جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۴
کتاب‌فروشی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی افتتاح شد

با حضور اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، کتاب‌فروشی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین گشایش خانۀ کتاب دِبا (کتاب‌فروشی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی)، عصر پنج‌شنبه، سیزدهم اردیبهشت با حضور اندیشمندان و پژوهشگران، و اهالی فکر و فرهنگ برگزار شد.


در آغاز این جلسه، «کاظم موسوی بجنوردی»، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی پس از خوش‌آمدگویی گفت: مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی اسفند سال گذشته به چهل‌سالگی رسید و جشن آن پاییز امسال برگزار می‌شود. این نخستین نهاد دانشنامه‌نگاریِ پس از انقلاب بود که آغازگر نهضتی در این عرصه شد و حالا شاهد تألیف و تدوین شمار قابل ملاحظه‌ای از دانشنامه‌ها هستیم. پدیدۀ دانشنامه‌نگاری در کشور ما با رعایت موازین علمی، فرخنده و مایۀ رشد علمی است و می‌تواند موجب تقویت نهادهای علمی و فرهنگی دیگر باشد، به‌اضافۀ سودمندی‌های بسیار دیگر.


او افزود: این مؤسسه در همۀ این چهاردهه، گام‌های بلندی برداشته و به اعتقاد ناظران حیۀ فرهنگ، کامیاب بوده است. افزون بر دائرةالمعارف بزرگ اسلامی - که اصلی‌ترین هدف ماست و در شب یلدای سال گذشته، بیست‌وپنجمین جلدش منتشر شد - از «دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران» و «دانشنامۀ تهران بزرگ» تا «دانشنامۀ زبان‌ها و گویش‌های ایرانی» تا «دانشنامۀ حقوق ایران» و «دانشنامۀ خلیج فارس» در این مرکز در حال تدوین و تألیف است. این همه اندک نیست و مایۀ سربلندی این نهاد دانشنامه‌نگاری است.


موسوی بجنوردی اضافه کرد: نام و فعالیت‌های مرکز دائرة‌المعارف از هنگام بنیاد با کتاب و کتابخانه در پیوند اساسی و استوار بوده است. کتابخانۀ عظیم مرکز با حدود یک‌ملیون جلد کتاب و مجموعه‌های اهدایی بیش از صدوهفتاد نفر از مفاخر کشور اکنون از نفیس‌ترین کتابخانه‌ها به‌ویژه در زمینه‌های مربوط به اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی است.


رئیس این مرکز بیان کرد: تأمین کتاب و ایجاد فضای مطالعه و تحقیق و گفت‌وگو همواره از اهداف مرکز ما بوده است و اینک برای مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از هرجهت مایۀ خرسندی است که حال دارای یک کتاب‌فروشی مستقل است تا کتاب‌های منتشر این مرکز و دیگر محصولات فرهنگی را به عرضۀ عمومی برساند.


او اظهار کرد: خانۀکتاب دبا که مختصرشدۀ همان دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است، فقط مرکز عرضۀ کتاب نیست و امیدواریم که جایی مناسب برای طرح مباحث مربوط به کتاب و فرهنگ و خردورزی باشد و البته در این زمینه‌ها چشم امیدواری در درجۀ نخست به نوجوانان و جوانان عزیز دوخته شده است.


او در پایان گفت: ناگفته پیداست که هر قدر که از فضای کتاب و مطالعه و مدارا و گفت‌وگو دور شویم، گامی به‌سوی «فرهنگ ستیزی» برداشته‌ایم.


در ادامه، علی‌اکبر صالحی، جدیدترین عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: جناب کاظم موسوی بجنوردی همت عالی‌ای داشت که بانی این حرکت بزرگ یعنی دانشنامه‌نگاری در سال‌های پس از انقلاب شد و پس از چهاردهه، هنوز و هم‌چنان پرتلاش و باامید به پیش می‌رود. به‌عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم که ایشان یکی از اسوه‌های فرهنگ سرزمین ماست.


او افزود: چهارسال معاون علمی سازمان کنفرانس اسلامی در جده بودم و وقتی با دبیرکل وقت آن، اکمل‌الدین احسان‌اغلو صحبت می‌کردم، می‌گفت ایران بهشت کتاب است و بعد وقتی بررسی کردم متوجه شدم مجموعۀ عناوین صادرۀ کتاب ایران در هرسال، بیش از همۀ کشورهای اسلامی است.


صالحی خاطرنشان ساخت: بعد از انقلاب در کتاب رشد کردیم اما افزایش قیمت کتاب نسبت به درآمد مردم باعث سیر نزولی شمارگان کتاب شده و امروز به ١٠٠ نسخه رسیده است و بیم از بدترشدنش می‌رود. درنتیجه باید دانایی و آگاهی را در جامعه منتشر کنیم و توسعه دهیم.

در این مجلس، جمعی از اعضای شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی هم‌چون محمدحسن سمسار، عباس سعیدی، کیانوش کیانی هفت‌لنگ، روزبه زرین‌کوب، سیدبابک فرزانه، ایران‌ناز کاشیان، علی بهرامیان و هم‌چنین پژوهشگران مرکز مانند مسعود تاره و بهاره بادافراس و درضمن ماکان زهرایی، مدیر نشر کارنامه حضور داشتند و خانۀ کتاب دِبا رسماً آغازبه‌کار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها