهران و استانهای مختلف داشتیم، در این حوزه سایت طراحی شد که قیمتگذاریها مبنا و معیار داشته باشد و همه به آن استناد کند.
وی همچنین درباره انتخابات اتحادیه چاپخانهداران در ۲۶ فروردینماه سال ۱۴۰۴ گفت: از همه اعضا دعوت میکنم که حضور پُررنگ و موثری در انتخابات داشته باشند و همه بدانیم که هرکس رای آورد، منتخب این صنف فرهنگی و آگاه است.
اتحادیه باید ساختمانی برای خود داشته باشد
میریونس جعفری نیز در بخش دیگر این نشست، به انتخابات پیش روی اتحادیه اشاره کرد و گفت: طی سه دوره اخیر که عضو هیئتمدیره اتحادیه بودم، شاهد بودم که وظایف در پنج سال اخیر خیلی فراتر از وظایف قانونی آن بوده است اما تمام تلاش بر این بوده است که جایگاه صنعت چاپ در میان دولت و مسئولان تبیین شود.
وی ادامه داد: امیدوارم در هیئتمدیره آتی، یک ساختمان برای خود اتحادیه داشته باشیم تا شاهد مشکلات مختلف در این حوزه نباشیم، بسیاری از اصناف با همت عالی، توانستهاند ساختمان داشته باشند و ما هم در صنعت چاپ میتوانیم.
بهگفته جعفری، در این دوره با خیلی از مسئولان دیدار کردیم که همه نشستها به نفع صنف بوده است، در این حوزه امیدوارم این اقدامات برای تبیین جایگاه اتحادیه استمرار داشته باشد.
استمرار دورههای آموزشی در سال جدید
در ادامه این نشست، رضا منصوری نیز در سخنانی عنوان کرد: تشکیل کارگروههای کارآمد و اثربخش مثل کارگروه آموزش ازجمله اقدامات اتحادیه در سال جاری بود، بسیاری از کارشناسان به واسطه این کارگروه به اتحادیه آمدند و کارهای خوب و بزرگی پیگیری شد.
وی ادامه داد: دوره آشنایی مودیان مالیاتی با سامانه مودیان، بوت کمپ آموزش مدیران چاپخانه و آموزش ۱۷ سیستم مدیریت در این کارگاه و برگزاری کلاسها و کارگروههای مختلف آموزشی در حاشیه رویدادهای نمایشگاهی نیز برخی از این اقدامات بوده است.
بهگفته منصوری، نخستینبار دوره مدیریت حرفه MBA و DBA نیز برای صنعت چاپ در مراکز معتبر فنی و حرفهای در حال برگزاری است و سال آینده دورههای کاربردی و حرفهای پیگیری خواهد شد.
نظر شما