چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
روایتی مستند از مأمور اسرائیل در ایرانِ دوره پهلوی در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳

کتاب «یعقوب نیمرودی» پژوهشی کوتاه درباره یکی از سرماموران اعزامی سرویس‌های اطلاعاتی، جاسوسی و نظامی دولت اسرائیل به ایران در دوران رژیم پهلوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «یعقوب نیمرودی» نخستین کتاب از مجموعه «ماموران اسرائیل در ایران» تالیف محمدتقی تقی‌پور به تازگی از سوی موسسه مطالعات پژوهش‌های سیاسی منتشر شده و در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در دسترس علاقه‌مندان به حوزه تاریخ قرار می‌گیرد.

این کتاب پژوهشی کوتاه درباره یکی از سرماموران اعزامی سرویس‌های اطلاعاتی، جاسوسی و نظامی دولت اسرائیل به ایران در دوران رژیم پهلوی است.

نوشتار پیش رو روایتی است مستند درباره گوشه‌هایی از فعالیت‌ها و عملکرد یعقوب نیمرودی برای تحکیم و توسعه روابط و همکاری‌های ایران و اسرائیل در دوران محمدرضا پهلوی فعالیت‌هایی که اساساً در تقابل و تعارض با منافع، مصلحت و امنیت ملی ایران و ایرانیان و حتی کشورهای اسلامی منطقه و تماماً بر پایه برنامه‌ها و راهبردهای منطقه‌ای صهیونیسم بود.

نیمرودی در ۱۹۲۶ م ۱۳۰۵ خ، متولد و در ۲۱ اوت ۲۰۲۳ م ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ش، در نود و هفت سالگی در فلسطین اشغالی درگذشت. نامبرده از دی‌ماه ۱۳۳۴ ش تا اواخر عمر رژیم پهلوی، به مدت حدود بیست و یک سال در سمت‌ها و ماموریت‌های گوناگون در این سرزمین به فعالیت مشغول بود.

در این کتاب آمده است: «سَرجاسوسی به نام یعقوب نیمرودی که اندکی بیش از بیست سال، تحت پوشش‌های گوناگون، حضوری فعال و تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف، به ویژه اطلاعاتی، جاسوسی، نظامی و اقتصادی در ایران داشت. بستر و زمینه‌های فراهم شده برای یعقوب نیمرودی و دیگر ماموران صهیونیست، آن هم با مجوز و چراغ سبز محمدرضا و توسط برخی مقامات بلندپایه کشوری و لشکری، سراسر ایران را به میدان تاخت‌وتاز آنها تبدیل کرده بود. وابستگی نظام سلطنت به قدرت‌های جهانی تحت سیطره ثروت‌سالاران یهودی و شبکه‌های صهیونیستی که اهرم‌های قدرت اقتصادی، سیاسی و رسانه‌ای دنیای غرب و نهادهای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری ایالات متحده و اروپا را در دست داشتند، از جمله عواملی محسوب می‌شد که شاه و کارگزاران حکومت پهلوی را تسلیم اراده اغیار کرده بود. علاوه بر این، نفوذ و حضور بعضی اشخاص یهودی‌تبار، بهائی و فراماسون در ارکان سیاست و قدرت نظام شاهنشاهی، در مجموع دلیل روشنی بود تا شخص محمدرضا، با همه خودبینی و خوی استبدادی و استکباری در برابر آنها احساس عجز کند و مرعوب و مطیع اوامر آنها باشد.»

کتاب «یعقوب نیمرودی» در ۱۷۶ صفحه شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۰۰ هزار تومان از سوی موسسه مطالعات پژوهش‌های سیاسی منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها