چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۳
چگونه می‌توان یک استراتژی تولید محتوای موثر ساخت؟

در ادامه با مؤلفه‌های کلیدی و بهترین شیوه‌ها برای تولید یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق آشنا می‌شویم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ استراتژی بازاریابی محتوا یکی از مهم‌ترین اجزای یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. بااین‌حال، خلق یک استراتژی بازاریابی محتوای موثر به چیزی بیش از تولید محتوا نیاز دارد؛ این مقوله به برنامه‌ریزی دقیق، عملکرد استراتژیک و بهینه‌سازی مداوم وابسته است. در ادامه با مؤلفه‌های کلیدی و بهترین شیوه‌ها برای تولید یک استراتژی بازاریابی محتوای موفق آشنا می‌شویم.

هدف خود را تعیین کنید

محتوای شما باید در رسیدن به اهدافتان به شما کمک کند. وقتی می‌خواهید یک استراتژی تولید محتوا خلق کنید، پنج نکته را به خاطر بسپارید: محتوای شما باید دقیق، قابل سنجش، در دسترس و مرتبط باشد. اگر کار خود را با یک هدف واقع‌بینانه شروع کنید، می‌توانید یک استراتژی محتوای موثر و منظم ایجاد کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر اطلاع ندارید که KPI چیست، حتماً در مورد آن کمی تحقیق کنید. مثلاً، تصور کنید هدف اصلی شما بهبود رتبه در SERP است؛ دراین‌صورت باید عملکرد سئو خود را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین می‌توانید محتوای فعلی خود را با کلمات کلیدی، H-tags، متا دیسکریپشن، بک لینک‌ها و دیگر روش‌ها ارتقا دهید.

همینطور که در حال تعیین هدف‌های خود هستید، پرسونای مخاطبان خود را نیز در نظر بگیرید؛ با بررسی علایق مخاطبان خود می‌توانید مطالب و محتوای مورد نیاز آن‌ها را فراهم کنید.

با تعریف‌کردن استراتژی بازاریابی و هم‌راستاکردن آن با اهداف کلی کسب‌وکار خود، می‌توانید در مسیر خلق یک محتوای موثر باقی بمانید.

مخاطب هدف

استراتژی تولید محتوا باید بر بخش‌های مختلفی از مخاطبان متمرکز باشد؛ اما در خلق محتوا، قشر خاصی از مردم یا اهداف باید مورد توجه قرار گیرند. هدف‌گیری مخاطبان در استراتژی بازاریابی دیجیتال اصلی اساسی است.

حالا پرسش اصلی اینجاست که چگونه مخاطب هدف خود را پیدا کنیم. یکی از راه‌های موثر در هدف‌گیری مخاطب، انجام تحقیقات بازاریابی و استفاده از آن اطلاعات در تولید پرسونای مشتریان است. پرسونای مشتری درواقع نمونه‌ای خیالی از خریداران ایده‌آل یک کسب‌وکار است. این اطلاعات شامل دموگرافیک (سن، شغل، جنسیت، درآمد)، مطالبی که توسط آن فرد جستجو شده، نقاط درد و تماس مشتری (Customer’s pain points and touch points) و طرز رفتار فرد در اینترنت است.

چگونه می‌توان یک استراتژی تولید محتوای موثر ساخت؟

زمانی که مخاطب هدف خود را شناختید، تولید محتوای مرتبط مورد نیازِ آن‌ها کار ساده‌ای خواهد بود. انجام تحقیقات مستمر درباره پرسونای مشتریان بسیار ضروری است. اما چگونه این‌کار را انجام دهیم؟ به سادگی با بررسی آنالیتیکس یا رسانه‌های اجتماعی خود مانند ترندهای ایکس (توییتر سابق) و اینسایت‌های متا می‌توانید درباره مشتریان خود تحقیق کنید.

تعیین کردن کلمات کلیدی

یک محتوا، بدون انتخاب کلمات کلیدی مناسب، چیزی بی‌ارزش است. کلمات کلیدی را باتوجه به اطلاعات و راه‌حل‌هایی که کسب‌وکار شما می‌تواند ارائه دهد، انتخاب کنید. همیشه به یاد داشته باشید که هدف اصلی تولید محتوا، علاقه‌مندسازی مخاطبان و آگاهی‌رسانی است.

نخستین کاری که در این مسیر باید انجام دهید، معرفی کسب‌وکار، محصول، یا خدماتی است که ارائه می‌دهید. این اطلاعات به شما در انتخاب کلمات کلیدی و جملات مناسب برای هدف‌گیری مخاطبان کمک می‌کند. استفاده از کلمات کلیدی مناسب به بالارفتن رتبه سایت شما در SERP کمک می‌کند. محتوای شما باید مشتریان را قانع کند که بهتر است به جای دیگر رقبا، کسب‌وکار شما را انتخاب کنند.

ممیزی (حسابرسی) محتوا

تابه‌حال حس کرده‌اید که محتوایی منتشرشده شما، به نتیجه‌ای که انتظار آن را داشته‌اید نرسیده است؟ در این صورت باید محتوای خود را حسابرسی کنید. حال پرسش اصلی اینجاست که حسابرسی محتوا یا کانتنت آدیت (Content audit) چیست و چطور باید آن را اجرا کرد.

ممیزی محتوا به پروسه‌ای گفته می‌شود که شما در آن محتوای تولید و منتشرشده خود را بررسی و آنالیز می‌کنید. در این فرایند شما می‌توانید نقاط قوت و ضعف سایت خود را بیابید و محتواهای خود را براساسِ نیاز، به‌روز، بازنویسی یا به‌طور کل حذف کنید.

از ابزارهای قدرتمند در ممیزی محتوا می‌توان به SEMrush، Google Analytics یا MOZ اشاره کرد. این ابزارها به شما در اتوماتیک‌کردن فرایند حسابرسی، درک الگوها و رفتار کاربران، تشخیص صفحات محبوب وب سایت و چگونگی بهبود سئو کمک می‌کند.

ممیزی محتوا به بهبود عملکرد و ارتقای کسب‌وکار محتوایی شما کمک شایانی می‌کند.

انواع متفاوت محتوا

محتوا قدرت ساخت یا نابودسازی جایگاه برند شما را دارد. بنابراین، برنامه‌ریزی، خلق و اجرای استراتژی محتوا باید به صورت دقیق انجام شود. بعضی از انواع محتواها مانند بلاگ‌ها، برای تمامی کسب‌وکارها ضروری‌اند. بلاگ‌ها برای هر بیزینسی، چه بزرگ و چه کوچک، مورد نیاز هستند. در ادامه به چند نمونه از موثرترین و محبوب‌ترین نوع بازاریابی محتوا اشاره خواهیم کرد:

بلاگ‌ها: محتواهای آگهی‌رسان و نشریه‌مانند که به‌جذب مخاطب، افزایش لید و بهبود سئو کمک می‌کنند.

ویدیوها: طبق آمار HubSpot، تقریباً ۹۳% برندها مشتریان جدید خود را با پست‌کردن محتواهای ویدیویی جدید، جذب می‌کنند. برتری محتواهای ویدیویی در دارابودن گزینه‌های مختلف مانند ویدیوهای توصیفی، انیمیشنی، کاربردی، آموزشی و غیره است. این نوع محتواها بسیار موثر، جذاب و سرگرم کننده هستند.

اینفوگرافیک‌ها: اینفوگرافیک‌های خلاقانه و ساده، سریع‌ترین راه برای رساندن اطلاعات موردنظر به مشتریان هستند. استفاده از اینفوگرافیک در استراتژی محتوای بازاریابی به کاهش هزینه‌ها کمک بزرگی می‌کند.

پادکست‌ها: پادکست یک راه عالی برای جذب مخاطب و آگاهی‌رسانی است؛ این نوع محتواها، اگر به درستی تولید شوند، بسیار ارزان و ساده هستند.

کیس استادی‌ها و راهنماها: این محتواها بسیار مهم هستند، خصوصاً اگر قرار است لیدها و مشتریان بالقوه، درباره کسب‌وکار شما یا موضوعی که درباره آن درحال تحقیق هستند، اطلاعات کسب کنند.

صفحات پیلار: صفحات پیلار یا ستون، محتواهایی برای پوشش کامل یک موضوع هستند. آن‌ها می‌توانند شامل زیرعنوان‌هایی باشند که در بلاگ، اینفوگرافیک، ویدیو و انواع دیگر محتوا بررسی شده‌اند. پیلارها ممکن است پیچیده به‌نظر برسند، اما در واقع فقط زنجیره‌ای از کلاسترهای مرتبط برای خلق محتوای مفید هستند. ساختار پیلار کلاستر برای حفظ انسجام ساختار محتوای وبسایت و افزایش تاپیکال آتوریتی، بسیار موثر است.

چگونه می‌توان یک استراتژی تولید محتوای موثر ساخت؟

روش‌های تولید محتوای بیشتری نیز وجود دارد، اما پیشنهاد می‌شود که تحقیقی راجع‌به اینکه چه نوع محتوایی برای شرکت، مخاطب و حوزه کسب‌وکار شما مناسب است انجام دهید.

تقویم محتوایی

تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا خلق محتوایی را برنامه‌ریزی کنید، در پلتفرم مناسب و در زمان دقیق آن را نشر دهید و مخاطبان درست را درگیر و سمت خود جذب کنید. تقویم‌های محتوا به‌عنوان ابزارهای بصری برای سازماندهی محتواها و زمان انتشار آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف عمل می‌کنند. آنها یک نمای کلی از استراتژی محتوای شما را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه ارائه می‌دهند و به شما در برنامه‌ریزی و هماهنگی کار خود به‌طور موثر یاری می‌رسانند. همچنین، تقویم محتوایی می‌تواند به بازآفرینی محتواها کمک کند؛ به‌طور مثال، یک بلاگ می‌تواند دوباره در قالب اینفوگرافیک یا یک ویدیو آموزشی ارائه شود.

بررسی نتایج

استراتژی بازاریابی محتوا تنها زمانی موثر است که عملکرد محتوایی بررسی و مشخص شود که مخاطبان هدف شما با چه محتوایی ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند.

شما می‌توانید از ابزارهای رایگان مانند Google Analyticsو آمارهای شبکه‌های اجتماعی برای دریافت فهمی عمیق‌تر از شرایط استفاده کنید. اطلاعات به‌دست آمده از بررسی محتواها باید تجزیه‌وتحلیل شوند؛ این آنالیز به شما کمک می‌کند که اطلاعات بیشتری درباره علایق مخاطبان خود به دست آورید.

مروری بر مراحل یک استراتژی بازاریابی محتوای موثر

ایجاد یک استراتژی بازاریابی محتوای موثر، نیاز به یک رویکرد سیستماتیک دارد؛ این رویکرد با اهداف کاملاً تعریف شده و درک عمیق مخاطبان هدف شما آغاز می شود. با انجام تحقیقات کامل، حسابرسی محتوا، به‌کارگیری کلمات کلیدی، توجه به نقاط درد و تماس مشتریان و استفاده از نتایج تجزیه‌وتحلیل، کسب‌وکارها می‌توانند محتوای مناسبی را تولید، مشتریان بالقوه را جذب و تعامل ایجاد کنند. علاوه‌بر این، استفاده از تقویم‌های محتوایی و بررسی منظم محتوای خلق‌شده، ثبات و بهبود مستمر عملکرد استراتژی شما را تضمین می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

تازه‌ها