یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹
۴ کتاب پیشنهادی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

محمد ملاعباسی، عضو هیئت علمی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، در آستانۀ برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ۴ کتاب در موضوعات مختلف به مخاطبان ایبنا معرفی کرد.

محمد ملاعباسی، عضو هیئت علمی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در آستانه نمایشگاه کتاب تهران، کتاب‌های پیشنهادی خود برای خرید از نمایشگاه امسال را به مخاطبان معرفی کرد.

فلسفۀ اخلاق

ملاعباسی گفت: یکی از کتاب‌هایی که در چند ماه اخیر به‌نظرم بسیار مهم آمد، کتاب «مسائل اخلاقی معاصر»، از نشر ترجمان است. این کتاب دستنامه‌ای جامع درخصوص مسائل اخلاقی معاصر است. مسائل اخلاقی معاصر، فصل‌های مفصلی درخصوص موضوعات مختلف دارد و در هر فصل، یکی از مسائل اخلاقی دنیای معاصر را پیش نهاده و به بحث درخصوص آن پرداخته است و در نهایت یک معرفی ساده، جامع و حرفه‌ای از آن مسئله به دست داده و جوانب مختلف یک مسئلۀ اخلاقی و استدلال‌های موافقین و مخالفین و تاریخچه‌ای از آن مسئله را هم بررسی کرده است. این کتاب، از بهترین کتاب‌هایی بود که در سال گذشته دیدم.

جامعه‌شناسی انقلاب

این عضو هیئت علمی افزود: کتاب دیگری که در سال گذشته به نظرم ارزشمند آمد، کتاب «انقلاب و استبداد» است که نشر شیرازه آن را منتشر کرده است. این کتاب یک مطالۀ تطبیقی در خصوص کشورهایی است که درآن‌ها یک انقلاب اجتماعی رخ داده و کتاب در پی بررسی این مسئله است که بعد از انقلاب اجتماعی در آن کشور، سیستم سیاسی بعد از وقوع انقلاب، چه حالتی پیدا می‌کند. کتاب انقلاب و استبداد، نظریه‌ای را بحث می‌کند که براساس آن، محتمل‌ترین پیامد سیاسی یک انقلاب، روی کار آمدن یک حکومت اقتدارگرای پایدار است. توضیحات کتاب و وقایع تاریخی‌ای که در کتاب به آن اشاره می‌شود، بسیار جالب توجه و نوع تحلیل کتاب هم بسیار نوآورانه و محققانه است و برای کسانی که به موضوع انقلاب، به عنوان یک موضوع جامعه‌شناختی علاقه‌مندند، بسیار مفید است.

خانوادۀ ایرانی

او ادامه داد: کتاب دیگری که مطالعۀ آن را توصیه می‌کنم، کتابی از خانم افسانه نجم‌آبادی، با عنوان «جریان‌های پنهان خانوادگی» است. کتاب هم بسیار شخصی و هم تحلیلی است و با این تحلیل اجتماعی جالب‌توجه تلاش می‌کند تا یکی از تغییرات خانوادۀ ایرانی در آستانۀ مدرنیته را بحث کند. کتاب، تحولات نهاد خانواده در ایران در ۱۰۰ اخیر را بحث می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه شهرنشینی، به وجود آمدن ساختار خانوادۀ هسته‌ای و امکان زیستن در کنار غریبه‌ها به سبب فضاهایی که در شهرنشینی مدرن پیش می‌آید، چگونه خانوادۀ ایرانی را تحت تاثیر قرار داده و چه پیامدهایی برای آن داشته است.

جستارخوانی

در نهایت ملاعباسی افزود: آخرین کتابی که فارغ از فضاهای فنی‌تر خواندن آن را توصیه می‌کنم، کتابی از نشر اطراف، با نام «ارواح ملیت ندارند» است. این کتاب در ژانر جستار به نگارش درآمده و مجموعۀ چند جستار شخصی است که نویسندگان آن معمولاً ریشۀ عربی – آفریقایی دارند و عموماً مهاجرانی هستند که در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند اما به هر روی، عقبه‌ای بیرون از جهان غرب دارند. این کتاب در رابطه با حس دوگانه‌ای که این نویسندگان از زندگی در کشور دیگر داشتند، نوستالژی‌ها، خاطرات و تجربۀ زبانی آنان از گذر از زبان عربی به کشوری است که زبان آن عربی نیست. نویسندگان این جستارها، در همین قالب جستار، تجربیات خودشان از این موقعیت‌های زبانی و موقعیت‌های خاص، در این کتاب نوشته‌اند. بعضی از جستارهای این نویسندگان بسیار خواندنی است و این کتاب هم از بهترین کتاب‌هایی بود که در سال گذشته خواندم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط