دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
ناشران ایرانی از بازار یک میلیارد نفری هند غافل نباشند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند معتقد است؛ هندوستان یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد؛ بهتر است اهالی کتاب، علم، قلم و ناشران این جمعیت گسترده از مخاطبان را فراموش نکنند.

ایرج الهی دهقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون حضور منظم و مستمری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی‌نو داشته است. سال گذشته نیز ایران حضور پُرباری را تجربه کرد اما امسال حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه کتاب دهلی‌نو از نظر شکلی، محتوایی و غرفه، پیشرفت‌های چشمگیری داشته، علاوه‌براین تعداد کتاب‌ها و عناوین عرضه شده قابل توجه است. آثاری به زبان‌های فارسی، هندی، اردو و انگلیسی عرضه شده که مورد توجه دوستداران و علاقه‌مندان زبان هندی قرار گرفته است.

وی با اشاره به جذابیت طراحی و تزیین و غرفه‌آرایی غرفه ایران در نمایشگاه کتاب دهلی‌نو گفت: غرفه ایران، علاوه بر اینکه چشم‌نواز است، انتقال‌دهنده فرهنگ‌های مختلف ایران در اقصی نقاط کشور است. هند با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت، مخاطبان ارزشمندی دارد زیرا هندی‌ها نسبت به فرهنگ و تمدن ایرانی، بسیار همگرا و نزدیک به فرهنگ ایرانی هستند و این وضعیت، زمینه مساعدی را فراهم می‌کند تا فعالیت‌های فرهنگی، علمی و آموزشی خود را با فعالان فرهنگی هندوستان تقویت کنیم.

الهی دهقی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب بهترین گزینه برای تقویت روابط فرهنگی میان دو کشور است، افزود: تهمیداتی نیز اندیشیده شده که دوستان از کشور هند بتوانند در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا کنند و محصولات علمی و انتشاراتی خود را در این رویداد عرضه کنند.

وی به اهالی کتاب، قلم و علم و ناشران ایرانی توصیه کرد: هندوستان یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد؛ بهتر است اهالی کتاب، علم، قلم و ناشران این جمعیت گسترده از مخاطبان را فراموش نکنند. هر منطقه از هندوستان با وجود تنوع جمعیتی و زبانی منحصر به فرد خود، با فرهنگ، زبان و اقوام ایرانی احساس قرابت و نزدیکی زیادی دارند و همین زمینه موجب می‌شود ایرانیان بتوانند به راحتی فعالیت‌های فرهنگی خوبی را در این کشور انجام دهند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در هند با تاکید بر اینکه هندوستان اکنون در مرحله خیزش علمی و اقتصادی قرار دارد، عنوان کرد: هندوستان در تولید علم و فناوری نقش موثری در دنیا ایفا می‌کند. من دعوت می‌کنم اهالی علم و فناوری در ایران از ترجمه آثاری که در هندوستان به زبان هندی و انگلیسی تولید می‌شود، برای بهره‌مندی مخاطبان ایرانی استفاده کنند. از طرف دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بهتر است تهمیداتی را فراهم کنند تا مجموعه تولیدات فرهنگی و علمی ایران به زبان هندی ترجمه و در دسترس هندی‌ها قرار بگیرد.

به گزارش ایبنا؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب هند تا یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها